Verzekeraars willen wettelijk kader voor dekking terrorismerisico
Het Verbond van Verzekeraars wil in overleg met de toezichthouder en
de wetgever bezien of wettelijke kaders te formuleren zijn voor het
bieden van dekking voor terrorismerisicos, naar analogie van wat reeds
geldt voor groot molest. Het Verbond zal met de overheid, werkgevers-
en consumentenorganisaties oplossingsrichtingen verkennen voor
knelpunten in de dekking die na de gevraagde wettelijke inkadering
zouden kunnen ontstaan. In afwachting van de gewenste structurele
oplossing via toezichtwetgeving zullen individuele verzekeraars zelf
moeten beoordelen in hoeverre het risicoprofiel van de eigen
portefeuille en de beperkte dekking van herverzekeraars het mogelijk
maken vooralsnog enige vorm van terrorismedekking te blijven
aanbieden.
De gebeurtenissen in de Verenigde Staten op 11 september hebben
aangetoond dat terrorisme een enorme impact kan hebben. Dat geldt
uiteraard primair voor de slachtoffers en hun omgeving, maar ook het
internationale politieke en economische klimaat is erdoor beïnvloed.
Het feit dat door menselijk handelen opzettelijk zoveel schade kan
worden veroorzaakt, was tot die datum onderschat. De
verzekeringsindustrie is zich door deze terroristische aanslagen
bewust geworden van de enorme financiële risicos die ze ook in ons
land in bijna alle branches loopt door het verzekeren van de gevolgen
van terrorisme. De potentiële omvang van schade door terroristische
aanslagen, het cumulatierisico en de kans op herhaling, maken dat naar
het oordeel van het Verbond de continuïteit van verzekeraars en dus de
belangen van verzekerden in gevaar kunnen komen.
Daarom wil het Verbond in overleg met de Pensioen- & Verzekeringskamer
en de wetgever bezien of kaders geformuleerd kunnen worden, passend in
internationaal perspectief, voor het bieden van dekking voor
dergelijke risicos, naar analogie van wat reeds geldt voor groot
molest. De noodzaak maatregelen te treffen geldt niet alleen voor
schadeverzekeringen, maar ook voor levens- en zorgverzekeringen. Voor
ziektekosten ligt de beleidsontwikkeling in eerste instantie bij
Zorgverzekeraars Nederland. Het Verbond zal in samenhang hiermee de
komende tijd met de overheid, werkgevers- en consumentenorganisaties
verkennen welke mate van gelimiteerde alternatieve afdekking van het
terrorismerisico na wettelijke inkadering nog mogelijk en haalbaar is.
Daarbij zal ook het internationale beleid van herverzekeraars worden
meegewogen.
In afwachting van een structurele oplossing worden verzekeraars
namelijk geconfronteerd met gewijzigd beleid van hun herverzekeraars.
Deze hebben reeds aangegeven terrorisme grotendeels te zullen
uitsluiten, dan wel specifieke uitsluitingen, limiteringen, verkorte
opzegtermijnen en/of premieverhogingen te introduceren. Ook zonder de
komende beperking van de herverzekeringsdekking kan terrorisme de
continuïteit van verzekeraars bedreigen. Het is daarom aan de
individuele verzekeraars om te bepalen in welke mate continuering van
de dekking voor terrorisme gedurende de overgangsfase mogelijk is,
mede op basis van het beleid van hun herverzekeraars, de verzekerde
risicos, de samenstelling van hun portefeuille en de
aanpassingsmogelijkheden van de polissen.
Noot: als bijlage de toelichtende tekst waarin de
verzekeringstechnische achtergronden van het terrorismerisico nader
worden uiteengezet.
Informatie: G.R. Kloosterboer, 070-3338709, e-mail:
gkloo@verzekeraars.nl
5 december 2001