Gemeente Amsterdam


Masterplan Wibautas vastgesteld

Het college van B&W van de centrale stad en de Binnenstad en het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer hebben het Ontwerp-Masterplan Wibautas goedgekeurd (de twee collegeleden van de VVD hebben tegengestemd). In dit plan, getiteld 'Access for All', is vastgesteld hoe de Wibautas - het stedelijk gebied rond de Valkenburgerstraat, Weesperstraat en Wibautstraat - een mooiere en veiliger openbare ruimte krijgt. Op dit moment wordt al gewerkt aan de acute knelpunten op het terrein van verkeersveiligheid en de openbare ruimte.

Het Masterplan bevat voorstellen voor de invulling van de eerder afgesproken versmalling van de Weesperstraat naar 2x1 rijstrook. Een smalle overrijdbare middenberm in de Weesperstraat garandeert de doorstroming voor nood- en hulpdiensten. Er wordt voorgesteld om het tracé van tramlijn 3 op de huidige plaats te handhaven en niet voor een andere route te kiezen. De Wibautstraat blijft zoals al eerder besloten 2x2 rijstroken houden, waarbij nu in de verdere uitwerking wordt gekozen voor een variant zonder ventwegen en zonder parkeerpleintjes en mét een brede middenberm. De herinrichting van de Weesperstraat en het Weesperplein is afhankelijk van andere werkzaamheden in de stad, en kan op z'n vroegst vanaf 2005 plaatsvinden. De reconstructie van onder meer de Wibautstraat kan eerder gebeuren.

Op de Wibautas ligt een aantal grote knooppunten: Prins Hendrikkade-IJtunnelentree, Mr. Visserplein,
Weesperplein-Rhijnspoorplein, het spoorviaduct en het Prins Bernhardplein.
Deze plekken worden heringericht, zodat verkeersveiligheid en doorstroming worden gecombineerd met een mooiere openbare ruimte. Zo krijgen het NeMo en het Oosterdokseiland een betere aansluiting voor voetgangers en fietsers. Het circuit op het Mr. Visserplein maakt plaats voor gewone kruisingen en er komt een verkeersvrije ruimte aansluitend op de Synagoge en het Jonas Daniël Meijerplein. De onderdoorgang op het Rhijnspoorplein wordt versmald, zodat de wandelpromenade langs de Singelgracht hersteld kan worden.

Het Masterplan gaat zeer gedetailleerd in op de keuze voor materiaalgebruik, type beplanting en straatmeubilair. Er wordt gestreefd naar een samenhangend en rustig beeld, aansluitend bij het nieuwe beeld van de Valkenburgerstraat en de Jodenbreestraat: tegels en trottoirbanden met een antracietkleurige toeslag, doorgaande stoepranden, laad- en losvakken, en grotendeels nieuwe bomen: twee rijen in de Weesperstraat, vier rijen in de Wibautstraat. Het Masterplan bevat verder regels om meer samenhang te brengen in de ontwikkeling van het gebied rondom de Wibautas om intensief grondgebruik te bevorderen en om het straatbeeld levendiger te maken. Zo zorgen nieuwe regels voor de plint (benedenverdieping) bij nieuwbouw voor een verbetering van de sfeer op straat.

Tenslotte is ook naar de metrostations van de Oostlijn gekeken. Er zal worden aangesloten op het Metromorfoseproject: beter beheersbare, overzichtelijke en comfortabele aansluitingen tot de metrostations vanaf het straatniveau. Het Basisontwerp geeft aan waar nieuwe, transparante entrees, nooduitgangen, stuwluchtopeningen en technische installaties gemaakt kunnen worden. Door de beperking van het aantal entrees en een nieuwe vormgeving zal vooral het nu onoverzichtelijke station Weesperplein flink opknappen. Het plein profiteert daarvan mee.

Het opstellen van het Masterplan Wibautas begon in september 1998. Toen startte een zogenaamd Open Planproces waarbij een groot aantal bewoners, vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen, ambtenaren en belangstellenden fantaseerde, debatteerde en schetste aan de kwaliteitsverbetering van de Wibautas. Na een aantal tussenstappen - zoals het vaststellen in de gemeenteraad en de stadsdeelraad van de belangrijkste uitgangspunten in het najaar van 2000 - ligt het Masterplan er nu.

Op 31 januari vergaderen de raadscommissies van de gemeenteraad en de stadsdeelraad Oost/Watergraafsmeer gezamenlijk over het Masterplan. Voorafgaand aan deze vergadering is er een hoorzitting. Ter voorbereiding hiervan worden twee informatieavonden gehouden over de inhoud van het Masterplan: op 8 januari in de Zuiderkerk en op 10 januari in het Wibauthuis.

Hans Joosten


© gemeente Amsterdam - 5-12-2001