EEN KLACHT INDIENEN, HOE GAAT DAT?
Burgemeester en wethouders, en ook ambtenaren, moeten op een correcte
manier met klanten omgaan. Gebeurt dit niet, dan kan bij burgemeester
en wethouders een klacht worden ingediend. Het klachtenformulier Slaat
Lisse de spijker op z´n kop? wordt niet meer gebruikt omdat het is
verouderd. Klachten moeten voortaan per brief aan burgemeester en
wethouders worden ingediend.
De klachtenregeling, die voortvloeit uit de Algemene wet
bestuursrecht, heeft alleen betrekking op gedragingen van
bestuursorganen (de burgemeester of het college van burgemeester en
wethouders) of ambtenaren. Vindt u bijvoorbeeld dat u niet op een
correcte wijze te woord bent gestaan of dat uw brief niet tijdig is
beantwoord, dan kunt u een klacht indienen. Gaat het echter om het
beleid of de uitvoering daarvan, dan kunt u géén klacht indienen. Daar
is de klachtenregeling namelijk niet voor geschreven.
Het college neemt de klacht in behandeling nadat u (indien u dat wilt)
bent gehoord. Binnen zes weken krijgt u een schriftelijke reactie op
uw klacht. Als uw klacht terecht is, gaan wij na hoe eenzelfde
situatie in de toekomst kan worden voorkomen.
Bent u het niet eens over de afhandeling van de klacht, dan kunt u de
klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman. Dit is een
onafhankelijke instantie die een oordeel geeft over de inhoud van uw
klacht. Een folder over de Nationale Ombudsman is verkrijgbaar bij de
gemeente.