Ingezonden persbericht


Persbericht , 6 December, 2001
Voor onmiddellijke publicatie

"Internetgroei onomkeerbaar in Oost-Europa"

"E-Commerce in Rusland neemt in zes maanden tijd met 95 procent toe!"

Amsterdam, 6 December, 2001: Het percentage van personen van 15 jaar en ouder dat aangeeft al eens via Internet een aankoop of reservering te hebben gemaakt, is in Rusland met 95 procent gestegen tussen maart en november 2001. Het aantal mensen in Rusland met toegang tot een Internet aansluiting is in diezelfde periode gestegen met 65 procent. De grootste stijging is zichtbaar bij het aantal thuisaansluitingen, dat namelijk steeg met 163 procent.

9344fc.jpg

Ook in andere Oost-Europese landen is een sterke toename van het aantal Internetgebruikers en het aantal aankopen via Internet zichtbaar, waarmee een duidelijke inhaalslag wordt gemaakt ten opzichte van West-Europa.

Liesbeth Hop, directeur Pro Active International: "De groei van het Internetgebruik wordt mede bepaald door de kracht van de economie in een land en de aanwezige infrastructuur, waarbij een duidelijk onderscheid te zien is tussen koplopers als Hongarije, Polen, en Tsjechië en landen zoals Rusland. Deze landen maken nu de groeifase door die bij ons een aantal jaren geleden plaatsvondt. Aan de grote stijging van het E-Commerce gedrag is af te lezen dat de Internetgebruikers in Oost-Europa vaardiger worden."

Deze resultaten komen uit de nieuwste versie van de halfjaarlijkse wereldwijde Internet Monitor", door Pro Active International in november uitgevoerd in 35 landen onder 250.000 respondenten. In Oost-Europa wordt de Internet Monitor" uitgevoerd in samenwerking met Masmi Research.

Additionele informatie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Liesbeth Hop, CMO, Pro Active International
Tel.: 020 5040300
Email: l.hop@proactiveinternational.com

Aniek Buller, International Marketing Executive, Pro Active International Email: a.buller@proactiveinternational.com

Pro Active International is een internationaal marktonderzoek- en adviesbureau, gericht op (multi)media, merk- en klantrelatie projecten. Tegelijkertijd is zij een 'knowledge provider' op het gebied van Internet strategieën. Zij biedt haar klanten wereldwijd onderzoek, analyse en adviesdiensten aan, gericht op het meten en verbeteren van (online) communicatie- en merkstrategieën.

De door Pro Active International in eigen huis ontwikkelde onderzoekstechnologie staat bekend als zeer geavanceerd en wordt ingezet door diverse toonaangevende organisaties zoals de Nederlandse Overheid, Rabobank, ABN Amro, Unilever, Kraft Europe, Coca Cola, MSN, Yahoo!, Altavista, Doubleclick, CNN, Disney, France Telecom, IDG etc.

De technologie wordt ook toegepast voor 'The Internet Monitor"', een grootschalig online onderzoek dat twee keer per jaar wordt uitgevoerd in 35 landen. Het levert Pro Active International een groot en betrouwbaar onderzoeksbereik en -panel in deze landen.