European Commission

IP/01/1738

Brussel, 5 December 2001

Antitrustbeschikking tegen De Post om concurrerende postdiensten te beschermen tegen het misbruik van een monopolie

De Europese Commissie besloot vandaag dat de Belgische postexploitant De Post misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie door het voorkeurtarief voor de algemene brievenpostdienst afhankelijk te stellen van het aanvaarden van een bijkomend contract betreffende een nieuwe business-to-business-postdient ("B2B"). Deze nieuwe dienst concurreert met de "documentenuitwisselingsdienst" voor zakelijke post die wordt verstrekt door Hays, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde particuliere onderneming. Aangezien De Post de financiële middelen van de onder het monopolie vallende algemene brievenpost gebruikte om haar machtspositie te versterken op de afzonderlijke en verschillende markt van business-to-business-diensten, heeft de Commissie een geldboete van 2.5 miljoen EUR opgelegd.

Commissaris voor Concurrentie Mario Monti verklaarde: "De beschikking van vandaag maakt het overduidelijk dat de Commissie niet zal aanvaarden dat gevestigde postexploitanten de middelen van hun wettelijk monopolie gebruiken voor het wegwerken van concurrenten die diensten verlenen op gebieden welke openstaan voor concurrentie. In de komende periode, die gekenmerkt zal zijn door het naast elkaar bestaan van onder het postmonopolie vallende diensten en geliberaliseerde diensten, zal de Commissie uiterst waakzaam blijven opdat de monopoliehouders hun machtspositie niet zouden uitbreiden tot markten die openstaan voor particuliere bedrijven. Ik ben tevreden dat De Post ten gevolge van ons optreden, maar zonder de vandaag aangenomen eindbeschikking af te wachten, een eind heeft gemaakt aan dit misbruik."

In april 2000 diende Hays plc. ("Hays"), een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde particuliere postdienstexploitant, bij de Commissie klacht in omdat De Post het documentenuitwisselingsnetwerk van Hays, dat het sinds 1982 in België exploiteert, zou proberen te elimineren. Hays kon niet concurreren met de door De Post aangeboden tariefverminderingen voor de onder het monopolie vallende diensten en verloor derhalve het merendeel van haar traditionele klanten in België, de verzekeringsmaatschappijen.

Business-to-business-postdiensten worden slechts aan een gesloten groep abonnees aangeboden voor de wederzijdse uitwisseling van bedrijfsdocumenten. Deze dienst garandeert de bestelling de volgende ochtend en speciale, vooraf vastgestelde afgifte- en besteltijden. Business-to-business-post verschilt derhalve aanzienlijk van de onder het monopolie vallende algemene briefpost. De Post en Hays concurreren bij het aanbieden van business-to-business-diensten aan verzekeringsondernemingen in België.

Tijdens het onderzoek van de Commissie kwamen de volgende feiten aan het licht: nadat de klanten van Hays in de verzekeringssector lieten weten niet geïnteresseerd te zijn in de nieuwe door De Post aangeboden business-to-business-postdiensten, zegde de laatste enkele dagen later unilateraal de voorkeurtarieven op die de verzekeringsmaatschappijen tot dusver kregen voor het sturen van hun algemene brievenpost. Vervolgens heeft De Post de opzegging van 30 oktober 1998 van de overeenkomst inzake het voorkeurtarief gehandhaafd tot de Beroepsvereniging der verzekeringsondernemingen zich op 27 januari 2000 abonneerde op de nieuwe business-to-business-dienst. Na de benoeming van een nieuwe directie, die heeft samengewerkt met de diensten van de Commissie, heeft De Post ondertussen de koppelverkoop stopgezet, en de business-to-business-postdienst op 27 juni 2001 opgeschort.

Door de onder het monopolie vallende tariefvermindering aan het abonnement op haar business-to-business-dienst te binden, maakte De Post het voor Hays onmogelijk om volgens gelijke spelregels te concurreren, aangezien het bedrijf een dergelijk voordeel niet kon aanbieden. Deze koppelverkoop kan, hoewel de praktijk ondertussen werd stopgezet, nog steeds leiden tot de eliminatie van Hays, een onderneming die een grensoverschrijdend netwerk voor de uitwisseling van documenten vanuit de Belgische markt heeft opgezet. De nachtelijke grensoverschrijdende uitwisseling van documenten tussen België en het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, die momenteel door Hays wordt aangeboden, zal ophouden te bestaan indien Hays zou verdwijnen van de Belgische markt. Derhalve had de inbreuk een ongunstig effect op de handel tussen de lidstaten en ging daarvan een sterk negatief signaal uit naar de buitenlandse concurrenten die handelsactiviteiten in België willen ontplooien.

In artikel 82, onder d), van het EG-verdrag is bepaald dat misbruik van een machtspositie kan bestaan in "het feit dat het sluiten van overeenkomsten afhankelijk wordt gesteld van het aanvaarden door de handelspartners van bijkomende prestaties, welke naar hun aard of volgens het handelsgebruik geen verband houden met het onderwerp van deze overeenkomsten".

Achtergrond van de beschikking

De bescherming van postdiensten die openstaan voor concurrentie is het beste middel ter bescherming van de belangen van de verbruikers en het Europese bedrijfsleven, die efficiënte en concurrerende postdiensten nodig hebben.

De Commissie is er zich bij de toepassing van de concurrentieregels op de postsector duidelijk van bewust dat het postmonopolie slechts geleidelijk kan worden opengesteld. In de nabije toekomst zullen de diensten die onder het postmonopolie vallen en die welke openstaan voor concurrentie, dus naast elkaar bestaan.

De beschikking van vandaag is de vijfde in een reeks beschikkingen die de Commissie sinds december 2000 heeft gegeven op het gebied van de postdiensten. Dit toont aan dat de Commissie er zeer strikt zal blijven over waken dat de begunstigden van een monopolie hun uit het monopolie voortvloeiende middelen niet gebruiken om hun machtspositie te versterken op markten die openstaan voor concurrentie.
* In december 2000 nam de Commissie een beschikking tegen Italië aan waarin wordt bevestigd dat innovatieve nieuwe diensten, zoals hybride elektronische postdiensten (met zeker uur) niet onder het postmonopolie mogen vallen. Deze nieuwe diensten moeten openstaan voor concurrentie op basis van prestaties.

* In maart 2001 legde de Commissie Deutsche Post een geldboete op wegens misbruik van haar machtspositie door het toekennen van getrouwheidskortingen aan nagenoeg de gehele Duitse postordersector. De Commissie stelde ook de regel vast dat uit het monopolie voortvloeiende inkomsten niet mogen worden gebruikt om een politiek van afbraakprijzen te financieren in markten die openstaan voor concurrentie. Als gevolg van de door de Commissie ingeleide procedure heeft Deutsche Post de concurrerende pakketdiensten afgesplitst van de onder het monopolie vallende diensten.

* In juli 2001 werd nog een beschikking aangenomen waarin werd beslist dat Deutsche Post niet het volledige binnenlandse tarief mag aanrekenen voor alle inkomende grensoverschrijdende zendingen.
* Uit een beschikking tegen Frankrijk van oktober 2001 bleek de bezorgdheid van de Commissie over het feit dat de regering een doeltreffend en onafhankelijk wettelijk toezicht op de begunstigde van een postmonopolie moet uitoefenen.

Al deze beschikkingen zijn nuttige precedenten en dienen als richtsnoer voor de openbare postexploitanten wat de duidelijke beleidsdoelstelling van de Commissie betreft om de concurrentie te beschermen op postmarkten die verschillend zijn van, maar verwant zijn met de onder het postmonopolie vallende markten.