Cap Gemini Ernst & Young
Persberichten
Utrecht , 6 december 2001
Overheid kent haar burgers nog onvoldoende
De Katholieke Universiteit Brabant en Cap Gemini Ernst & Young
presenteren boek aan Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties
De overheid kent veel beleidsplannen en projecten die gericht zijn op
verbetering van de klantgerichtheid van overheidsorganisaties, maar
zij heeft nog onvoldoende zicht op de daadwerkelijke wensen en
behoeften van burgers en bedrijven. De huidige projecten zijn vaak
gebaseerd op het beeld dat overheden hebben van wat goed zou zijn voor
burgers en bedrijven, zonder te weten of dit overeenkomt met wat deze
zelf zien als verbetering van de dienstverlening.
Dit blijkt uit het boek Klantgericht werken in de publieke sector, dat is geschreven op gezamenlijk initiatief van de Katholieke Universiteit Brabant en Cap Gemini Ernst & Young. Op 10 december a.s. wordt in Den Haag aan dhr. drs. L.A.M. van Halder, Directeur-Generaal Openbaar Bestuur van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het eerste exemplaar aangeboden.
Uit dit boek blijkt tevens dat overheden zich teveel richten op de
burger als klant. Echter, de burger is geen echte klant, zoals van een
bedrijf. De burger heeft namelijk geen vrije keuze uit leveranciers of
producten. Zodoende kan hij of zij niet gaan 'shoppen' bij diverse
gemeenten voor bijvoorbeeld de aanvraag van een goedkopere
bouwvergunning.
Overheden leggen bij klantgericht werken het accent vaak te sterk op
zakelijke onderwerpen als prijs, snelheid en doelmatigheid. Hierdoor
neemt de aandacht van de burger voor deelname aan de besluitvorming
af, terwijl de burger daarin met name een belangrijke rol kan spelen
als 'staatsburger' en 'kiezer'. Juist met de opkomst van de
informatiemaatschappij, waarbij de afnemende rol van politieke
partijen als de vertegenwoordigers van het volk en het tegengaan van
een sociale, digitale tweedeling in het oog moeten worden gehouden, is
het van belang de burgers meer mogelijkheden te geven om het
overheidsbeleid op lokaal, regionaal of nationaal niveau te
beïnvloeden.
Over Cap Gemini Ernst & Young
Cap Gemini Ernst & Young is een vooraanstaande organisatie in
management consulting en IT-dienstverlening. Het geïntegreerd kunnen
aanbieden van deze activiteiten maakt de onderneming tot een unieke
zakelijke dienstverlener. Het bedrijf helpt middelgrote tot grote
nationale en multinationale ondernemingen en non-profit organisaties
met het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën en het verbeteren van
bedrijfsprocessen. Wereldwijd telt de organisatie meer dan 60.000
medewerkers, waarvan 7.000 in Nederland. De organisatie is genoteerd
aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam en behaalde in 2000 een
omzet van 8,5 miljard euro. Meer informatie over specifieke
dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op:
www.nl.cgey.com.
Cap Gemini Ernst & Young
Nanne van Nunen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29
nanne.van.nunen@cgey.nl