Programmabureau CIC
Ontdek de interactieve wereld van Jheronimus Bosch
Op 3 december 2001 is in Lissabom de EuroPrix voor de beste multimediaproducten en applicaties uitgereikt. De winnaar van de overallprijs is de website Bosch Universe, een Nederlandse productie.
Op de Bosch Universe website, gebouwd door V2_Lab, zijn de werken van Jheronimus Bosch (1453-1516) tentoongesteld. Op een interactieve manier kan de gebruiker de schilderijen en tekeningen van de schilder bekijken, waardoor hij een goed overzicht krijgt van het totale oevre.
Naast deze verzameling werken, is het leven van Bosch op de website in
kaart gebracht. Zijn persoonlijke ontwikkelingen worden in het licht
van de maatschappelijke ontwikkelingen van zijn tijd gezet. Bijzonder
is het Bosch Learning & Adventure Game, een spel dat de gebruiker
meeneemt naar de tijd van Bosch. De gebruiker voert verschillende
opdrachten uit, waardoor hij als het ware in het leven van Bosch
stapt.
Dat de website bijzonder is, was ook het oordeel van de juryleden van
EuroPrix 2001. EuroPrix is een initiatief van de EU-lidstaten, die
ieder jaar samen met enkele industriële bedrijven een wedstrijd
uitschrijven voor de beste multimedia-producten en applicaties van dat
jaar.
De focus van de juryleden ligt bij het beoordelen van de inzendingen
vooral op doelgroepgeroichtheid, esthetische waarde en hoge kwaliteit
van content, die een toegevoegde waarde moet bieden aan de gebruiker.
Nadat in 2000 de Nederlandse productie Anne Frank - A house with a
story de overallprijs won, viel dit jaar de beurt aan de website over
Jheronimus Bosch. Bekijk de bekroonde website op
www.boschuniverse.org.
Naast de inzending van V2_Lab, waren er nog vier Nederlandse
kanshebbers, wat Nederland het land met de meeste nominaties maakte.
Meer informatie over deze en andere genomineerden andere prijswinnaars
en EuroPrix is te vinden op de EuroPrix-website.
Uw reactie?