AutoRai

5-12-2001

Opel Astra Cabrio klaar voor de winter

Dat de nieuwe Opel Astra Cabriolet juist nu wordt geïntroduceerd is geen toeval, de ingenieurs hebben veel aandacht besteed aan het comfort en de isolatie van de kap.

De nieuwe Opel Astra Cabrio beleefde eerder dit jaar zijn wereldpremière op de autotentoonstelling van Genève. Nu uitgerekend in de wintermaanden wordt hij in Nederland geïntroduceerd. Niet onlogisch, want dankzij onder andere de goed geïsoleerde cabrioletkap staat de Astra Cabrio garant voor optimaal rijgenot onder alle weersomstandigheden en in elk seizoen. Daarnaast is de Cabrio met plek voor vier personen, standaard elektrisch bedienbare kap en een uitgebreid veiligheidspakket een volwaardige auto die het ultieme fun-gevoel dat Cabrio-rijden nu eenmaal is, op een meer dan bekwame manier weet uit te dragen.

* Uitstekende warmte-isolatie door hoogwaardige kapconstructie
* Elektrisch bedienbare kap nieuwe standaard in klasse
* Vier volwaardige zitplaatsen, ruim interieur, grote kofferbak
* Volledige veiligheidsuitrusting, 12 jaar garantie tegen doorroesten

* Drie dynamische ECOTEC-zestienkleppenmotoren met een vermogen tot 147 pk

Cabriolets doen het normaal gesproken vooral goed in de zomer, maar in de winter met ijzel, sneeuw, temperaturen onder nul en een koude wind, verliezen ze al gauw hun aantrekkingskracht. Onder dat soort omstandigheden blijkt echter pas of de auto goed is ontwikkeld. Het verklaart tevens waarom cabrio-liefhebbers een zwak hebben voor die zeldzame cabriolets voorzien van een warmte en comfort biedende kap. En dat is nu juist hetgeen waarop de nieuwe Opel Astra Cabrio zich onderscheidt. De nieuwe Opel Astra Cabrio is vooral een auto voor alle seizoenen, zo hebben tests aangetoond.

Allereerst de warmte en comfort biedende kap. Studies, verricht door Opels International Technical Development Centre (ITDC), tonen aan dat een hardtop niet de enige manier is om de passagiersruimte van een cabriolet warm te houden. Zo zijn de isolerende eigenschappen van de kap van de Astra Cabrio vergelijkbaar met de hoge standaards van bijvoorbeeld het metalen dak van zijn familielid, de Astra Coupé.

Thermografische beelden geven nagenoeg perfecte warmte-retentie weer Fotos - genomen met speciale, thermografische cameras - laten goed zien hoe het vouwdak, dat bestaat uit drie lagen, de kou buiten laat en de warmte binnenhoudt. Een infrarood camera registreert de onzichtbare warmte die door de kap heen komt en vertaalt deze informatie via een speciale computer in een visueel beeld. Een kleurenspectrum geeft duidelijk weer in welke mate de verschillende delen en onderdelen van de auto warmte afgeven. Als de kleuren van de ruimtes in de auto zwart zijn, gaat er vrijwel geen warmte verloren. Daar is de auto dus goed geïsoleerd. Witte vlekken geven aan waar een direct warmteverlies is naar de buitenkant van de auto.

Vergelijkende tests tussen de Astra Cabrio en de Coupé - beide zijn afgezien van het dak vrijwel identiek - zijn gehouden bij constante lage temperaturen. Na een koude start leggen beide autos een van tevoren bepaalde route af. Vervolgens wordt de thermografische camera ingezet om de warmte-niveaus te bepalen. Zoals te zien op de bijgevoegde fotos kleuren beide daken zwart, een vrijwel perfecte warmte-retentie dus.

State-of-the-art kapconstructie voor dagelijks gebruik, weer of geen weer De kap van de Astra Cabrio heeft drie lagen die ervoor zorgen dat de auto het hele jaar door gebruikt kan worden. De buitenste harde laag bestaat uit een mengsel van geweven katoen, poliacryl en polyester en is bestand tegen alle weersomstandigheden. De isolerende middenlaag, die is gemaakt van polyester en fleece, is slechts 10 millimeter dik. Deze laag houdt de warmte binnen en beperkt het windgeluid zo veel mogelijk. De binnenbekleding, zeg maar de voering van het dak, is gemaakt van polyurethaan dat én mooi oogt én prettig aanvoelt.

Elektrische bedienbare kap met afstandsbediening Bovendien is Opels gloednieuwe Astra Cabrio de eerste cabriolet in zijn klasse die de klant het gemak van een elektrisch te bedienen kap standaard aanbiedt. Een primeur in zijn klasse waar handmatige bediening nog steeds de norm is. De dynamisch ogende tweedeurs cabriolet is echter uitgerust met een volledig opvouwbare kap die met één druk op een knop geopend en gesloten kan worden.

Door de aanwezigheid van elektromotoren is openen van de kap kinderlijk eenvoudig. Draai de D-vormige hendel in het midden van het dak 90° om en druk het vouwdak lichtjes naar boven. Druk vervolgens de knop op de middenconsole in en de kap schuift automatisch open om vervolgens volledig te verdwijnen onder het gelijk met het koetswerk lopende deksel van de metalen bergruimte. En dat alles in slechts 30 seconden. Voor nog meer gemak is er een afstandsbediening voor de kap. Het systeem wordt bediend met de centrale vergrendelingsfunctie in de contactsleutel. Als één van de twee knoppen langer dan twee seconden wordt ingedrukt, opent of sluit de kap automatisch. Zo kunnen de gelukkige bestuurders van een Astra Cabrio meteen reageren op de eerste zonnestralen.

De uitstekende isolatie-eigenschappen van de kap samen met de volledige uitrusting maken de nieuwe Astra Cabrio bij uitstek geschikt voor alledaags gebruik het gehele jaar door. Temeer daar hij vier volwaardige zitplaatsen, zeer veel interieurruimte, een grote kofferbak en drie dynamische, maar zuinige en koppelrijke ECOTEC-motoren (van 100 tot 147 pk) biedt. Bovenop het sportieve DSA (Dynamic Safety) onderstel en standaard ABS voor alle versies zijn de twee krachtigste motoren ook uitgerust met ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) en het TC Plus-tractiecontrolesysteem.

De elegante lijnen van de Astra Cabrio werden getekend door een team ontwerpers van Opel en Bertone. Samen bedachten ze een sportief, stijlvol design dat bijzonder opvallend oogt, vooral wanneer de kap geopend is. Wanneer de kap in zijn opbergruimte zit, loopt de taillelijn naar achter in een vloeiende lijn op, zonder onderbroken te worden door uitpuilende stof, een zichtbare rolbeugel of driehoekige ruiten ter hoogte van de A-stijl die de zuivere lijnen zouden verstoren of het zicht van 360° rondom zouden belemmeren. Koetswerkdetails zoals deurgrepen, stootstrips en spiegelbehuizingen zijn in de kleur van de carrosserie gespoten. Donkere achterlichten en een verchroomde strip op het kofferdeksel benadrukken het stijlvolle uiterlijk van de Astra Cabrio.

De Astra Cabrio is natuurlijk in eerste instantie vooral ontworpen voor mensen met een passie voor het rijden in de open lucht, maar tegelijkertijd biedt de Astra Cabrio alle voordelen van een compacte auto voor gebruik het hele jaar door. Allereerst heeft het stijlvolle model een bijzonder ruim interieur met vier volwaardige zitplaatsen en royale beenruimte dankzij zijn 2606 millimeter lange wielbasis (totale lengte: 4267 mm). De achterruit met verwarmingsweerstand is gemaakt van krasbestendig glas.

Voorts is zonder de bergruimte voor het vouwdak, deze maakt de carrosserie nog stijver, mee te rekenen, het bagagevolume met 330 liter (VDA-methode) groter dan gemiddeld. Een bijzonder intelligente vondst is de windvanger die op een rails onder de bergruimte kan worden opgeborgen wanneer het scherm niet nodig is. Hierdoor blijft de windvanger wel altijd beschikbaar, maar is hij nooit hinderlijk aanwezig. Verder beschikt de Astra Cabrio over een standaard skiluik tussen de twee achterstoelen dat groot genoeg is voor twee paar ski's én een snowboard.

Andere praktische standaardvoorzieningen naast de elektrische bedienbare kap en de centrale deurvergrendeling met afstandsbediening zijn de elektrisch bedienbare ruiten vóór en achter, Easy Entry sportstoelen met geheugenfunctie en een in hoogte en axiaal verstelbaar stuurwiel. Het luxe-pack Bertone Edition, dat overigens alleen in combinatie met lederen bekleding besteld kan worden, omvat de afstandsbediening voor de elektrisch bedienbare kap, de windvanger, 16 lichtmetalen 6-spaaks velgen en een radio/CD-speler met stuurwielbediening.

Met het uitgebreide aanbod infotainmentsystemen zet de Astra Cabrio eveneens nieuwe normen. De topinstallatie, de NCDR 1500, bestaat uit een technologisch hoogwaardig audiosysteem met cd-speler, een navigatiesysteem van de nieuwste generatie en een geïntegreerde handsfree gsm. Een kleurenscherm voor gedetailleerde kaartweergave en een wisselaar voor 4 cds zijn beschikbaar als opties.

Ook op het gebied van veiligheid is de nieuwe Astra Cabrio geheel van deze tijd. De volledige veiligheidsuitrusting omvat actieve hoofdsteunen op de voorstoelen (om het gevaar voor whiplash-letsels te verminderen), het gepatenteerde Opel Pedal Release System (om de voeten en onderbenen van de bestuurder beter te beschermen bij een zware frontale botsing), airbags, driepuntsveiligheidsgordels op de vier stoelen en gordelspanners vooraan. Mocht de auto onverhoopt toch over de kop gaan, dan zorgen versterkte A-stijlen aan de voorzijde en met schuimmateriaal opgevulde stalen hoofdsteunen achter voor de nodige extra bescherming.

Wat motoren betreft, hebben de kopers keuze uit drie dynamische ECOTEC-viercilinder benzinemotoren met vier kleppen per cilinder: de
1,6-liter (74 kW/ 100 pk), de 1,8-liter (92 kW/125 pk) en de topversie, de soepele 2,2-liter motor (108 kW/ 147 pk) die de auto een topsnelheid van 216 km/u bezorgt. Deze drie motoren staan bekend om hun acceleratievermogen, prestaties en zuinigheid. Voorts beschikt de Cabrio over de Astra DSA (Dynamic SAfety) ophanging die door zijn zelfstabiliserende werking borg staat voor optimale wendbaarheid en een ruime veiligheidsreserve. ABS is standaard op alle modellen, terwijl ESP (Electronic Stability Program) en TC Plus (elektronische tractiecontrole) tot de basisuitrusting van de 1,8- en 2,2-liter versies behoren.

De Opel Astra Cabrio wordt samen met de Astra Coupé geproduceerd bij de beroemde Italiaanse ontwerpspecialist en koetswerkbouwer Bertone. Zoals ieder lid van de Astrafamilie wordt de Cabrio geleverd met 12 jaar garantie tegen doorroesten.

Deze auto is voorbestemd om het succesverhaal van zijn voorgangers, die ook in Grugliasco bij Turijn werden gebouwd, voort te zetten. Meer dan 100.000 klanten kochten de vorige cabriolets die gebaseerd waren op de modellen Astra (1993-1999) en Kadett (1987-1993). Alain Uyttenhoeven, Opels Executive Director Brand Management, verklaart: "Opel heeft een lange traditie op het gebied van cabrio's. De Lutzmann uit 1899 was de allereerste cabriolet die ooit door de constructeur werd gebouwd. Nu introduceren we een zeer aantrekkelijk model in de gedaante van de nieuwe Astra Cabrio. Hij heeft het uiterlijk van een grotere, duurdere cabriolet, is geweldig om mee te rijden en biedt alle uitrustingskenmerken die je nodig hebt voor alledaags gebruik en cabrioplezier.

De nieuwe Astra Cabrio wordt in Nederland vanaf half december in de showrooms van de dealer verwacht en is er vanaf 25.995 Euro (57.285 gulden). Voor diegenen die niet kunnen wachten en op zoek zijn naar een mooi sinterklaas- of kerstcadeau: het model kan nu al besteld worden. Precies op tijd voor het cabrio seizoen, dat bij de Astra cabrio loopt van januari tot en met december.