Gemeente Lisse

EEN KLACHT INDIENEN, HOE GAAT DAT?

Burgemeester en wethouders, en ook ambtenaren, moeten op een correcte manier met klanten omgaan. Gebeurt dit niet, dan kan bij burgemeester en wethouders een klacht worden ingediend. Het klachtenformulier Slaat Lisse de spijker op z´n kop? wordt niet meer gebruikt omdat het is verouderd. Klachten moeten voortaan per brief aan burgemeester en wethouders worden ingediend.
De klachtenregeling, die voortvloeit uit de Algemene wet bestuursrecht, heeft alleen betrekking op gedragingen van bestuursorganen (de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders) of ambtenaren. Vindt u bijvoorbeeld dat u niet op een correcte wijze te woord bent gestaan of dat uw brief niet tijdig is beantwoord, dan kunt u een klacht indienen. Gaat het echter om het beleid of de uitvoering daarvan, dan kunt u géén klacht indienen. Daar is de klachtenregeling namelijk niet voor geschreven.

Het college neemt de klacht in behandeling nadat u (indien u dat wilt) bent gehoord. Binnen zes weken krijgt u een schriftelijke reactie op uw klacht. Als uw klacht terecht is, gaan wij na hoe eenzelfde situatie in de toekomst kan worden voorkomen.

Bent u het niet eens over de afhandeling van de klacht, dan kunt u de klacht voorleggen aan de Nationale Ombudsman. Dit is een onafhankelijke instantie die een oordeel geeft over de inhoud van uw klacht. Een folder over de Nationale Ombudsman is verkrijgbaar bij de gemeente.