CFO

CNV-bonden vragen om herziening besluit Rotterdam Airport

Het aanwijzingsbesluit voor Rotterdam Airport (voorheen Zestienhoven), dat vluchten in de nacht onmogelijk maakt, moet worden teruggedraaid. Dat stellen de gezamenlijke bonden CNV Burgerluchtvaart en de CFO in een brief aan minister Tineke Netelenbos van Verkeer en Waterstaat alsmede aan minister-president Wim Kok en de voorzitter van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Het aanwijzingsbesluit legt de economie op de Rotterdamse luchthaven vrijwel geheel lam, zo constateren de vakbonden.

De bonden komen tot hun brandbrief omdat, vanwege de beperkingen in de nachtelijke uren, vooral de grote geld- en banenmakers op de luchthaven worden gedwongen om naar elders te vertrekken. Hierdoor gaat een hoop werkgelegenheid verloren, zo stellen de bonden.

Die grote geldmakers zijn de luchtvrachttransporteurs en de luchtvaartmaatschappijen die zich bezig houden met vakantiecharters. Omdat Rotterdam Airport tot voor kort vliegen rond de klok mogelijk maakte konden deze maatschappijen hun zaken uitstekend regelen vanuit deze kleinere luchthaven. Beter zelfs omdat de maatschappijen dat op die manier het overvolle Schiphol konden vermijden. Transavia, British Airways, Fed Exp en KLM Cityhopper worden nu gedwongen te vertrekken.

De bonden willen dat de minister tenminste bereid is om de groeimogelijkheden van het aantal vluchten te erkennen en daarom een verruiming van de nachtelijke openstelling, dus ook vluchten na 23.00 uur en vóór 07.00 uur, mogelijk maakt.

Meer inlichtingen:
Eldert Grootendorst (vakgroepbestuurder CFO): 06 - 53 64 09 01 Eric Aarts (vakgroepbestuurder CNV Burgerluchtvaart): 06 - 51 60 19 96
Wouter de Jong (persvoorlichter): 030 - 6 438 243


06 dec 01 08:52