Online beleggen en sparen steeds populairder onder internetgebruikers
MetrixLab onderzoekt opnieuw financiële websites
Rotterdam, 4 december 2001 - Online beleggen en sparen is populair en wordt naar verwachting nog veel populairder. Momenteel heeft 36% van de financiële
beslissers onder de internetgebruikers een online spaarrekening en belegt
20%
via internet. Van degenen die nu al sparen en beleggen, zegt bijna 100% dat
zij
over 12 maanden nog steeds een online rekening zullen hebben. De potentiële
groei voor volgend jaar is aanzienlijk. Van de overige financiële beslissers
onder
internetgebruikers is 18% van plan om in 2002 online te gaan beleggen en wil
zelfs 46% een online spaarrekening openen. Om die potentiële klanten binnen
te halen en de bestaande klanten tevreden te houden, kunnen de websites nog
wel het een en ander verbeteren aan hun toegankelijkheid en
gebruiksvriendelijkheid.
Dit blijkt uit een Experience Assessment (XSMENT) onderzoek van het
Rotterdamse
onderzoeksbureau MetrixLab. MetrixLab heeft de toegankelijkheid en beleving
van
websites op het gebied van informatievoorziening over online beleggen
onderzocht.
Het onderzoek is verricht op de willekeurig gekozen websites van Rabobank,
SNS bank, ABN AMRO bank, Postbank, Binck en Alex. Aan het onderzoek hebben
593 respondenten meegewerkt, die in de huishouding beslissen over de
financiële
zaken.
Het kwantitatieve gebruikersonderzoek heeft de respondenten een
onderzoeksopdracht uit laten voeren om de websites tot in detail te
evalueren. De
opdracht was het uitrekenen van het tarief voor het online beleggen van
10.000 Euro in aandelen. Terwijl de respondenten de opdracht uitvoerden op
de
website, werd hun gedrag per klik vastgelegd. Vooraf werden zij ondervraagd
over
hun verwachtingen en achteraf over hun ervaring. Dit geeft bedrijven
gedetailleerd
inzicht in de gebruikersbeleving op hun website. Met de concrete
aanbevelingen
die hieruit voortkomen, kunnen zij hun websites verbeteren.
De Postbank scoort van de onderzochte sites veruit het beste in het
onderzoek. De
site voldoet aan de verwachtingen, is nuttig en biedt het merendeel van de
bezoekers een plezierige ervaring. Ook zijn de respondenten te spreken over
het
niveau van de privacy op de site. Het is vooral het uiterlijk van de
Postbanksite, dat
de goedkeuring van de respondenten kan wegdragen. Ruim 70% waardeert de site
als positief tot zeer positief. SNS Bank komt hier op de tweede plaats met
een
percentage van 66,7%.
De toegankelijkheid voor het vinden van beleggingsinformatie is redelijk op
de
Postbank-site, al ligt hier duidelijk ruimte voor verbetering. Ook qua
gebruikerservaring scoort de site beter dan gemiddeld. Meer dan de helft van
de
respondenten (54%) was in staat de gevraagde informatie te vinden. De tijd
die
hiermee gepaard ging, gekoppeld aan het uitrekenen van het gewenste tarief,
bedroeg gemiddeld 9 minuten. Bij de andere sites varieerde die tijd van 8
minuten
en 27 seconden (Binck) tot 10 minuten en 24 seconden (SNS bank). Wat betreft
het ervaren navigatiegemak eindigt de Postbank in de middenmoot. Hier doen Alex en SNS bank het beter. Verder is door het gebruik van veel plaatjes de waardering van de snelheid van de Postbanksite wat aan de lage kant. SNS bank en Alex doen het op dit vlak wederom het beste en komen als snelste
uit de bus.
De site van ABN AMRO scoort goed op het vlak van informatievoorziening.
Internetgebruikers zijn positief over de kwaliteit en de dosering. Ook wordt
de
site als nuttig bestempeld. Dat laatste geldt ook voor de site van de
Rabobank,
vanwege het brede scala aan producten en diensten dat wordt aangeboden.
Verder heeft deze site genoeg snelheid en is de perceptie rond de veiligheid
goed.
Concluderend kan worden gezegd dat alle sites de toegankelijkheid van de
beleggingsinformatie in veel opzichten nog aanzienlijk kunnen verbeteren.
Zeker
gezien de groeiende populariteit van online financiële diensten is het de
moeite
waard verder te investeren in de gebruiksvriendelijkheid van de websites.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
L.J. Schröder
L.Schroder@MetrixLab.com
010-2827468
MetrixLab
Onderzoeksbureau Metrixlab helpt bedrijven bij het managen en verbeteren van
de 'Customer Experience' op hun website. Hiervoor heeft Metrixlab de
Experience
Assessment (XSMENT) ontwikkeld, een uniek onderzoeksproduct dat de
effectiviteit van websites meet. De Experience Assessment (XSMENT) is
gebaseerd
op kwantitatief gebruikersonderzoek en een zeer innovatieve
onderzoekstechnologie. Het biedt concreet advies over verbeteringen van
websites
op basis van beleving van bezoekers. Onder de klanten van MetrixLab bevinden
zich onder andere: MSN.nl, Shell Polis, Air Miles, De Koninklijke Landmacht,
Unilever,
Adidas, Centraal Beheer, Interpolis en Philips.