Cap Gemini Ernst & Young



Persberichten

Utrecht , 6 december 2001

Overheid kent haar burgers nog onvoldoende

De Katholieke Universiteit Brabant en Cap Gemini Ernst & Young presenteren boek aan Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De overheid kent veel beleidsplannen en projecten die gericht zijn op verbetering van de klantgerichtheid van overheidsorganisaties, maar zij heeft nog onvoldoende zicht op de daadwerkelijke wensen en behoeften van burgers en bedrijven. De huidige projecten zijn vaak gebaseerd op het beeld dat overheden hebben van wat goed zou zijn voor burgers en bedrijven, zonder te weten of dit overeenkomt met wat deze zelf zien als verbetering van de dienstverlening.

Dit blijkt uit het boek Klantgericht werken in de publieke sector, dat is geschreven op gezamenlijk initiatief van de Katholieke Universiteit Brabant en Cap Gemini Ernst & Young. Op 10 december a.s. wordt in Den Haag aan dhr. drs. L.A.M. van Halder, Directeur-Generaal Openbaar Bestuur van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het eerste exemplaar aangeboden.

Uit dit boek blijkt tevens dat overheden zich teveel richten op de burger als klant. Echter, de burger is geen echte klant, zoals van een bedrijf. De burger heeft namelijk geen vrije keuze uit leveranciers of producten. Zodoende kan hij of zij niet gaan 'shoppen' bij diverse gemeenten voor bijvoorbeeld de aanvraag van een goedkopere bouwvergunning.

Overheden leggen bij klantgericht werken het accent vaak te sterk op zakelijke onderwerpen als prijs, snelheid en doelmatigheid. Hierdoor neemt de aandacht van de burger voor deelname aan de besluitvorming af, terwijl de burger daarin met name een belangrijke rol kan spelen als 'staatsburger' en 'kiezer'. Juist met de opkomst van de informatiemaatschappij, waarbij de afnemende rol van politieke partijen als de vertegenwoordigers van het volk en het tegengaan van een sociale, digitale tweedeling in het oog moeten worden gehouden, is het van belang de burgers meer mogelijkheden te geven om het overheidsbeleid op lokaal, regionaal of nationaal niveau te beïnvloeden.
Over Cap Gemini Ernst & Young

Cap Gemini Ernst & Young is een vooraanstaande organisatie in management consulting en IT-dienstverlening. Het geïntegreerd kunnen aanbieden van deze activiteiten maakt de onderneming tot een unieke zakelijke dienstverlener. Het bedrijf helpt middelgrote tot grote nationale en multinationale ondernemingen en non-profit organisaties met het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën en het verbeteren van bedrijfsprocessen. Wereldwijd telt de organisatie meer dan 60.000 medewerkers, waarvan 7.000 in Nederland. De organisatie is genoteerd aan de aandelenbeurzen in Parijs en Amsterdam en behaalde in 2000 een omzet van 8,5 miljard euro. Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en research is beschikbaar op: www.nl.cgey.com.

Cap Gemini Ernst & Young Nanne van Nunen, woordvoerder Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29 nanne.van.nunen@cgey.nl