Strategisch belang internet neemt sterk toe
NIPO Interactive onderzoek op Smart Business Event in RAI Amsterdam
Ondanks de huidige crisis onder internetbedrijven en in e-commerce in het algemeen, neemt het strategisch belang van internet en e-business binnen bedrijven toe. Eerder NIPO onderzoek onder internetgebruikers bevestigde al dat consumenten nog steeds actief met internet bezig zijn. Bijna alle bezoekers van het Smart Business Event onderschrijven de stelling dat internet niet meer is weg te denken uit de business-to-business-markt. Ruim tweederde van de ondervraagden verwacht dat het strategisch belang van internet binnen de eigen organisatie onveranderd zal toenemen ten opzichte van het afgelopen jaar. Ruim driekwart van de bezoekers is het niet eens met de stelling dat dot.com-bedrijven in Nederland geen kans van slagen hebben.
Dit blijkt uit een onderzoek van NIPO Interactive onder de bezoekers van het
Smart Business Event in de Amsterdamse RAI op 26, 27 en 28 november jl. In
totaal werden 112 bezoekers ondervraagd, die werkzaam zijn in een
organisatie die zelf op een of andere manier actief is op internet of in
e-business. Uit het onderzoek bleek verder dat:
10% van de omzet online gegenereerd
Volgens ruim drie op de vijf ondervraagden gaan bedrijven die actief zijn op
het internet binnenkort gemiddeld 10% van hun omzet online genereren. Ook
over de kosten van e-business is de meerderheid positief. Meer dan de helft
van de bezoekers is het niet eens met de stelling dat e-business de komende
vijf jaar meer kost dan oplevert. Wat betreft de ontwikkelingen in
e-business is 64% van de ondervraagden het oneens met de stelling dat
internettoepassingen ontstaan uit technische vernieuwingen en niet uit de
behoeften van klanten.
Vertrouwen terug te vinden in grotere budgetten
Het vertrouwen in internet en e-business blijkt ook uit de budgetten voor
internetactiviteiten zoals die beschikbaar waren voor 2001. Maar liefst 86%
geeft aan dat de budgetten gelijk zijn gebleven of toegenomen in
vergelijking met het jaar daarvoor. Ook voor 2002 zullen de budgetten voor
internetactiviteiten bij meer dan de helft van de ondervraagden toenemen.
Slechts 5% geeft aan dat de budgetten licht gaan afnemen.
De doelstellingen voor het internet zijn bij een krappe meerderheid goed
geformuleerd in een business plan. Belangrijkste doelstelling binnen het
business plan is communicatie.
---
1 Resultaat uit Wereldwijd E-commerce Onderzoek 2001
Dit alles blijkt uit een onderzoek dat NIPO Interactive uitvoerde onder bezoekers van het Smart Business Event op 26, 27 en 28 november in de RAI in Amsterdam. In totaal werden 112 bezoekers ondervraagd met behulp van laptops. Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron NIPO Interactive te vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Menno Urbanus, projectleider NIPO Interactive, tel: 020-5225 458.
Voor 112 respondenten zijn de marges plus/minus 8,5% bij resultaten van rond
de 30% en plus/minus 9,3% bij resultaten van rond de 50% voor een 95%
betrouwbaar-heidsniveau.
---
Over NIPO Interactive
NIPO Interactive is een zelfstandige business unit binnen NIPO, het
marktonderzoekinstituut. Sinds enkele jaren houdt zij zich bezig met
marktonderzoek op het gebied van internet en nieuwe media. NIPO Interactive
beweegt zich in alle denkbare onderzoekbranches en voert zowel on- als
offline marktonderzoek uit. In veel gevallen werken zij samen met een van de
gespecialiseerde business units binnen het NIPO. Door specifieke marktkennis
te combineren met de laatste internet onderzoekstechnieken, kan zij hun
klanten up-to-date marktanalyses, inzicht en innovatieve oplossingen bieden.
Meer informatie op: www.nipo-interactive.nl.