5-12-2001
Opel Astra Cabrio klaar voor de winter
Dat de nieuwe Opel Astra Cabriolet juist nu wordt geïntroduceerd is
geen toeval, de ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan het
comfort en de isolatie van de kap.
De nieuwe Opel Astra Cabrio beleefde eerder dit jaar zijn
wereldpremière op de autotentoonstelling van Genève. Nu uitgerekend in
de wintermaanden wordt hij in Nederland geïntroduceerd. Niet
onlogisch, want dankzij onder andere de goed geïsoleerde cabrioletkap
staat de Astra Cabrio garant voor optimaal rijgenot onder alle
weersomstandigheden en in elk seizoen. Daarnaast is de Cabrio met plek
voor vier personen, standaard elektrisch bedienbare kap en een
uitgebreid veiligheidspakket een volwaardige auto die het ultieme
fun-gevoel dat Cabrio-rijden nu eenmaal is, op een meer dan bekwame
manier weet uit te dragen.
* Uitstekende warmte-isolatie door hoogwaardige kapconstructie
* Elektrisch bedienbare kap nieuwe standaard in klasse
* Vier volwaardige zitplaatsen, ruim interieur, grote kofferbak
* Volledige veiligheidsuitrusting, 12 jaar garantie tegen
doorroesten
* Drie dynamische ECOTEC-zestienkleppenmotoren met een vermogen tot
147 pk
Cabriolets doen het normaal gesproken vooral goed in de zomer, maar in
de winter met ijzel, sneeuw, temperaturen onder nul en een koude wind,
verliezen ze al gauw hun aantrekkingskracht. Onder dat soort
omstandigheden blijkt echter pas of de auto goed is ontwikkeld. Het
verklaart tevens waarom cabrio-liefhebbers een zwak hebben voor die
zeldzame cabriolets voorzien van een warmte en comfort biedende kap.
En dat is nu juist hetgeen waarop de nieuwe Opel Astra Cabrio zich
onderscheidt. De nieuwe Opel Astra Cabrio is vooral een auto voor alle
seizoenen, zo hebben tests aangetoond.
Allereerst de warmte en comfort biedende kap. Studies, verricht door
Opels International Technical Development Centre (ITDC), tonen aan dat
een hardtop niet de enige manier is om de passagiersruimte van een
cabriolet warm te houden. Zo zijn de isolerende eigenschappen van de
kap van de Astra Cabrio vergelijkbaar met de hoge standaards van
bijvoorbeeld het metalen dak van zijn familielid, de Astra Coupé.
Thermografische beelden geven nagenoeg perfecte warmte-retentie weer Fotos - genomen met speciale, thermografische cameras - laten goed zien hoe het vouwdak, dat bestaat uit drie lagen, de kou buiten laat en de warmte binnenhoudt. Een infrarood camera registreert de onzichtbare warmte die door de kap heen komt en vertaalt deze informatie via een speciale computer in een visueel beeld. Een kleurenspectrum geeft duidelijk weer in welke mate de verschillende delen en onderdelen van de auto warmte afgeven. Als de kleuren van de ruimtes in de auto zwart zijn, gaat er vrijwel geen warmte verloren. Daar is de auto dus goed geïsoleerd. Witte vlekken geven aan waar een direct warmteverlies is naar de buitenkant van de auto.
Vergelijkende tests tussen de Astra Cabrio en de Coupé - beide zijn
afgezien van het dak vrijwel identiek - zijn gehouden bij constante
lage temperaturen. Na een koude start leggen beide autos een van
tevoren bepaalde route af. Vervolgens wordt de thermografische camera
ingezet om de warmte-niveaus te bepalen. Zoals te zien op de
bijgevoegde fotos kleuren beide daken zwart, een vrijwel perfecte
warmte-retentie dus.
State-of-the-art kapconstructie voor dagelijks gebruik, weer of geen
weer De kap van de Astra Cabrio heeft drie lagen die ervoor zorgen dat
de auto het hele jaar door gebruikt kan worden. De buitenste harde
laag bestaat uit een mengsel van geweven katoen, poliacryl en
polyester en is bestand tegen alle weersomstandigheden. De isolerende
middenlaag, die is gemaakt van polyester en fleece, is slechts 10
millimeter dik. Deze laag houdt de warmte binnen en beperkt het
windgeluid zo veel mogelijk. De binnenbekleding, zeg maar de voering
van het dak, is gemaakt van polyurethaan dat én mooi oogt én prettig
aanvoelt.
Elektrische bedienbare kap met afstandsbediening Bovendien is Opels
gloednieuwe Astra Cabrio de eerste cabriolet in zijn klasse die de
klant het gemak van een elektrisch te bedienen kap standaard aanbiedt.
Een primeur in zijn klasse waar handmatige bediening nog steeds de
norm is. De dynamisch ogende tweedeurs cabriolet is echter uitgerust
met een volledig opvouwbare kap die met één druk op een knop geopend
en gesloten kan worden.
Door de aanwezigheid van elektromotoren is openen van de kap
kinderlijk eenvoudig. Draai de D-vormige hendel in het midden van het
dak 90° om en druk het vouwdak lichtjes naar boven. Druk vervolgens de
knop op de middenconsole in en de kap schuift automatisch open om
vervolgens volledig te verdwijnen onder het gelijk met het koetswerk
lopende deksel van de metalen bergruimte. En dat alles in slechts 30
seconden. Voor nog meer gemak is er een afstandsbediening voor de kap.
Het systeem wordt bediend met de centrale vergrendelingsfunctie in de
contactsleutel. Als één van de twee knoppen langer dan twee seconden
wordt ingedrukt, opent of sluit de kap automatisch. Zo kunnen de
gelukkige bestuurders van een Astra Cabrio meteen reageren op de
eerste zonnestralen.
De uitstekende isolatie-eigenschappen van de kap samen met de
volledige uitrusting maken de nieuwe Astra Cabrio bij uitstek geschikt
voor alledaags gebruik het gehele jaar door. Temeer daar hij vier
volwaardige zitplaatsen, zeer veel interieurruimte, een grote
kofferbak en drie dynamische, maar zuinige en koppelrijke
ECOTEC-motoren (van 100 tot 147 pk) biedt. Bovenop het sportieve DSA
(Dynamic Safety) onderstel en standaard ABS voor alle versies zijn de
twee krachtigste motoren ook uitgerust met ESP (elektronisch
stabiliteitsprogramma) en het TC Plus-tractiecontrolesysteem.
De elegante lijnen van de Astra Cabrio werden getekend door een team
ontwerpers van Opel en Bertone. Samen bedachten ze een sportief,
stijlvol design dat bijzonder opvallend oogt, vooral wanneer de kap
geopend is. Wanneer de kap in zijn opbergruimte zit, loopt de
taillelijn naar achter in een vloeiende lijn op, zonder onderbroken te
worden door uitpuilende stof, een zichtbare rolbeugel of driehoekige
ruiten ter hoogte van de A-stijl die de zuivere lijnen zouden
verstoren of het zicht van 360° rondom zouden belemmeren.
Koetswerkdetails zoals deurgrepen, stootstrips en spiegelbehuizingen
zijn in de kleur van de carrosserie gespoten. Donkere achterlichten en
een verchroomde strip op het kofferdeksel benadrukken het stijlvolle
uiterlijk van de Astra Cabrio.
De Astra Cabrio is natuurlijk in eerste instantie vooral ontworpen
voor mensen met een passie voor het rijden in de open lucht, maar
tegelijkertijd biedt de Astra Cabrio alle voordelen van een compacte
auto voor gebruik het hele jaar door. Allereerst heeft het stijlvolle
model een bijzonder ruim interieur met vier volwaardige zitplaatsen en
royale beenruimte dankzij zijn 2606 millimeter lange wielbasis (totale
lengte: 4267 mm). De achterruit met verwarmingsweerstand is gemaakt
van krasbestendig glas.
Voorts is zonder de bergruimte voor het vouwdak, deze maakt de
carrosserie nog stijver, mee te rekenen, het bagagevolume met 330
liter (VDA-methode) groter dan gemiddeld. Een bijzonder intelligente
vondst is de windvanger die op een rails onder de bergruimte kan
worden opgeborgen wanneer het scherm niet nodig is. Hierdoor blijft de
windvanger wel altijd beschikbaar, maar is hij nooit hinderlijk
aanwezig. Verder beschikt de Astra Cabrio over een standaard skiluik
tussen de twee achterstoelen dat groot genoeg is voor twee paar ski's
én een snowboard.
Andere praktische standaardvoorzieningen naast de elektrische
bedienbare kap en de centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
zijn de elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter, Easy Entry
sportstoelen met geheugenfunctie en een in hoogte en axiaal
verstelbaar stuurwiel. Het luxe-pack Bertone Edition, dat overigens
alleen in combinatie met lederen bekleding besteld kan worden, omvat
de afstandsbediening voor de elektrisch bedienbare kap, de windvanger,
16 lichtmetalen 6-spaaks velgen en een radio/CD-speler met
stuurwielbediening.
Met het uitgebreide aanbod infotainmentsystemen zet de Astra Cabrio
eveneens nieuwe normen. De topinstallatie, de NCDR 1500, bestaat uit
een technologisch hoogwaardig audiosysteem met cd-speler, een
navigatiesysteem van de nieuwste generatie en een geïntegreerde
handsfree gsm. Een kleurenscherm voor gedetailleerde kaartweergave en
een wisselaar voor 4 cds zijn beschikbaar als opties.
Ook op het gebied van veiligheid is de nieuwe Astra Cabrio geheel van
deze tijd. De volledige veiligheidsuitrusting omvat actieve
hoofdsteunen op de voorstoelen (om het gevaar voor whiplash-letsels te
verminderen), het gepatenteerde Opel Pedal Release System (om de
voeten en onderbenen van de bestuurder beter te beschermen bij een
zware frontale botsing), airbags, driepuntsveiligheidsgordels op de
vier stoelen en gordelspanners vooraan. Mocht de auto onverhoopt toch
over de kop gaan, dan zorgen versterkte A-stijlen aan de voorzijde en
met schuimmateriaal opgevulde stalen hoofdsteunen achter voor de
nodige extra bescherming.
Wat motoren betreft, hebben de kopers keuze uit drie dynamische
ECOTEC-viercilinder benzinemotoren met vier kleppen per cilinder: de
1,6-liter (74 kW/ 100 pk), de 1,8-liter (92 kW/125 pk) en de
topversie, de soepele 2,2-liter motor (108 kW/ 147 pk) die de auto een
topsnelheid van 216 km/u bezorgt. Deze drie motoren staan bekend om
hun acceleratievermogen, prestaties en zuinigheid. Voorts beschikt de
Cabrio over de Astra DSA (Dynamic SAfety) ophanging die door zijn
zelfstabiliserende werking borg staat voor optimale wendbaarheid en
een ruime veiligheidsreserve. ABS is standaard op alle modellen,
terwijl ESP (Electronic Stability Program) en TC Plus (elektronische
tractiecontrole) tot de basisuitrusting van de 1,8- en 2,2-liter
versies behoren.
De Opel Astra Cabrio wordt samen met de Astra Coupé geproduceerd bij
de beroemde Italiaanse ontwerpspecialist en koetswerkbouwer Bertone.
Zoals ieder lid van de Astrafamilie wordt de Cabrio geleverd met 12
jaar garantie tegen doorroesten.
Deze auto is voorbestemd om het succesverhaal van zijn voorgangers,
die ook in Grugliasco bij Turijn werden gebouwd, voort te zetten. Meer
dan 100.000 klanten kochten de vorige cabriolets die gebaseerd waren
op de modellen Astra (1993-1999) en Kadett (1987-1993). Alain
Uyttenhoeven, Opels Executive Director Brand Management, verklaart:
"Opel heeft een lange traditie op het gebied van cabrio's. De Lutzmann
uit 1899 was de allereerste cabriolet die ooit door de constructeur
werd gebouwd. Nu introduceren we een zeer aantrekkelijk model in de
gedaante van de nieuwe Astra Cabrio. Hij heeft het uiterlijk van een
grotere, duurdere cabriolet, is geweldig om mee te rijden en biedt
alle uitrustingskenmerken die je nodig hebt voor alledaags gebruik en
cabrioplezier.
De nieuwe Astra Cabrio wordt in Nederland vanaf half december in de
showrooms van de dealer verwacht en is er vanaf 25.995 Euro (57.285
gulden). Voor diegenen die niet kunnen wachten en op zoek zijn naar
een mooi sinterklaas- of kerstcadeau: het model kan nu al besteld
worden. Precies op tijd voor het cabrio seizoen, dat bij de Astra
cabrio loopt van januari tot en met december.