CFO
CNV-bonden vragen om herziening besluit Rotterdam Airport
Het aanwijzingsbesluit voor Rotterdam Airport (voorheen Zestienhoven),
dat vluchten in de nacht onmogelijk maakt, moet worden teruggedraaid.
Dat stellen de gezamenlijke bonden CNV Burgerluchtvaart en de CFO in
een brief aan minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat
alsmede aan minister-president Wim Kok en de voorzitter van de Vaste
Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Het aanwijzingsbesluit legt de
economie op de Rotterdamse luchthaven vrijwel geheel lam, zo
constateren de vakbonden.
De bonden komen tot hun brandbrief omdat, vanwege de beperkingen in de
nachtelijke uren, vooral de grote geld- en banenmakers op de
luchthaven worden gedwongen om naar elders te vertrekken. Hierdoor
gaat een hoop werkgelegenheid verloren, zo stellen de bonden.
Die grote geldmakers zijn de luchtvrachttransporteurs en de
luchtvaartmaatschappijen die zich bezig houden met vakantiecharters.
Omdat Rotterdam Airport tot voor kort vliegen rond de klok mogelijk
maakte konden deze maatschappijen hun zaken uitstekend regelen vanuit
deze kleinere luchthaven. Beter zelfs omdat de maatschappijen dat op
die manier het overvolle Schiphol konden vermijden. Transavia, British
Airways, Fed Exp en KLM Cityhopper worden nu gedwongen te
vertrekken.
De bonden willen dat de minister tenminste bereid is om de
groeimogelijkheden van het aantal vluchten te erkennen en daarom een
verruiming van de nachtelijke openstelling, dus ook vluchten na 23.00
uur en vóór 07.00 uur, mogelijk maakt.
Meer inlichtingen:
Eldert Grootendorst (vakgroepbestuurder CFO): 06 - 53 64 09 01
Eric Aarts (vakgroepbestuurder CNV Burgerluchtvaart): 06 - 51 60 19
96
Wouter de Jong (persvoorlichter): 030 - 6 438 243
06 dec 01 08:52