Gemeente Rotterdam

Concept-masterplan kralingse Zoom en PPS-overeenkomst

(13-11) De gemeente Rotterdam wil het knooppunt Kralingse Zoom herontwikkelen tot een belangrijk stedelijk knooppunt met een uitgebreid openbaar vervoernet, parkeerplaatsen, kantoren en voorzieningen. Het College van B. en W. stelt de Gemeenteraad op 6 december voor om het concept-masterplan voor het knooppunt Kralingse Zoom, dat in opdracht van de gemeente is ontwikkeld door de Architecten Cie. vast te stellen als uitgangspunt voor twee verdere studies in een publiek private samenwerking met Blauwhoed Vastgoedontwikkeling BV.
De eerste studie is een haalbaarheidsonderzoek van het totale plan, waarin de aspecten financiële haalbaarheid, ontsluiting, externe veiligheid en luchtkwaliteit worden uitgewerkt. Dit moet resulteren in een bestuurlijk vast te stellen masterplan. Voor een deel van het plangebied kan al worden gestart met een concrete uitwerking (de eerste fase).
De tweede studie heeft betrekking op het opstellen van randvoorwaarden voor die eerste fase.

Het plangebied voor het knooppunt Kralingse Zoom ligt aan weerszijden van de Rotterdamse ringweg, 'de Ruit', tussen de van Brienenoordbrug en het Terbregseplein waar de oostwestlijn van de metro de A16 kruist. Het knooppunt ligt bij de kantorenlocaties Brainpark I, II en III en de Erasmusuniversiteit.

Het concept-masterplan Kralingse Zoom rust op twee pijlers: een vernieuwing van het openbaar vervoer met een transferium en kantoren. Het transferium heeft een capaciteit van ruim 2100 parkeerplaatsen. Voor kantoren is ruim 117.000 m2 gereserveerd met een capaciteit van achthonderd parkeerplaatsen. Verder is er 3000 m2 beschikbaar voor voorzieningen.
Fase 1 betreft het 's Gravenwegdeel met de vernieuwing van het transferium Kralingse Zoom en de realisatie van ongeveer eenderde van de kantoorruimte. Deze fase kan in aansluiting op het haalbaarheidsonderzoek van start gaan tussen 2003 en 2008.

De betrokken deelgemeenten Kralingen-Crooswijk en Prins Alexander hebben positief geadviseerd over het concept-masterplan als uitgangspunt voor verdere planvorming. De deelgemeente Kralingen- Crooswijk vroeg aandacht voor de ontsluiting en maatregelen waardoor de parkeerdruk op de omgeving niet wordt verhoogd. De deelgemeente Prins Alexander adviseerde om bij de verkeerstechnische uitwerking rekening te houden met de belangrijke functie die de 's Gravenweg heeft voor de ontsluiting van een groot woongebied binnen Prins Alexander.

De raadscommissie voor Verkeer, Vervoer, Sport en Recreatie en de commissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken stemden ook in met het voorstel van het College. Voor de nadere uitwerking vragen de commissies aandacht voor een goede verkeersontsluiting in verband met de huidige hoge verkeersbelasting van de Kralingse Zoom en toepassing van duurzaam bouwen.
Ook werd aangedrongen op een snelle realisatie van P+R-voorzieningen, gekoppeld aan de renovatie van metrostation Kralingse Zoom en voldoende parkeerplaatsen in de eerste fase.