Den Haag, 6 december 2001
BIJDRAGE VAN JAAP JELLE FEENSTRA (PvdA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG HANZELIJN
In sept. 1999 besloot de minister -tot verassing van nagenoeg iedereen- om
de Noordtak van de Betuwelijn vooralsnog niet aan te leggen. Haar argument
was; de eerste 10 jaar (= verplichtende Tracewetperiode) is er geen
dwingende reden voor nieuwbouw, omdat tussentijds de goederenstroom via
andere bestaande trajecten kon worden geleid. De PvdA heeft dat besluit
geaccepteerd en tevens bepleit; monitor de ontwikkelingen, zodat tijdig
alsnog besloten kan worden over een dedicated goederennet + verbeter de
situatie langs het bestaande spoor, zie onze moties voor Project Dieren en
veilige overwegen.
Het Noordtakbesluit heeft de besluitvorming over de Hanzelijn beinvloed; de
Hanzelijn werd door het Noordtakbesluit versneld, zekergesteld en verzwaard,
dit laatste omdat er nu naast personenvervoer ook duidelijk een functie
bijkwam voor het goederenvervoer naar Noord en Oost Nederland. Vanwege deze
ontsluitende relaties heeft de regio ook altijd snelle besluitvorming over
de Hanzelijn bepleit.
Dit tracebesluit moet én kan worden losgezien van het onderzoek naar en de
discussie over de Zuiderzeelijn en haar modaliteiten.
Met het Kabinetsvoorstel wordt het kopstation Lelystad verlegd naar
Groningen; wie naar de kaart uit de Vijfde Nota kijkt, een voor de
handliggend voorstel!
Het voorstel ziet er evenwichtig uit en bevat tal van elementen die voor de
regio kwalitatief, economisch en qua inpassing van belang zijn; uitbreiding
station Lelystad, aanleg nieuw station Dronten, nieuw station Kampen, tunnel
onder Drontermeer, bundeling met N50, verdiepte aanleg bij Hattemerbroek;
ongelijkvloerse kruisingen; deze integrale en kwalitatieve aanpak spreekt de
PvdA aan; akkoord.
Resteren slechts enkele vragen en discussiepunten;
- De kruising met de A6 zal via een viaduct verlopen; van belang is daarbij
de inpassing, mn voor de natuur de hoogte; hierover wordt overleg met
provincie en Lelystad aangekondigd; wat is uitkomst?
Z.O.Z.
- Vrijwaringszone; voorafgaand aan het Besluit kwamen tal van kritische
reacties vanuit de regio, mn vanuit Almere en Leystad, binnen over geluid en
externe veiligheid; men vreesde dat omvangrijke vrijwaringszones de huidige
en toekomstige stedebouwkundige ontwikkelingen zouden belemmeren. Maar een
inperking mbt de toegestane categorien gevaarlijke lading maakt het mogelijk
dat het nu voorliggende Besluit leidt tot een beperkte vrijwaringszone die
over het algemeen zeer wel inpasbaar is. Overigens; voor de PvdA is het
vaststellen van zo'n zone de start van innovatie; kan het brongericht
veiliger? Mogen extensieve functies, zoals parkeren, wel in zone? Wat gaat
minister doen aan bronbeleid geluid? De provincie Flevoland vraagt nader
overleg over geluid, veiligheid, inpasbaarheid en het ook op termijn
behouden van voldoende capaciteit voor het personenvervoer; zij geven aan
dat nu dreigt dat vanaf 2009 een personentrein vervalt, tenzij tijdig de
spoorcapaciteit wordt vergroot; wil de minister over geluid, veiligheid en
voldoende spoorcapaciteit nog met de regio in contact treden?
- Dan resteert een discussiepunt; er is sprake van een groot draagvlak langs
het trace, met één duidelijke uitzondering; de huidige, lage tweesporige
Ijsselbrug wordt vervangen door een vaste, hoge tweesporige brug op
Rijnvaarthoogte. De gemeente Hattum heeft ernstige bezwaren tegen deze
oplossing en presenteert een eigen quickscan-voorstel voor een tunnel. De
PvdA waardeert deze inzet vanuit Hattum. Een tunnel heeft voordelen;
landschappelijk, visueel en qua leefbaarheid. Maar er zijn ook beperkingen,
zoals financien, trace en de opleverdatum voor de totale Hanzelijn. Maar
binnen deze voorwaarden van nadrukkelijk geen verdere wijzigingen in het
trace en de tijdsplanning, bepleit de PvdA een serieus onderzoek naar het
spiegelen van de brug; wat betekent het spiegelen van de hoge Ijsselkruising
naar een lage Ijsselkruizing? De PvdA vraagt de minister toe te zeggen de
quickscan van Hattum binnen de randvoorwaarden van trace, geld en tijd
serieus onderzoeken; dat is onze vraag!!