Partij van de Arbeid

Den Haag, 6 december 2001

BIJDRAGE VAN JAAP JELLE FEENSTRA (PvdA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG HANZELIJN

In sept. 1999 besloot de minister -tot verassing van nagenoeg iedereen- om de Noordtak van de Betuwelijn vooralsnog niet aan te leggen. Haar argument was; de eerste 10 jaar (= verplichtende Tracewetperiode) is er geen dwingende reden voor nieuwbouw, omdat tussentijds de goederenstroom via andere bestaande trajecten kon worden geleid. De PvdA heeft dat besluit geaccepteerd en tevens bepleit; monitor de ontwikkelingen, zodat tijdig alsnog besloten kan worden over een dedicated goederennet + verbeter de situatie langs het bestaande spoor, zie onze moties voor Project Dieren en veilige overwegen.

Het Noordtakbesluit heeft de besluitvorming over de Hanzelijn beinvloed; de Hanzelijn werd door het Noordtakbesluit versneld, zekergesteld en verzwaard, dit laatste omdat er nu naast personenvervoer ook duidelijk een functie bijkwam voor het goederenvervoer naar Noord en Oost Nederland. Vanwege deze ontsluitende relaties heeft de regio ook altijd snelle besluitvorming over de Hanzelijn bepleit.

Dit tracebesluit moet én kan worden losgezien van het onderzoek naar en de discussie over de Zuiderzeelijn en haar modaliteiten.

Met het Kabinetsvoorstel wordt het kopstation Lelystad verlegd naar Groningen; wie naar de kaart uit de Vijfde Nota kijkt, een voor de handliggend voorstel!

Het voorstel ziet er evenwichtig uit en bevat tal van elementen die voor de regio kwalitatief, economisch en qua inpassing van belang zijn; uitbreiding station Lelystad, aanleg nieuw station Dronten, nieuw station Kampen, tunnel onder Drontermeer, bundeling met N50, verdiepte aanleg bij Hattemerbroek; ongelijkvloerse kruisingen; deze integrale en kwalitatieve aanpak spreekt de PvdA aan; akkoord.

Resteren slechts enkele vragen en discussiepunten;


- De kruising met de A6 zal via een viaduct verlopen; van belang is daarbij de inpassing, mn voor de natuur de hoogte; hierover wordt overleg met provincie en Lelystad aangekondigd; wat is uitkomst?

Z.O.Z.


- Vrijwaringszone; voorafgaand aan het Besluit kwamen tal van kritische reacties vanuit de regio, mn vanuit Almere en Leystad, binnen over geluid en externe veiligheid; men vreesde dat omvangrijke vrijwaringszones de huidige en toekomstige stedebouwkundige ontwikkelingen zouden belemmeren. Maar een inperking mbt de toegestane categorien gevaarlijke lading maakt het mogelijk dat het nu voorliggende Besluit leidt tot een beperkte vrijwaringszone die over het algemeen zeer wel inpasbaar is. Overigens; voor de PvdA is het vaststellen van zo'n zone de start van innovatie; kan het brongericht veiliger? Mogen extensieve functies, zoals parkeren, wel in zone? Wat gaat minister doen aan bronbeleid geluid? De provincie Flevoland vraagt nader overleg over geluid, veiligheid, inpasbaarheid en het ook op termijn behouden van voldoende capaciteit voor het personenvervoer; zij geven aan dat nu dreigt dat vanaf 2009 een personentrein vervalt, tenzij tijdig de spoorcapaciteit wordt vergroot; wil de minister over geluid, veiligheid en voldoende spoorcapaciteit nog met de regio in contact treden?


- Dan resteert een discussiepunt; er is sprake van een groot draagvlak langs het trace, met één duidelijke uitzondering; de huidige, lage tweesporige Ijsselbrug wordt vervangen door een vaste, hoge tweesporige brug op Rijnvaarthoogte. De gemeente Hattum heeft ernstige bezwaren tegen deze oplossing en presenteert een eigen quickscan-voorstel voor een tunnel. De PvdA waardeert deze inzet vanuit Hattum. Een tunnel heeft voordelen; landschappelijk, visueel en qua leefbaarheid. Maar er zijn ook beperkingen, zoals financien, trace en de opleverdatum voor de totale Hanzelijn. Maar binnen deze voorwaarden van nadrukkelijk geen verdere wijzigingen in het trace en de tijdsplanning, bepleit de PvdA een serieus onderzoek naar het spiegelen van de brug; wat betekent het spiegelen van de hoge Ijsselkruising naar een lage Ijsselkruizing? De PvdA vraagt de minister toe te zeggen de quickscan van Hattum binnen de randvoorwaarden van trace, geld en tijd serieus onderzoeken; dat is onze vraag!!