Concept-masterplan kralingse Zoom en PPS-overeenkomst
(13-11) De gemeente Rotterdam wil het knooppunt Kralingse Zoom
herontwikkelen tot een belangrijk stedelijk knooppunt met een
uitgebreid openbaar vervoernet, parkeerplaatsen, kantoren en
voorzieningen. Het College van B. en W. stelt de Gemeenteraad op 6
december voor om het concept-masterplan voor het knooppunt Kralingse
Zoom, dat in opdracht van de gemeente is ontwikkeld door de
Architecten Cie. vast te stellen als uitgangspunt voor twee verdere
studies in een publiek private samenwerking met Blauwhoed
Vastgoedontwikkeling BV.
De eerste studie is een haalbaarheidsonderzoek van het totale plan,
waarin de aspecten financiële haalbaarheid, ontsluiting, externe
veiligheid en luchtkwaliteit worden uitgewerkt. Dit moet resulteren in
een bestuurlijk vast te stellen masterplan. Voor een deel van het
plangebied kan al worden gestart met een concrete uitwerking (de
eerste fase).
De tweede studie heeft betrekking op het opstellen van randvoorwaarden
voor die eerste fase.
Het plangebied voor het knooppunt Kralingse Zoom ligt aan weerszijden
van de Rotterdamse ringweg, 'de Ruit', tussen de van Brienenoordbrug
en het Terbregseplein waar de oostwestlijn van de metro de A16 kruist.
Het knooppunt ligt bij de kantorenlocaties Brainpark I, II en III en
de Erasmusuniversiteit.
Het concept-masterplan Kralingse Zoom rust op twee pijlers: een
vernieuwing van het openbaar vervoer met een transferium en kantoren.
Het transferium heeft een capaciteit van ruim 2100 parkeerplaatsen.
Voor kantoren is ruim 117.000 m2 gereserveerd met een capaciteit van
achthonderd parkeerplaatsen. Verder is er 3000 m2 beschikbaar voor
voorzieningen.
Fase 1 betreft het 's Gravenwegdeel met de vernieuwing van het
transferium Kralingse Zoom en de realisatie van ongeveer eenderde van
de kantoorruimte. Deze fase kan in aansluiting op het
haalbaarheidsonderzoek van start gaan tussen 2003 en 2008.
De betrokken deelgemeenten Kralingen-Crooswijk en Prins Alexander
hebben positief geadviseerd over het concept-masterplan als
uitgangspunt voor verdere planvorming. De deelgemeente Kralingen-
Crooswijk vroeg aandacht voor de ontsluiting en maatregelen waardoor
de parkeerdruk op de omgeving niet wordt verhoogd. De deelgemeente
Prins Alexander adviseerde om bij de verkeerstechnische uitwerking
rekening te houden met de belangrijke functie die de 's Gravenweg
heeft voor de ontsluiting van een groot woongebied binnen Prins
Alexander.
De raadscommissie voor Verkeer, Vervoer, Sport en Recreatie en de
commissie Ruimtelijke Ordening en Grondzaken stemden ook in met het
voorstel van het College. Voor de nadere uitwerking vragen de
commissies aandacht voor een goede verkeersontsluiting in verband met
de huidige hoge verkeersbelasting van de Kralingse Zoom en toepassing
van duurzaam bouwen.
Ook werd aangedrongen op een snelle realisatie van P+R-voorzieningen,
gekoppeld aan de renovatie van metrostation Kralingse Zoom en
voldoende parkeerplaatsen in de eerste fase.