Masterplan Wibautas vastgesteld
Het college van B&W van de centrale stad en de Binnenstad en het
Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer hebben het
Ontwerp-Masterplan Wibautas goedgekeurd (de twee collegeleden van de
VVD hebben tegengestemd). In dit plan, getiteld 'Access for All', is
vastgesteld hoe de Wibautas - het stedelijk gebied rond de
Valkenburgerstraat, Weesperstraat en Wibautstraat - een mooiere en
veiliger openbare ruimte krijgt. Op dit moment wordt al gewerkt aan de
acute knelpunten op het terrein van verkeersveiligheid en de openbare
ruimte.
Het Masterplan bevat voorstellen voor de invulling van de eerder
afgesproken versmalling van de Weesperstraat naar 2x1 rijstrook. Een
smalle overrijdbare middenberm in de Weesperstraat garandeert de
doorstroming voor nood- en hulpdiensten. Er wordt voorgesteld om het
tracé van tramlijn 3 op de huidige plaats te handhaven en niet voor
een andere route te kiezen. De Wibautstraat blijft zoals al eerder
besloten 2x2 rijstroken houden, waarbij nu in de verdere uitwerking
wordt gekozen voor een variant zonder ventwegen en zonder
parkeerpleintjes en mét een brede middenberm. De herinrichting van de
Weesperstraat en het Weesperplein is afhankelijk van andere
werkzaamheden in de stad, en kan op z'n vroegst vanaf 2005
plaatsvinden. De reconstructie van onder meer de Wibautstraat kan
eerder gebeuren.
Op de Wibautas ligt een aantal grote knooppunten: Prins
Hendrikkade-IJtunnelentree, Mr. Visserplein,
Weesperplein-Rhijnspoorplein, het spoorviaduct en het Prins
Bernhardplein.
Deze plekken worden heringericht, zodat verkeersveiligheid en
doorstroming worden gecombineerd met een mooiere openbare ruimte. Zo
krijgen het NeMo en het Oosterdokseiland een betere aansluiting voor
voetgangers en fietsers. Het circuit op het Mr. Visserplein maakt
plaats voor gewone kruisingen en er komt een verkeersvrije ruimte
aansluitend op de Synagoge en het Jonas Daniël Meijerplein. De
onderdoorgang op het Rhijnspoorplein wordt versmald, zodat de
wandelpromenade langs de Singelgracht hersteld kan worden.
Het Masterplan gaat zeer gedetailleerd in op de keuze voor materiaalgebruik, type beplanting en straatmeubilair. Er wordt gestreefd naar een samenhangend en rustig beeld, aansluitend bij het nieuwe beeld van de Valkenburgerstraat en de Jodenbreestraat: tegels en trottoirbanden met een antracietkleurige toeslag, doorgaande stoepranden, laad- en losvakken, en grotendeels nieuwe bomen: twee rijen in de Weesperstraat, vier rijen in de Wibautstraat. Het Masterplan bevat verder regels om meer samenhang te brengen in de ontwikkeling van het gebied rondom de Wibautas om intensief grondgebruik te bevorderen en om het straatbeeld levendiger te maken. Zo zorgen nieuwe regels voor de plint (benedenverdieping) bij nieuwbouw voor een verbetering van de sfeer op straat.
Tenslotte is ook naar de metrostations van de Oostlijn gekeken. Er zal
worden aangesloten op het Metromorfoseproject: beter beheersbare,
overzichtelijke en comfortabele aansluitingen tot de metrostations
vanaf het straatniveau. Het Basisontwerp geeft aan waar nieuwe,
transparante entrees, nooduitgangen, stuwluchtopeningen en technische
installaties gemaakt kunnen worden. Door de beperking van het aantal
entrees en een nieuwe vormgeving zal vooral het nu onoverzichtelijke
station Weesperplein flink opknappen. Het plein profiteert daarvan
mee.
Het opstellen van het Masterplan Wibautas begon in september 1998.
Toen startte een zogenaamd Open Planproces waarbij een groot aantal
bewoners, vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen, ambtenaren
en belangstellenden fantaseerde, debatteerde en schetste aan de
kwaliteitsverbetering van de Wibautas. Na een aantal tussenstappen -
zoals het vaststellen in de gemeenteraad en de stadsdeelraad van de
belangrijkste uitgangspunten in het najaar van 2000 - ligt het
Masterplan er nu.
Op 31 januari vergaderen de raadscommissies van de gemeenteraad en de
stadsdeelraad Oost/Watergraafsmeer gezamenlijk over het Masterplan.
Voorafgaand aan deze vergadering is er een hoorzitting. Ter
voorbereiding hiervan worden twee informatieavonden gehouden over de
inhoud van het Masterplan: op 8 januari in de Zuiderkerk en op 10
januari in het Wibauthuis.
Hans Joosten
© gemeente Amsterdam - 5-12-2001