Ministerie van Buitenlandse Zaken

http://www.minbuza.nl/content.asp?Key=423819


---

OVER DE HORIZON?

DE EUROPESE OMGEVING VAN HET NEDERLANDSE MIDDEN- EN KLEINBEDRIJF

Inleiding van Dick Benschop, staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, tijdens het ronde-tafeldebat "De Europese Unie: belang voor het MKB?"

Den Haag, 3 december 2001

Het gesproken woord geldt - tekst ook op www.minbuza.nl


1. Grenzen zijn er om overschreden te worden. En dat doen we steeds meer. We reizen meer en verder, we assembleren overal ter wereld. Maar ook figuurlijk vervagen de grenzen, treden we uit oude hokjes. De ontzuiling is vrijwel voltooid. Werken doen we deels thuis.


2. Bestuurlijk zien we die trend ook. Op allerlei onderwerpen vullen Gemeente, Provincie en Rijk elkaar aan. Grijpen ze in elkaar. Ook de Europese Unie is niet zomaar de verweggelegen vierde bestuurslaag. Europa is eerder onderdeel van de andere bestuursniveaus. Direct voelbaar. Een wethouder die een bedrijventerrein wil aanwijzen, moet weten welke Europese milieu-wet van belang is.


3. En wat geldt voor bestuurslagen, geldt evengoed voor het bedrijfsleven. Voor een klein bedrijf is niet alleen maar de plaatselijke gemeenteambtenaar belangrijk. Net zo min als voor een multinational alleen de Europese Commissaris voor mededinging van belang is. Globalisering betekent niet alleen maar schaalvergroting. Het betekent dat de muren lager worden, de verbindingen talrijker, de afstanden korter. Dat groot voor klein belangrijk is en klein voor groot.


4. Europa is voor het MKB heel relevant. En die relevantie neemt verder toe. We begonnen met een Europa van kolen en staal, waardoor het opbouwen van een oorlogsindustrie werd beteugeld. Later werden we het Europa van de boeren, het Europa van de interne markt, en het Europa van de ene munt. Een enorme stap. Nu zijn we in de fase van de politieke Unie beland. Een unie die waarden als democratie en rechtsstaat, mensenrechten, goed bestuur, diversiteit en duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.


5. Europa is binnenland geworden. Alle beleid in Nederland is voor een deel ook Europees beleid. Van milieu tot onderwijs. Van transport tot openbare aanbestedingen. Van voedselveiligheid tot binnenlandse veiligheid.


6. Europa gaat dus veel verder dan het wegvallen van binnengrenzen of de invoering van de euro. Ons ondernemersklimaat wordt voor een groot deel in Europees verband vormgegeven. Maar wat betekent dit voor U? Wat voor kansen liggen er in Europa voor het MKB? In hoeverre raakt dit Europa aan U?


7. Ik noem drie punten. Ten eerste is er de verdere ontwikkeling van de interne markt. Ten tweede is er geld beschikbaar voor vernieuwend ondernemerschap. En ten derde liggen er nog meer kansen voor het MKB in Europa bij eenvoudiger regelgeving en minder red tape.


8. Eerst de Interne Markt. Over zo'n drie weken gaan we met gelijke euro betalen. Daardoor worden kosten transparanter en gaan consumenten meer vergelijken. De impact van de euro op uw bedrijven kan nauwelijks overschat worden. Uw eigen euro-coördinator gaf laatst treffend aan dat de introductie van de euro dwars door alle bedrijfsprocessen heengaat en dat de euro als het ware ook psychisch moet worden geaccepteerd. De euro gaat zakendoen in Europa echt veranderen.


9. Gelijke wetgeving is binnen de Interne Markt voor het bedrijfsleven een groot goed. Een 'level playing field', dat wil zeggen: gelijke voorschriften voor producten, gelijke milieu-voorschriften, maar ook gelijke minimumnormen voor arbeid. Zakendoen wordt daardoor goedkoper.


10. En we zetten daarbij steeds een stap verder. Met de ministers voor de interne markt hebben we zojuist lagere kosten voor grensoverschrijdende betalingen bereikt, en zijn we bezig om een gemeenschappelijk EU-octrooi te ontwerpen dat niet meer in alle talen hoeft te worden vertaald (en dus goedkoper wordt dan steeds in elk land een nieuw octrooi aan te moeten vragen).


11. Ook een concrete maatregel is de afspraak over late betalingen. Daardoor zijn alle afnemers in Europa verplicht hun rekening binnen 30 dagen te voldoen. Voor deze regeling hebben MKB-NL en de Europese overkoepelende MKB-organisatie UEAPME zich terecht sterk ingespannen. Het zal de cash-flow van veel kleine ondernemingen ten goede komen.


12. Daarnaast zijn we bezig om de interne markt meer te laten sporen met de digitale wereld. Daarbij denken we aan meer gebruik van internet bij het aanbesteden van overheidsopdrachten, wat ook juist voor het MKB kostendrukkend werkt. En - uiteraard - aan e-commerce.


13. Er zijn nog obstakels bij het electronisch zakendoen. Een daarvan is dat er nog een onvolkomen Europees juridisch kader is. Over de bescherming van auteursrechten bij e-commerce hebben we al goede Europese afspraken gemaakt. Daarnaast neemt de EU nu ook versneld initiatief op het gebied van de geldigheid van electronische handtekening, van handel en dataprotectie. Want het moet nog beter.


14. Als u vragen of kritiek hebt op het functioneren van die interne markt, kunt u in elke lidstaat terecht bij het klachtenloket voor bedrijven. Dat valt in Nederland onder het ministerie van Economische Zaken. Daar kan een ondernemer terecht die bijvoorbeeld zijn product niet naar een andere lidstaat kan uitvoeren, vanwege nationale producteisen aldaar. Het klachtenloket neemt dan contact op met de collega's uit de andere lidstaat om het probleem rechtstreeks aan te pakken.


15. Daarnaast is er nog een netwerk van 'Euro Info Centres', met informatie en advies voor bedrijven over Europese regelgeving en een feedback-mechanisme. Zodat niemand de weg hoeft kwijt te raken in de Brusselse regels.


16. Maar misschien is het mogelijk dat het MKB ook zelf zich meer oriënteert op de Europese dimensie voor het MKB. Het valt misschien te overwegen een 'kenniscentrum Europa en MKB' op te zetten. Of om op uw website structureel aandacht te besteden aan de MKB-aspecten van de EU.


17. Mijn tweede punt: Europa maakt geld vrij voor ondernemerschap. Europa faciliteert een betere toegang tot kapitaal. Cruciaal voor een ondernemer met visie, met toekomstplannen.


18. Daarom heeft de EU zijn mogelijkheden voor financiering van ondernemingsplannen van het MKB versterkt. Het gaat daarbij met name om het verstrekken van risicokapitaal en garanties aan het MKB.


19. Zo is er de financiële regeling voor de Europese Technologie Faciliteit (ETF). In de afgelopen 3 jaar is hier 420 miljoen euro in gestoken. Daarbinnen is een startersregeling voor het MKB. Die biedt beginnende ondernemers een steuntje in de rug. Ten tweede is er daarbij een garantiefaciliteit voor het MKB. Dit is een systeem waarbij financiële risico's gedeeld worden door de private en de publieke sector zodat het MKB makkelijker aan financiering kan komen. Ten derde is er binnen het ETF een 'Joint European Venture' faciliteit.


20. Naast deze Europese Technologie Faciliteit is er een initiatief dat zich richt op het stimuleren van starktkapitaal (CREA), en is er Europese steun voor het samenbrengen in een netwerk van 'informele investeerders', de zogenaamde 'business angels'.


21. Ook is er steun van de Europese Commissie bij het opzetten van goede beroepsopleidingen, via het programma Leonardo en het Europees Sociaal Fonds. Die kunnen heel specifiek zijn toegesneden. Denk aan de overdracht van kleine ondernemingen aan de volgende generatie. Of erkende opleidingen voor meewerkende echtgenoten. Of organisatiemethoden voor hele kleine, 'micro'-ondernemingen.


22. Het MKB profiteert in steeds grotere mate van het Europese programma voor onderzoek en technologische ontwikkeling. Bij het opstellen van dit programma (ongeveer 15 miljard euro voor vier jaar) gingen we ervan uit dat ongeveer 10% daarvan bij het MKB terecht zou komen, maar in 2001 was dat al 17%. In Nederland hebben we het dan over een bedrag van ongeveer 33 miljoen euro dit jaar (2001).


23. Tot slot is er kapitaal te halen voor het MKB uit de zogenaamde Structuurfondsen, met name die besteed worden in de grote steden. Zo is dit jaar vanuit Brussel 200 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Nederlandse grote steden (tot 2006). Daardoor worden 500 Nederlandse MKB-ondernemingen financieel ondersteund.


24. Mijn derde, en misschien wel belangrijkste punt, is administratieve vereenvoudiging. Heel belangrijk, omdat kleine ondernemingen de eerste zijn die lijden onder een te zware bureaucratische last. Maar zij zijn ook de eerste die de vruchten ervan plukken als het ons lukt die papierwinkel te vereenvoudigen.


25. Het dringt langzaam tot de Europese Unie door, dat we veel te winnen hebben bij vereenvoudiging van de Europese business-omgeving. Te langzaam. Daarom is vooral dit een punt waar ik de komende tijd veel aandacht aan wil besteden. We moeten nu werk maken van de initiatieven die weliswaar zijn bedacht, maar die nog effectief moeten worden uitgevoerd.


26. Meer aandacht voor zelfregulering, co-regulering en alternatieve geschillenbeslechting. Voor programma's voor verbetering en vereenvoudiging van het ondernemersklimaat .


27. Maar ook exercities waarbij Europese regelgeving nu eens van de andere kant bekeken wordt. Namelijk vanuit de administratieve lasten en kosten die regelgeving voor het bedrijfsleven kan hebben. Waarna teams van nationale experts aan de slag gaan met de resultaten van die doorlichting, om tot vereenvoudiging te komen .


28. Eenvoudiger regels zijn cruciaal voor een begrijpelijke en werkbare Europese Unie. Daarom zet ik mij hier met volle overtuiging voor in.


29. Ik vind dat dit moet resulteren in een nieuwe visie op het proces van regelgeving. Ik ben daarom heel blij dat de Europese Commissie daarmee deze zomer begonnen is. De Commissie wil regelgeving minder zien als een lineair proces - de (Europese) overheid stelt dwingende regels op -, maar kiest voor een meer 'circulaire benadering'. Dat betekent dus: niet Europese regels maken, ze vervolgens dwingend opleggen, en dan maar zien of ze in de praktijk hun werk doen; maar juist voordat de regels worden opgesteld, de relevante partijen erbij betrekken. Ook maatschappelijke organisaties. Dus wetgeving met u en voor u, in plaats van over u.


30. Dat komt heel concreet aan de orde in het voorjaar, bij de Europese Top van Barcelona. Ieder voorjaar komen de Europese leiders bijeenkomen om te spreken over een innovatief en sociaal Europa. We hebben in de EU de ambitie dat de EU in 2010 de meest concurrerende en dynamische economie ter wereld moet zijn. Daarbij kiezen we voor een flexibele werkwijze. Geen regelgeving, maar de afspraak dat de lidstaten elkaar de maat nemen. Wie doet het het beste? Zo creëren we onderling competitie om beter te presteren, om bovenaan de ranglijst te komen. Tot nu toe heeft een dergelijke voorjaars-top twee keer plaatsgevonden, in Lissabon en in Stockholm.


31. Ik wil hierbij het MKB uitnodigen voor een 'voorjaarsoverleg' om de komende top (in Barcelona) voor te bereiden, samen met andere sociale partners en milieu-organisaties. Zodat onze Nederlandse inzet voor deze top gestoeld is op uw directe ervaring met Europa. Dat overleg wil ik jaarlijks gaan houden.


32. De ambitie is immers, als onderdeel van het streven naar een innovatief Europa, een gunstig klimaat te bereiken voor de ontwikkeling van nieuwe ondernemingen, en met name van het MKB.


33. De Europese Raad heeft al een Europees Handvest voor kleine ondernemingen opgesteld. Dat stelt bijvoorbeeld dat onderwijs en opleiding van ondernemers beter moet, dat het starten van een onderneming goedkoper en sneller moet kunnen, dat er meer on-line toegang moet komen en betere modellen beschikbaar moeten komen voor electronische handel; en het wijst op belastingaspecten.


34. In het kort zegt dat handvest in mooie bewoordingen hoe belangrijk kleine ondernemingen zijn voor Europa. U moet dat zien als een politieke aansporing en erkenning. De belangen van het MKB worden nu als vanzelfsprekend meegenomen in onze beleidsbeslissingen. Dat is winst. Maar in termen van concrete resultaten moeten we nog beter presteren.


35. Ik heb geschetst wat er zich in de EU afspeelt vanuit het perspectief van het MKB. Dat is vaak taaie materie, maar wel belangrijke. Want inspelen op de mogelijkheden die Europa biedt, is heel belangrijk voor het concurrentievermogen van het Nederlandse MKB.


36. Ik ben mij er van bewust, dat de uitvoering in de praktijk nog steeds te wensen over laat. Maar op een aantal gebieden is er vooruitgang.


37. Betere informatievoorziening. Veel grotere deelname van het MKB in programma's voor technologie en ontwikkeling. Behoorlijk succesvolle initiatieven als CRAFT, de Europese onderzoeks-actie voor het MKB. Een snel groeiende bewustwording dat we degenen die met regelgeving te maken krijgen, zo vroeg mogelijk moeten betrekken bij de opstelling daarvan. En sowieso regelgeving vereenvoudigen waar mogelijk.


38. Ook aan de kant van MKB Nederland zal Europa denk ik meer deel gaan uitmaken van de dagelijkse werkprocessen. U wilt wat gedaan krijgen en zal dus invloed moeten uitoefenen. Via uw Europese koepelorganisatie met de onuitspreekbare naam UEAPME. En het is goed nieuws dat uw vice-voorzitter lid is geworden van de kersverse Enterprise Policy Group, een adviescollege dat EU-commissaris Liikanen heeft ingesteld.


39. Maar ook invloed uitoefenen via de Nederlandse regering. En daarvoor is het noodzakelijk om uitstekend over het onderwerp geïnformeerd te zijn.


40. Europa is niet een andere tak van sport. Maar een onderdeel van succesvol zakendoen in Nederland. Voor bedrijven van ieder formaat.


41. Het kabinet heeft in ieder geval de ambitie om het niet bij woorden alleen te laten. Ik nodig MKB-Nederland daarom dus ook uit voor het overleg over de Europese top in Barcelona. En ik hoop dat uw organisatie uitgroeit tot een expertisecentrum dat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf de weg kan wijzen naar alles wat Europa te bieden heeft.

===