Gemeente Haarlem
Grote Markt 2
Postbus 511
2003 PB Haarlem
Tel. 023-511 3000


Discussie over ruimtelijke dilemma's bij stadsgesprek

"Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit" is een gezegde dat zeker van toepassing is op het Stadsgesprek van dinsdag 27 november. Nog geen honderd mensen vonden de weg naar het Damiate College in Parkwijk om mee te praten over de toekomst van hun stad. De Haarlemmers die er wel waren kwamen echter zo goed beslagen ten ijs dat er af en toe pittige discussies ontstonden. De organisator van het Stadsgesprek, de gemeente Haarlem, kreeg ondanks de tegenvallende opkomst meer dan genoeg inbreng het Structuurplan, waarin de verdeling van de ruimte in de stad wordt beschreven, handen en voeten te geven. 'De asfaltjungle bij de Amsterdamse Poort is een regelrechte aanfluiting', illustreert wethouder Jan Haverkort van Ruimtelijke Ordening als voorbeeld.

Tijdens een kort welkomstwoord zette Haverkort verder de aanleiding voor deze participatiesessie uiteen. 'In 1999 hebben wij de Toekomstvisie vastgesteld die ertoe leidde dat er een structuurschets moest komen. Een schets was echter te vrijblijvend, daarom werd het een structuurplan. Om dat plan invulling te geven gaan we vanavond discussiëren over essentiële ruimtelijke dilemma's. De uitkomsten worden gebruikt door het college van B&W en het conceptplan wordt nog deze periode aan de gemeenteraad voorgelegd', aldus wethouder Haverkort.

De avond bestond uit workshops aan de hand van stellingen rond drie thema's: "Wonen & Werken", "Postuur van de Stad" en "Verkeer". De aanwezigen hadden de mogelijkheid om bij twee thema's aan te schuiven en zo hun stelling te verdedigen. Een panel bestaand uit gemeenteambtenaren volgde de discussies op de voet en leidde het, waar nodig, in goede banen.

"Wonen & Werken"

Ongeveer dertig Haarlemmers schoven als eerste aan bij het thema "Wonen & Werken". De voorzitter van de discussie peilde eerst voorzichtig de reacties per stelling: voor of tegen. Al snel bleek dat de meerderheid voor het behoud van de groene zoom was. 'Bebouwing in de groene zoom hoeft niet per definitie ten koste te gaan van het groen. Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld waterwoningen', meent een voorstander uit Haarlem-Noord. Waarop een ander reageert: 'We vergeten soms dat wonen meer is dan alleen het huis. Het gaat ook om de omgeving waarin je woont. Wat mij betreft is leefbaarheid het lijdende thema van deze hele discussie'.

Een andere conclusie was dat het merendeel veel voelde voor de mix tussen wonen en werken. Oftewel: wonen en werken meer mengen waar dat milieutechnisch mogelijk is. Verder was iedereen het erover eens dat woningbouw in Haarlem gewenst is. 'Maar dat betekent niet dat je de huidige situatie moet aantasten.' De meningen waren flink verdeeld over minder ontwikkelingsmogelijkheden door behoud van de huidige situatie. 'Misschien moeten we minder denken aan huizen met tuinen, maar meer aan woningen voor senioren. Dan komen die huizen met tuinen vanzelf weer leeg'.

"Verkeer"

In een leslokaal wordt ondertussen druk gedebatteerd over het thema "Verkeer". 'Dus de A9 moet eerder worden aangepakt dan de randweg?', vraagt de discussieleider. Bewoner: 'Haarlem is langgerekt en er zijn maar twee verbindingen over het Spaarne. Dat zet een aantal wegen onder onnoemlijke druk. Volgens mij lost een verbinding in het noorden van de stad niet alle problemen op. De essentie ligt bij een goede oost-west-verbinding'. De gemoederen zijn het erover eens dat de prioriteit ligt bij de A9 en de Randweg. 'De druk op de Randweg wordt nog groter wanneer de binnenstad van Haarlem autoluw wordt', weet een mevrouw te vertellen.

"Postuur van de Stad"

In de kantine heeft de kleinste groep belangstellenden het over de hoogte van Haarlemse gebouwen. 'Je ontkomt er niet aan dat het postuur moet veranderen', roept een heer uit het publiek. 'Je hebt niet alleen meer woningen nodig, maar ook meer plekken om te werken. Wat ik mis in de stellingen is het woord kwaliteit. Het maakt niet uit hoe hoog een gebouw is, als het maar mooi is: een monument voor de toekomst'. Een mevrouw vraagt zich af wanneer de gemeente nou eens tot het besef komt dat vol vol is en op op: 'Waarom moeten we in godsnaam naar 200.000 inwoners. Ik vind het nu prima zoals het is.' Waarop iemand reageert: 'Wil je de regiofunctie van de stad behouden, dan zul je een goede verhouding wonen/werken moeten hebben, dat is belangrijker dan de wil om te groeien'.

De mensen kunnen zich in grote lijnen vinden in de stelling dat je in de binnenstad geen hoogbouw moet neerzetten. 'In Schalkwijk kun je prima nieuwe geschiedenis maken. In de binnenstad moet je daarentegen een kwaliteitsverbetering verzorgen: een historische meerwaarde'. Voordat de bel gaat roept iemand nog snel: 'Hoogte en accenten moet je meer aan de rand van de stad aanbrengen'.

Wat nu verder?

Iedereen die bij het Stadsgesprek aanwezig was, krijgt de conclusies van de verschillende workshops thuisgestuurd. De gemeente maakt een verslag van deze avond dat onder meer wordt gebruikt voor het maken van een conceptstructuurplan.

meer informatie?

Voor meer informatie over het structuurplan of het stadsgesprek kan contact worden opgenomen met J. Stork, telefoon 023 - 511 3599 of A. Linschooten (023 - 511 3569) van bureau stedelijke ontwikkeling van de gemeente Haarlem.