Gemeente Rotterdam

Ontwikkeling polder Schieveen

(20-11) Het College van B. en W. stelt de Gemeenteraad op 6 december voor om voor de polder Schieveen een gecombineerde ontwikkeling van natuur met een bedrijventerrein na te streven. Deze optie werd eerder in het RPR 2010 als beleidsvoornemen vastgesteld. Verder stelt het College voor de provincie Zuid-Holland te verzoeken om, overeenkomstig dit beleidsvoornemen, het streekplan gedeeltelijk te herzien. Deze herziening en het opstellen van een (inrichtings) Milieu Effect Rapport is nodig om de gewenste ontwikkeling voor de polder Schieveen in een bestemmingsplan voor het gebied uit te werken.

De polder die wordt omsloten door de A13, de Zwetkade, de Oude Bovendijk en de Doenkade, heeft een belangrijke functie voor de leefbaarheid in de Randstad / Het gebied is onderdeel van o.a. het provinciale plan voor de verbindingszones tussen Midden Delfland en het Groene Hart (groenblauwe slinger).
Op de rechter Maasoever is tot 2010 180 hectare bedrijventerrein nodig. Schieveen is de enige locatie die binnen afzienbare tijd geschikt is om in een deel van de geraamde behoefte te voorzien. In samenwerking met de Vereniging Natuurmonumenten heeft de gemeente Rotterdam voor de polder Schieveen inrichtingsvarianten laten onderzoeken die een gecombineerde ontwikkeling van natuur met een bedrijventerrein mogelijk maken

Het College verbindt aan de gecombineerde ontwikkeling van de polder een aantal voorwaarden.
Het bedrijventerrein is hoogstens 75 hectare groot en wordt zo dicht mogelijk tegen de bestaande en geplande infrastructuur aangelegd. Aan het profiel en de ruimtelijke opzet van het bedrijventerrein worden hoge eisen gesteld . Het terrein biedt ruimte aan hoogwaardige bedrijven en krijgt een ruimtelijke opzet die duurzaam is en alleen intensief ruimtegebruik toestaat.

Het te ontwikkelen natuurgebied is minstens 200 hectare groot en vrij en goed toegankelijk Het beheer komt in handen van een natuurbeschermingsorganisatie.
De polder wordt voorzien van een waterhuishoudkundig systeem dat voldoet aan de eisen van duurzaamheid en beheersbaarheid.

Er wordt in de planvorming rekening gehouden met de reservering voor de A16/13 volgens het Rotterdamse voorkeurstracé met de krappe boog.

Er wordt rekening gehouden met het provinciale interim-beleid voor de externe veiligheid van regionale luchthavens. Dat wil zeggen dat er binnen de vastgestelde contour geen gevoelige bestemmingen worden opgenomen. Verder wordt in de planvorming rekening gehouden met de Intermediaire Zone en de Groene Loper.

De raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening en Grondzaken en de raadscommissie voor Buitenruimte en Milieu hebben in meerderheid positief geadviseerd over het voorstel van het College. De raadscommissie Haven en Economische Zaken heeft in de advisering aandacht gevraagd voor compenserende maatregelen voor de deelgemeente Overschie die onder meer in het kader van de ontwikkelingsvisie Overschie aan de orde komen.
De raadscommissie Haven en Economische Zaken heeft geen formeel advies kunnen uitbrengen bij gebrek aan de vereiste meerderheid. De deelgemeente Overschie heeft positief geadviseerd en verbindt hier een aantal voorwaarden aan die deels te maken hebben met de op te stellen Ontwikkelingsvisie Overschie.