Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

EMBARGO TOT MAANDAG 3 DECEMBER 18:00 uur

Nederlandse museumsite wint Eurorpix2001

Tijdens een gala in Lissabon is op 3 december .de Europrix2001 toegekend aan de website BoschUniverse.com van Museum Boymans van Beuningen, geproduceerd door ZappWerk en V2-Lab. Eerder was BoschUniverse.com de winnaar in de categorie Knowledge, Discovery and Culture.

BoschUniverse.com is gekozen uit 428 inzendingen uit heel Europa. Drie andere Nederlandse inzendingen werden genomineerd: Rembrandt, the Printmaker (Softmachine), Tattletoons
(IJsfontein; voor de VPRO) en Tiny Taboos ( Mattmo).

Het is niet voor de eerste keer dat de Europrix wordt toegekend aan een Nederlandse productie. In 2000 werd de Europrix2000 toegekend aan de CD-ROM productie Anne Frank van Lost Boys/Softmachine.
Reeds eerder werden Quest for Europe van WDS en Obi and The True Story of the Elves van Lightsmith in opdracht van het Uitgeverij Het Spectrum genomineerd in respectievelijk in 1998 en 1999.

De Europrix is in 1998 ingesteld als een wedstrijd en promotie van de beste multimedia productie in Europa. De Europrix heeft 425 inzendingen ontvangen. De inzendingen komen uit 28 Europese landen of landen geassocieerd met de Europese Unie. Groot-Brittannië, Oostenrijk en Duitsland zijn koplopers met het aantal inzendingen van resp. 69, 65 en 60 inzendingen. Nederland komt op de zevende plaats met het aantal inzenders. Dit jaar bedroeg het aantal inzendingen uit Nederland 16 diensten en producten. In 1998 werden er 7 ingezonden, in 1999 niet minder dan 23 en in 2000 waren dat 11 inzendingen. De inzendingen zijn beoordeeld voor nominatie door een algemene jury van 30 personen uit 23 landen.

Europrix
De Europrix is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken in Oostenrijk en de Europese Commissie. De wedstrijd werd opgezet tijdens het EU-voorzitterschap van Oostenrijk. De wedstrijd is nu toe aan de vierde editie. De publiciteit voor de Europrix in de Benelux wordt verzorgd door Elektronic Media Reporting in Utrecht.

Voor meer informatie en/of een gratis CD-ROM over de Europrix: Mevr. M.W.C. Driesen, ELECTRONIC MEDIA REPORTING (tel: +31 30 2515433) Zie ook: www.europrix.org

Voor meer informatie over de BoschUniverse site:
Museum Boymans van Beuningen: Rene Will (tel. 010-4419400) ZappWerk: Henriette Koppen (tel. 015 257 42 82)

Winnaars

Overall (425 inzendingen)
Titel: BoschUniverse
Producent: Museum Boijmans van Beuningen ism ZappWerk en V2-Lab Land: Nederland
Type: on-line

Categorie 1: Knowledge, Discovery and Culture (98 inzendingen) Titel: BoschUniverse
Producent: Museum Boijmans van Beuningen ism ZappWerk en V2-Lab Land: Nederland
Type: on-line

Categorie 2: Learning and Education (89 inzendingen) Titel: The Interactive Series - Hand, Shoulder, Foot & Ankle, Knee, Hip. Producent: Primal Pictures Ltd.
Land: Groot-Brittannie
Type: off-line

Categorie 3: Interactive Fiction and Storytelling (37 inzendingen) Titel: BANJA
Producent: Team cHmAn
Land: Frankrijk
Type: on-line

Categorie 4: e-Business and Supporting SMEs in the Marketplace (60 inzendingen)
Titel: Emma.fm
Producent: Frantic Media
Land: Finland
Type: on-line

Category 5: Mobile Multimedia (13 inzendingen)
Titel: WAP Service of the Polish Customs
Producent: Website Festival
Land: Polen
Type: on-line

Category 6: Citizens, Democracy and e -Gouvernment: Empowerment and (15 inzendingen)
Titel: Sviatlana
Land: Ierland
Type: off-line

Category 7: First Steps and Bridging Society with Multimedia (16 inzendingen)
Titel: Sooda
Producent: Finland
Type : on-line

Categorei: Top Student Award (100 inzendingen)
Titel: s/He'll survive
Producent: Hochschule für Gestaltung
Land: Duitsland
Type: off-line

Jak Boumans BA, MDiv.
ELECTRONIC MEDIA REPORTING
Johan Buziaulaan 75
3584 ZV Utrecht
Tel.: +31 (30) 2515433; Fax: + 31 (30) 2518233
Mobile: +31 (6) 54615245; Email: jak@euronet.nl
======= Empowered by email since 1980 =======
BTW. Theology is the best training for online