Gemeente Leeuwarden

De complete stad bereikbaar

De ontwikkeling van het Verkeers- en VervoerPlan Leeuwarden.

Eind oktober is aangekondigd, dat het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan (GVVP) in sterke samenhang met de stadsvisie zal worden ontwikkeld. Het verkeersdebat over het GVVP is daarom uitgesteld tot het voorjaar van 2002. Inmiddels is de conceptversie van het GVVP klaar. In deze conceptversie staan de beleidsuitgangspunten verkeer en vervoer die voor de stadsvisie van belang zijn. Omgekeerd zal de stadsvisie ook van invloed zijn op het definitieve GVVP.

Op 28 november jl. heeft het college van B&W de conceptversie van het GVVP informatierijp verklaard. Het stuk zal met de Commissie Stadsontwikkeling en met de andere overheden besproken worden . De uitkomsten van deze besprekingen en van de discussie over de stadsvisie worden verwerkt in een tweede versie van het GVVP: het ontwerp-GVVP.

KENTSKELE parkeerroutebord Op 25 februari 2002 zal het aangekondigde en afsluitende verkeersdebat plaats vinden. Tijdens dit debat kunnen de inwoners van Leeuwarden en belanghebbende organisaties reageren op het ontwerp-GVVP. De inspraakperiode van het ontwerp-GVVP loopt van 20 februari 2002 tot 20 maart 2002. In die periode kan iedereen schriftelijk reageren. De reacties en de antwoorden van de gemeente op die reacties worden gebundeld en daarna worden het ontwerp-GVVP en de reactie- en antwoordnota aan de Commissie Stadsontwikkeling voorgelegd. De bedoeling is dat het definitieve GVVP in juni 2002 door de gemeenteraad wordt vastgesteld.

Het GVVP

Het doel van het gemeentelijk verkeers- en vervoerbeleid is om te komen tot 'een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers- en vervoersysteem, dat noodzakelijk is voor het economisch, sociaal en cultureel functioneren van Leeuwarden als stad'. Die doelstelling vraagt om een verkeers- en vervoersysteem dat aan verschillende eisen tegemoet komt:

* Het verkeers- en vervoersysteem moet voor alle verkeersdeelnemers logisch zijn: verkeersdeelnemers moeten aan de functie en de vormgeving van de infrastructuur, de bewegwijzering, en de (weg)omgeving kunnen zien en aanvoelen waar ze zich bevinden en hoe ze moeten rijden, fietsen of lopen.
* De bereikbaarheid van de stad per openbaar vervoer, per auto, per fiets en te voet voor alle bestemmingen in de stad moet zo goed mogelijk zijn .

* Het verkeers- en vervoersysteem moet bijdragen aan de verkeersveiligheid en aansluiten bij het nationale beleid van Duurzaam Veilig.

* Het beleid moet passen bij een samenleving die gericht is op duurzaamheid: de kwaliteit van het woon- en leefmilieu in Leeuwarden moet ook voor de toekomst gewaarborgd blijven.
* Het verkeers- en vervoerssysteem moet zowel een sterke als bescheiden groei van Leeuwarden kunnen opvangen. Dat vereist een systeem van verbindingen dat bij een voorspoedig groei wel uitgebouwd kan worden maar geen nieuwe, belangrijke verbindingen vereist.

* De verkeersvoorzieningen moeten passen bij de (stedelijke) omgeving.

* De verkeersvoorzieningen moeten technisch, planologisch en financieel te realiseren zijn.

De uitvoering van het beleid verschilt per gebied. Zo is de binnenstad een autoluw gebied, waar fietsers en voetgangers de belangrijkste verkeersdeelnemers zijn, en het autoverkeer aan voorwaarden is gebonden. Totaal andere gebieden zijn bijvoorbeeld bedrijventerreinen en locaties voor grootschalige detailhandel (de Centrale) waarvoor een goede autobereikbaarheid essentieel is. Woonwijken vragen weer om een ander verkeerssyteem, daar staat de kwaliteit van het woon- en leefmilieu centraal. In het concept GVVP zijn in totaal acht verschillende gebiedstypes gedefinieerd. Elk gebiedstype krijgt een passende invulling van het verkeers- en vervoerbeleid.

De Stadsvisie en het GVVP KENTSKELE verkeer2

Het concept-GVVP is van belang voor de stadsvisie waaraan op dit moment wordt gewerkt. De stadsvisie geeft een integraal beeld van de ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen die voor Leeuwarden gewenst zijn. Verkeer, vervoer en infrastructuur en ruimtelijke ontwikkelingen moeten goed op elkaar worden afgestemd. De stadsvisie geeft aan op welke wijze dat moet gebeuren. De verwachting is dat de stadsvisie niet zal leiden tot veranderingen in de essentie van het concept-GVVP , maar de stadsvisie is wel van invloed op de uitwerking van het GVVP. In het concept-GVVP wordt het verkeers- en vervoerbeleid uitgewerkt in de themas Openbaar Vervoer, fietsverkeer, voetgangersverkeer, autoverkeer, parkeren, vervoersmanagement, goederenvervoer, scheepvaartverkeer, voorlichting en educatie. Per thema worden het gewenste beleid en de bijbehorende projecten beschreven. De stadsvisie zal een duidelijker beeld opleveren van de noodzaak van projecten die in het GVVP worden genoemd en van de volgorde waarin maatregelen uitgevoerd moeten worden.

Op basis van de projectenlijst zal uiteindelijk een actieprogramma worden opgesteld. Dit actieprogramma bevat het overzicht van concrete maatregelen die voortvloeien uit de projecten op het gebied van verkeer en vervoer. Daarbij wordt ook aangegeven wanneer de maatregelen worden uitgevoerd en wat de maatregelen kosten

Maatregelen korte termijn

Dat er de komende maanden intensief gewerkt wordt aan het GVVP, de stadsvisie en het beleid voor de toekomst, betekent niet dat alle infrastructurele werkzaamheden in de stad stilgelegd zijn. Er zijn diverse projecten die niet door het GVVP en de stadsvisie ter discussie gesteld zullen worden en in de bestaande planning van infrastructurele maatregelen zijn opgenomen. De volgende maatregelen worden in 2002 uitgevoerd of voorbereid:
* Binnenstad

* Parkeerlocatie Oldehoofsterkerkhof: voorbereidingen voor realisatie van de parkeergarage;

* Parkeren: invoering van de Euro als betaalmiddel en daarmee samenhangend het beperken van het aantal tariefzones tot vier en het aanpassen van de maximale parkeerduur, doorvoeren van een sterkere scheiding van bewonersparkeren en betaald parkeren in de binnenstad en tenslotte de 3-jaarlijkse verhoging van de parkeertarieven voor het betaald parkeren in de binnenstad met 10%;

* Diverse herinrichtingswerkzaamheden binnen de binnenring, samenhangend met beheer, onderhoud en herinrichting (bijvoorbeeld de Brol, Voorstreek), met rioleringswerkzaamheden en met bouwprojecten

* Verbeteren doorstroming Stadsring en invalswegen
* Oostergoplein: toevoegen tweede linksafstrook vanaf de Van Harinxabrug richting de Julianalaan;
* Drachtsterplein: onder andere toevoegen tweede rechtsafstrook vanaf de Drachtsterbrug richting de Hemrik en een tweede linksafstrook in de omgekeerde richting;
* Continue optimalisering verkeerslichten.
* Realisatie van verblijfsgebieden: invoering van 30km-zones in de wijken Westeinde, Nylan, Huizum, de binnenstad en het gebied omsloten door de Groningerstraatweg, de Oosterstadsgracht, de Potmarge en de Archipelweg en in de dorpen Wytgaard, Wirdum en Swichum

* Openbaar vervoer: implementatie ster- en servicelijnennet voor de stadsdiensten en het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV)
* Fietsvoorzieningen

* Fietspad Egelantierstraat (eind 2001)
* Fietspad Zwette Newtonweg

* Noordwesttangent: de MER/tracé-studie wordt uitgevoerd door de provincie Fryslân en is in volle gang
* Haak om Leeuwarden: een Planstudie is in voorbereiding, in samenhang met de ontwikkeling van Leeuwarden-Zuid. Het initiatief hiervoor ligt bij de gemeente

* Reguliere werkzaamheden: het normale beheer en onderhoud, zoals de vervanging van rioleringen blijft gewoon doorgaan.

Voor meer informatie omtrent het GVVP kunt u contact opnemen met Joliët de Boer, telefoon (058) 233 83 53.