Ontwikkeling polder Schieveen
(20-11) Het College van B. en W. stelt de Gemeenteraad op 6 december
voor om voor de polder Schieveen een gecombineerde ontwikkeling van
natuur met een bedrijventerrein na te streven. Deze optie werd eerder
in het RPR 2010 als beleidsvoornemen vastgesteld. Verder stelt het
College voor de provincie Zuid-Holland te verzoeken om, overeenkomstig
dit beleidsvoornemen, het streekplan gedeeltelijk te herzien. Deze
herziening en het opstellen van een (inrichtings) Milieu Effect
Rapport is nodig om de gewenste ontwikkeling voor de polder Schieveen
in een bestemmingsplan voor het gebied uit te werken.
De polder die wordt omsloten door de A13, de Zwetkade, de Oude
Bovendijk en de Doenkade, heeft een belangrijke functie voor de
leefbaarheid in de Randstad / Het gebied is onderdeel van o.a. het
provinciale plan voor de verbindingszones tussen Midden Delfland en
het Groene Hart (groenblauwe slinger).
Op de rechter Maasoever is tot 2010 180 hectare bedrijventerrein
nodig. Schieveen is de enige locatie die binnen afzienbare tijd
geschikt is om in een deel van de geraamde behoefte te voorzien.
In samenwerking met de Vereniging Natuurmonumenten heeft de gemeente
Rotterdam voor de polder Schieveen inrichtingsvarianten laten
onderzoeken die een gecombineerde ontwikkeling van natuur met een
bedrijventerrein mogelijk maken
Het College verbindt aan de gecombineerde ontwikkeling van de polder
een aantal voorwaarden.
Het bedrijventerrein is hoogstens 75 hectare groot en wordt zo dicht
mogelijk tegen de bestaande en geplande infrastructuur aangelegd. Aan
het profiel en de ruimtelijke opzet van het bedrijventerrein worden
hoge eisen gesteld . Het terrein biedt ruimte aan hoogwaardige
bedrijven en krijgt een ruimtelijke opzet die duurzaam is en alleen
intensief ruimtegebruik toestaat.
Het te ontwikkelen natuurgebied is minstens 200 hectare groot en vrij
en goed toegankelijk Het beheer komt in handen van een
natuurbeschermingsorganisatie.
De polder wordt voorzien van een waterhuishoudkundig systeem dat
voldoet aan de eisen van duurzaamheid en beheersbaarheid.
Er wordt in de planvorming rekening gehouden met de reservering voor de A16/13 volgens het Rotterdamse voorkeurstracé met de krappe boog.
Er wordt rekening gehouden met het provinciale interim-beleid voor de
externe veiligheid van regionale luchthavens. Dat wil zeggen dat er
binnen de vastgestelde contour geen gevoelige bestemmingen worden
opgenomen. Verder wordt in de planvorming rekening gehouden met de
Intermediaire Zone en de Groene Loper.
De raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening en Grondzaken en de
raadscommissie voor Buitenruimte en Milieu hebben in meerderheid
positief geadviseerd over het voorstel van het College.
De raadscommissie Haven en Economische Zaken heeft in de advisering
aandacht gevraagd voor compenserende maatregelen voor de deelgemeente
Overschie die onder meer in het kader van de ontwikkelingsvisie
Overschie aan de orde komen.
De raadscommissie Haven en Economische Zaken heeft geen formeel advies
kunnen uitbrengen bij gebrek aan de vereiste meerderheid.
De deelgemeente Overschie heeft positief geadviseerd en verbindt hier
een aantal voorwaarden aan die deels te maken hebben met de op te
stellen Ontwikkelingsvisie Overschie.