Ingezonden persbericht

Return-Path: redactie@nieuwsbank.nl

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Ketenmobiliteit
3 december 2001 | 16.00 uur
mw. W. Blok | natuurkundig ingenieur
Promotor | Prof.dr. H.G. Sol (fac. TBM)

Chains and Networks in Multimodal Passenger Transport. Exploring a design approach.
'Ketenmobiliteit' wordt algemeen gezien als één van de manieren om de multimodale (personen-) vervoersystemen en de veelheid van betrokken organisaties met elk hun eigen interesses en prioriteiten maken het in de praktijk niet gemakkelijk om vervoersystemen zodanig in te richten dat concurrerende ketenmobiliteitsdiensten geleverd kunnen worden. In dit onderzoek van Bockstael-Blok is een ontwerpaanpak ontwikkeld voor het verbeteren van multimodale vervoersystemen vanuit een ketenperspectief. Het blijkt dat 'keten denken' niet vanzelf tot stand komt. Mensen in de praktijk zien vooral obstakels en weinig kansen voor ketenmobiliteit. De ontwerpbenadering heeft 'keten denken' als uitgangspunt en beoogt dit uit te dragen en te stimuleren. Daartoe zijn ketenmodelleringsconcepten ontwikkeld en een aantal ontwerprichtlijnen geformuleerd. De ketenmodelleringsconcepten en de ontwerprichtlijnen ondersteunen het beschrijven, visualiseren en begrijpen van multimodale vervoersystemen vanuit een ketenperspectief en definiëren tegelijkertijd nauwkeuriger wat het ketenperspectief inhoudt. Om te kunnen omgaan met een interorganisatorisch context waarin het verbeteren van multimodaal vervoer plaats vindt, maakt de aanpak gebruik van elementen en noties van een procesgerichte benadering voor het ontwerpen en managen van besluitvormingsprocessen in 'netwerken van actoren'. Een ontwerpproces dient zelf ontworpen en bestuurd te worden. Relevante partijen dienen geselecteerd en geactiveerd te worden om deel te nemen aan het ontwerpproces, waarvoor enkele richtlijnen geformuleerd worden in de aanpak.

Voor verder lezen:

1. Tracking transport systems; an environmental perspective on passenger transport modes door Mirjan Bouwman, 2000
2. Traffic and transportation studies proceedings of ICTTS 2000, July 31-August 2, 2000

3. Passenger transport after 2000 AD, 1995
4. Queueing networks and Markov chains modeling and performance evaluation with computer science ..., 1998