International Film Festival Rotterdam

Persbericht


- Spectaculaire publieksopening Filmfestival en Rotterdam 2001

- Record aantal films in programma Hubert Bals Fonds
Het International Film Festival Rotterdam en Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa organiseren woensdag 24 januari 2001 een spectaculaire publieksopening. In plaats van één openingsfilm worden tegelijkertijd zeventien films uit het Filmfestivalprogramma vertoond. De circa 5000 beschikbare kaarten voor deze openingsavond zijn vanaf 15 december via lezersaanbiedingen gratis verkrijgbaar. Het Hubert Bals Fonds-programma omvat deze editie van het Filmfestival een recordaantal van vijfentwintig nieuwe films waaronder acht wereldpremières.

Publieksopening: woensdag 24 januari gratis naar Filmfestival Rotterdam
Het International Film Festival Rotterdam organiseert ter gelegenheid van de dertigste verjaardag van het festival in samenwerking met Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa een spectaculaire publieksopening op woensdag 24 januari 2001. De circa 5000 beschikbare toegangskaarten worden via (lezers)aanbiedingen verdeeld door de sponsorpartners van het Filmfestival (de Volkskrant, Canal+, Grolsch, VPRO) en door het Rotterdams Dagblad, Radio/TV Rijnmond, Maasstad Weekbladen en R'Uit Magazine. In de 17 zalen van Pathé Schouwburgplein, Cinerama, Lantaren/Venster, Luxor en Calypso zal tegelijkertijd een verrassingsselectie van films uit het festivalprogramma worden vertoond. Na afloop vinden op diverse locaties feesten en dance-parties plaats.

Hubert Bals Fonds en CineMart
Door de sterke stijging van het aantal financiële bijdragen uit het Hubert Bals Fonds vertoont het International Film Festival Rotterdam een recordaantal van vijfentwintig speelfilms die mede via dit fonds tot stand zijn gekomen. De verwachtingen over films als ESPERANDO AL MESIAS (Daniel Burman, Argentinië), DOMÉSTICAS (Fernando Meirelles / Nando Olival, Brazilië) en A POET (Garin Nugroho, Indonesië) zijn hooggespannen.

Samen met het Hubert Bals Fonds draagt ook de CineMart in hoge mate bij aan de grote internationale reputatie van het Film Festival Rotterdam. De CineMart is de coproductiemarkt waarvoor circa zeshonderd filmprofessionals uit de hele wereld naar Rotterdam reizen. Tijdens duizenden 'meetings' wordt van zondag 28 januari tot en met donderdag 1 februari financiering gezocht voor nieuwe filmprojecten. Voor de CineMart 2001 zijn veertig filmprojecten geselecteerd waaronder THE PARAKEETS (Ana Kokkinos), HALCYON (Karim Traïdia), LIVING FISH (Bakhtiyar Khudoynazarov) en MAGDALENE (Peter Mullan). Vier films uit het Hoofdprogramma van het komende International Film Festival Rotterdam - THE GODDESS OF 1967 (Clara Law), THE LAW OF ENCLOSURES (John Greyson), THOMAS IN LOVE (Pierre-Paul Renders) en WERCKMEISTER HARMÓNIÁK (Bela Tarr) - begonnen ooit als CineMart-projecten.

Het 30e International Film Festival Rotterdam vindt plaats van woensdag 24 januari tot en met zondag 4 februari 2001. Het complete festivalprogramma verschijnt op 18 januari 2001 in druk als bijlage bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com. Telefonisch reserveren is vanaf 18 januari 2001 mogelijk via 010 - 890 90 00; de kaartverkoop start zondag 21 januari 2001 om 09.00 uur aan de centrale kassa in de Rotterdamse Schouwburg. Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa grijpt graag de gelegenheid van het jubilerende International Film Festival Rotterdam aan om de gastvrijheid in 2001 te benadrukken.

Noten aan de redactie

1. In bijlage: informatie Hubert Bals Fonds en beschrijvingen van drie films uit het HBF-programma 2001

2. via www.filmfestivalrotterdam.com (pers) zijn foto's beschikbaar.
3. Voor informatie, interviews en foto's kunt u contact opnemen met de persvoorlichters van het festival, Bert-Jan Zoet en Anita Baars, tel: 010-8909090, email: press@filmfestivalrotterdam.com

FACTSHEET

Selectie en oogst Hubert Bals Fonds

Het International Film Festival Rotterdam steunt de filmindustrie in zuidelijke en/of ontwikkelingslanden op twee manieren: met directe financiële bijdragen en door deelname aan of organisatie van seminars en workshops op filmfestivals in de betrokken landen. In 1988 is hiertoe het Hubert Bals Fonds opgericht dat jaarlijks bijdragen ontvangt van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO, Hivos, Stichting Doen en de NPS.

In 2000 was het Hubert Bals Fonds vertegenwoordigd op filmfestivals en meetings in Buenos Aires (Brazilië), Sarajevo (Joegoslavië), Pusan (Zuid-Korea), Carthago (Tunesië), Sithengi (Zuid-Afrika), Amiens (Frankrijk) en Bariloche (Argentinië). Door deze actieve aanwezigheid groeide het aantal subsidie-aanvragen enorm. In 2000 ontving het Fonds een recordaantal van 400 aanvragen voor financiële ondersteuning. De bijdragen die het Fonds verstrekt zijn bescheiden, maar worden gezien als kwaliteitsstempel en fungeren als katalysator voor andere financiers.

Onlangs zijn uit de tweede (september 2000-)ronde van 180 aanvragen vijftien filmprojecten uit Iran, Argentinië, Rusland, China, Algerije, Uruguay, Bosnië, Chili, Turkije, Kazachstan en India geselecteerd. Het betreft filmprojecten van onder meer Dariush Mehrjui (Iran), Pablo Trapero (Argentinië), Andres Wood (Chili), Darezhan Omirbaev (Kazachstan) en Babak Payami (Iran). De vijftien nieuw geselecteerde projecten ontvangen voor een totaalbedrag van Euro 290.000 bijdragen voor script- en projectontwikkeling of voor post-productie.

De volgende projecten zijn geselecteerd voor bijdragen door het Hubert Bals Fonds in de september 2000-ronde:

Voor script- en projectontwikkeling:
BEMANI, Dariush Merhjui (Iran)
EL BONAERENSE, Pablo Trapero (Argentinië)
LA CASA DE LAS BELLAS DURMIENTES (THE HOUSE OF THE SLEEPING BEAUTIES), Daniel Rosenfeld (Argentinië)
NO SOS VOS, SOY YO (IT?S NOT YOU, IT?S ME), Juan Taratuto (Argentinië) MOSCOW, Sergey Dvortsevoy (Rusland)

PPP Pusan International Film Festival, Hubert Bals Fonds Script Award (10.000 US dollar)
WEEKEND PLOT, Zhang Ming (China)

Journées Cinématographiques de Cartage, 2000 Project's Workshop, Hubert Bals Fonds Script Award (FFR 50.000)
UN PEU DE COEUR DANS LA PIERRE, Fatmah Zorha Zamoum (Algerije)

Voor postproductie:
25 WATTS, Juan Pablo Rebella & Pablo Stoll (Uruguay)(verwacht op IFFR 2001)
GORI VOTRA (FIRESTARTER), Pjer Zalica (Bosnië)
LA FIEBRE DEL LOCO (THE LOCO FEVER), Andres Wood (Chili) THE PHOTOGRAPH, Karim Oz (Turkije)(verwacht op IFFR 2001) LA ROUTE (THE ROAD), Darezhan Omirbaev (Kazachstan) SAGKOSHI, Bahram Beyzaie (Iran)
SHADOWS IN THE DARK, Adoor Gopalakrishnan (India) PRICA O TRI SRCA (Story about Three Hearts), Srdan Vuletic (Bosnië) TAXI, AN ENCOUNTER, Gabriela David (Argentinië)(verwacht op IFFR 2001) VOID VOTES, Babak Payami (Iran)

Door de stijging van zowel aanvragen als toegekende bijdragen, neemt het aantal uiteindelijk gerealiseerde films eveneens toe. Mede hierdoor is tijdens de komende dertigste editie van het International Film Festival Rotterdam een oogst van vijfentwintig nieuwe speelfilms te zien die met ondersteuning van het Hubert Bals Fonds tot stand kwamen. De verwachtingen over films als ESPERANDO AL MESIAS (Daniel Burman, Argentinië), DOMÉSTICAS (Fernando Meirelles / Nando Olival, Brazilië) en A POET (Garin Nugroho, Indonesië) zijn hooggespannen.

Esperando al Mesias / Daniel Burman

ESPERANDO AL MESIAS is volgens velen de beste Argentijnse film van dit jaar. Daniel Burman behoort tot de jongste generatie Argentijnse regisseurs die momenteel internationaal furore maken. Met een fijnzinnig script portretteert de film twee tegenovergestelde levens in Buenos Aires. Terwijl de jonge Ariel een nieuwe wereld buiten zijn familie zoekt, probeert Santamaria, een man van middelbare leeftijd, zijn huiselijke kring juist terug te vinden.

Daniel Burman (Buenos Aires, 1973) studeerde Audiovisuele Media aan het ORT II Technologisch Instituut en Rechten aan de Universiteit van Buenos Aires. Hij produceerde films als PLAZA DE ALMAS (1997) en GARAGE OLIMPO (1999). Zijn regiedebuut UN CRISANTEMO ESTALLA EN CINCOESQUINAS (1996) werd geselecteerd door het Berlijnse filmfestival en het Sundance Film Festival; zijn tweede speelfilm ESPERANDO AL MESIAS (2000) werd geproduceerd met onder meer steun van het Hubert Bals Fonds. Momenteel combineert Burman zijn werk als regisseur en producer met een docentschap aan de Universiteit van Buenos Aires.

Domésticas / Fernando Meirelles & Nando Olival

Domésticas is de verfilming van een uiterst populaire Braziliaanse theaterproductie die tot stand kwam via interviews met honderden Braziliaanse dienstmeisjes. De levens, liefdes, frustraties en de sterke onderlinge band van drie miljoen hulpen in de huishouding krijgen een stem via vijf van hen. Na een bijna documentair begin waaiert de film uit en toont beelden die hun verhalen illustreren.

Fernando Meirelles maakte tijdens zijn studie Architectuur met een groep vrienden experimentele VHS-producties die diverse prijzen ontvingen op Braziliaanse videofestivals. De groep produceerde gedurende de jaren tachtig vele programma?s voor diverse televisiestations. De afgelopen tien jaar richtte Meirelles zich op het filmen van commercials. Hij regisseerde in 1997 zijn eerste speelfilm O MENINO MALUQUINHO (NUTTY NUTTY BOY - THE ADVENTURE). Nando Olival maakte meer dan 350 televisiecommercials. Na zijn eerste korte film DAY BY, BYE DAY (1997), regisseerde hij samen met Meirelles de korte film THE TRAIN MUST GO ON (1998).

A Poet / Garin Nugroho (Indonesië)

A POET is een portret van de dichter Ibrahim Khadir, in wiens persoon zich de recente geschiedenis spiegelt van de provincie Atjeh. In 1965 woonde hij in het dorp Takengon in de provincie Atjeh. Kort na de moord op zeven generaals in Jakarta, werd Khadir met vele anderen opgepakt en gevangengehouden. A POET toont de executies die plaatsvonden en de wanhoop van zijn medegevangenen. Het maken van de film, waarin Khadir zichzelf speelt, verliep gelijktijdig met de zeven dagen durende uitvoering van ?Didong?, een traditionele, gezongen vertelling. Vele spelers in de film waren in 1965 getuige van de tragische gebeurtenissen.

Garin Nugroho (Yogjakarta 1961) is de hoop van de Indonesische film. Het Filmfestival vertoont in het Hubert Bals Fonds-programma zijn nieuwe speelfilm POET en in het On the Waterfront-programma zijn videoportret van de haven van Tandjong Priok. De uitgesproken filmmaker krijgt internationaal erkenning voor zowel zijn documentaires als zijn speelfilms. Nugroho voltooide een rechtenstudie, maar gaf uiteindelijk de voorkeur aan een carrière als filmmaker. Zowel zijn fantasierijke speelfilms als zijn sociaal betrokken documentaires wonnen internationaal vele prijzen en vooraanstaande critici zien in hem een van de meest veelbelovende filmauteurs van Azië. Naast het maken van films schrijft Nugroho artikelen voor kranten en tijdschriften en geeft hij les aan het kunstinstituut in Jakarta waar hij zelf werd opgeleid. Nugroho maakte onder meer CLAPPING HANDS (1986), LOVE ON A SLICE OF BREAD (1991), WATER AND ROMI (1992), LETTER FOR AN ANGEL (1994), AND THE MOON DANCES (1996), LEAF ON A PILLOW (1998), A POET (1999).

Het Hubert Bals Fonds wordt ondersteund door:
Ministerie van Buitenlandse Zaken DCO/CO, NCDO, Hivos, Stichting Doen, NPS

6-12-00 | press@filmfestivalrotterdam.com