Ingezonden persbericht

Synstar onderzoekt Europese IT-afdelingen

"Directies leven op andere planeet dan IT-afdelingen"

Utrecht, 4 december 2001 - Synstar International, een onafhankelijke leverancier van IT-services voor Business Availability, stelt dat de directies van Europese bedrijven het gevaar lopen hun IT-afdelingen te vervreemden van de bedrijfsvoering. Dat blijkt uit een pan-Europese studie onder IT-managers van meer dan 600 organisaties. Uit het onderzoek 'Switched on across Europe' blijkt verder dat er vragentekens kunnen worden geplaatst bij de strategische waarde die directies uit technologie halen.

Het lijkt wel alsof directies op een andere planeet leven en een andere taal spreken dan de mensen op hun IT-afdeling. Volgens 33 procent van de ondervraagde IT-managers plaatst hun directie de IT-afdeling aan de rand van de business. 19 procent geeft aan dat de directie IT begrijpt noch waardeert. Gelijktijdig geeft slechts 5 procent aan dat men het belangrijk vindt om de IT-uitgaven te verantwoorden aan de directie. Er is dus sprake van een duidelijke communicatiekloof.

Steve Vaughan, CEO van Synstar, zegt: "Er wordt veel gesproken over IT-managers die meer betrokken raken bij de bedrijfsstrategie en minder bezig zijn met de dagelijkse gang van de IT-zaken. Dit onderzoek onderbouwt deze stelling niet. Hoe dan ook, het valt de IT-manager niet te verwijten. Het is én blijft de verantwoordelijkheid van de directie om te zorgen dat IT zich niet alleen richt op operationele ondersteuning, maar ook toegevoegde waarde biedt en de bedrijfsstrategie ondersteunt. Maar zolang directie en IT zich op verschillende planeten bevinden - veel IT-managers voelen zich niet betrokken bij de organisatie -, zal dit niet gebeuren."

Het onderzoek van Synstar, dat in september 2001 werd afgerond, is opgezet om te peilen in welke mate directies hun IT-afdelingen strategisch inzetten door te kijken wat de belangrijkste oorzaak is van de werkdruk onder IT-managers: bedrijfsissues of IT-issues. Om de verschillende oorzaken alsook de mate van werkdruk te meten, heeft Synstar de Pressure Point Index (PPI) ontwikkeld. De PPI is gebaseerd op een reeks van vragen over drie kerngebieden: interne IT-activiteiten, interne bedrijfsstrategie en externe bedrijfsstrategie. Elke antwoord leverde een werkdrukscore op tussen 1 en 4, waarna een PPI-waarde werd berekend voor elke vraag, elk kerngebied en elke marktsector. Hoe hoger de PPI-score, hoe groter de werkdruk volgens de IT-manager.

Alarmerend laag is de PPI-score voor strategische bedrijfsvraagstukken: gemiddeld 203. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat IT-managers nauwelijks een stem in de directie hebben. Een andere oorzaak is dat IT-managers voor het merendeel in beslag worden genomen door de gevolgen van fusies en acquisities, en door gebruikersvragen.
Het is overigens maar de vraag of IT-managers wel een meer business-gerichte rol willen hebben. Van alle ondervraagden zit 69 procent niet in de directie. En doordat tweederde (64 procent) zich niet druk maakt over de ontwikkeling van de eigen carrière, kan worden geconcludeerd dat de meesten ook niet de ambitie hebben om deel uit te maken van de directie. Verder maakt slechts 19 procent zich in meer of mindere mate zorgen over het gebrek aan vertrouwen vanuit de directie.

Volgens Steve Vaughan kunnen ondernemingen meer strategische waarde uit IT halen. "Dat kan op twee manieren. Ten eerste kan een IT-afdeling meer toegevoegde waarde bieden als ze verantwoordelijk wordt voor het ontwikkelen van strategie en applicaties, terwijl een specialist zich bezighoudt met de IT-infrastructuur. Ten tweede kan er worden samengewerkt met partijen die inzicht hebben in zowel de business als IT, zodat de communicatiekloof tussen directie en IT-afdeling wordt overbrugd en IT ook op bedrijfsniveau toegevoegde waarde kan bieden. In beide gevallen gaat het om het delegeren van verantwoordelijkheden, en wel zodanig dat het de IT-afdeling versterkt en niet bedreigt."

Switched on across Europe
Het pan-Europese onderzoek van Synstar, 'Switched on across Europe', is gehouden onder 600 IT-managers/directeuren in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland en Spanje. De ondervraagden zijn werkzaam in organisaties van 200 of meer medewerkers, verdeeld over de sectoren banking, insurance, zakelijke dienstverlening, retail en telecommunicatie, en 'overige'.

Het volledige onderzoek is op te vragen bij Noud Heijna van Lammers van Toorenburg PR, tel. 030 - 6565070.

Synstar
Synstar International (Londen Stock Exchange: SYN) is een pan-Europese onafhankelijke leverancier van diensten op het gebied van Business Availability. Aan ruim 2.500 klanten in 13 Europese landen levert Synstar een compleet portfolio van geavanceerde systemen en diensten voor IT-ondersteuning, die bedrijven een permanente beschikbaarheid van hun IT-infrastructuur garanderen. Met meer dan 3.000 medewerkers richt het bedrijf zich met geïntegreerde diensten op vijf terreinen: Business Continuity Services, Computer Services, Networking, Lifecycle-management en Data Management. Meer informatie is te vinden op www.synstar.com.