NMBS

03/12/01

NMBS: binnenlands reizigersverkeer blijft groeien

De NMBS gaat in het eerste jaar van het nieuwe millennium een nieuw recordjaar tegemoet. De vrijwel definitieve cijfers voor de eerste negen maanden van 2001 tonen een aangroei van het aantal reizigers-kilometer (aantal reizigers vermenigvuldigd met de gemiddelde afstand in binnenverkeer) van 6,2 % in vergelijking met dezelfde periode in 2000. Ter vergelijking: in het jaar 2000 steeg het aantal reizigers-kilometer reeds met 4,7% en in 1999 met 3,5%.

In 1998 werd de NMBS volledig gereorganiseerd. Bedoeling was een performanter beleid te ontwikkelen door het responsabiliseren van het management en door het aanmoedigen van een commercieel beleid waarbij de reiziger als klant centraal staat.

Een hele reeks initiatieven passen in deze visie en werpen nu hun vruchten af, zoals de verkeersevolutie van de jongste drie jaren aantoont. Enkele van deze recente maatregelen zijn:
* Het afsluiten van steeds meer contracten met instellingen en bedrijven om het derdebetalerssysteem te stimuleren voor treinkaarten.

* In samenwerking met de MIVB het oprichten van een speciale Cel Mobiliteit die de directies van ondernemingen persoonlijk opzoekt en meewerkt bij het opstellen van een aangepast vervoersplan waarbij het openbaar vervoer in het woon-werkverkeer centraal staat.

* De actie "Ontdek de trein" waarbij de jeugd van het derde en vierde leerjaar van het basisonderwijs rechtstreeks wordt betrokken.

* Het intensifiëren van de contacten met de Ombudsman en met het Comité van de Gebruikers bij de NMBS.

* Het beter afstemmen van de treindienst op de vraag, wat blijkt uit het aangepaste treinaanbod naar de toeristische bestemmingen tijdens de zomermaanden. Zo steeg in juli en augustus het aantal reizigers-km met biljetten en passen met 7,4%.
* De promotie van groepsreizen, in het bijzonder voor de jongeren (+ 39% reizigers-kilometer in 2001).

Bij de stijging mag de impact van de tarifaire maatregelen niet vergeten worden. Deze door de overheid gevraagde maatregelen, ingevoerd in juli 2000, leidden tot een stijging van het aantal reizigers-kilometer van naar schatting 1,5 %. Zo werden bijvoorbeeld van januari tot september 1,5 miljoen heen- en terugreizen afgelegd door de senioren die genieten van het voordeeltarief van 100 BEF.

De NMBS besteedt de grootste aandacht aan het probleem agressie, waarvan zowel de klanten als het personeel het mogelijke slachtoffer zijn. De Maatschappij levert zware inspanningen voor de beheersing van dit maatschappelijk fenomeen en heeft een reeks maatregelen getroffen om de veiligheid van de reizigers en het personeel te waarborgen, zoals bijv. een verhoogde aanwezigheid in de treinen en in de stations. Dit leidt tot hogere exploitatiekosten die tot op heden niet worden gecompenseerd door een bijkomende financiële tussenkomst van de Staat.

De blijvende groei van het reizigersverkeer heeft ook een keerzijde: zowel de bezetting van de treinen als de stiptheid komen steeds meer onder druk. Wil de NMBS klantgericht en kwalitatief blijven werken, dan moet zoals vooropgesteld in haar investeringsplan 2001-2012 zwaar worden geïnvesteerd in de uitbreiding van de capaciteit, zowel op het vlak van de infrastructuur als op het vlak van het treinmaterieel.

Niettemin bewijzen de cijfers van de eerste negen maanden van 2001 dat de maatschappij ruimschoots beantwoordt aan de verwachtingen van de overheid: de NMBS voldoet aan haar opdrachten van openbare dienst en komt tegemoet aan de rol die ze wil spelen in het mee helpen oplossen van het mobiliteitsvraagstuk.

© 2001 NMBS