Persbericht
- Spectaculaire publieksopening Filmfestival en Rotterdam 2001
- Record aantal films in programma Hubert Bals Fonds
Het International Film Festival Rotterdam en Rotterdam 2001, Culturele
Hoofdstad van Europa organiseren woensdag 24 januari 2001 een
spectaculaire publieksopening. In plaats van één openingsfilm worden
tegelijkertijd zeventien films uit het Filmfestivalprogramma vertoond.
De circa 5000 beschikbare kaarten voor deze openingsavond zijn vanaf
15 december via lezersaanbiedingen gratis verkrijgbaar. Het Hubert
Bals Fonds-programma omvat deze editie van het Filmfestival een
recordaantal van vijfentwintig nieuwe films waaronder acht
wereldpremières.
Publieksopening: woensdag 24 januari gratis naar Filmfestival
Rotterdam
Het International Film Festival Rotterdam organiseert ter gelegenheid
van de dertigste verjaardag van het festival in samenwerking met
Rotterdam 2001, Culturele Hoofdstad van Europa een spectaculaire
publieksopening op woensdag 24 januari 2001. De circa 5000 beschikbare
toegangskaarten worden via (lezers)aanbiedingen verdeeld door de
sponsorpartners van het Filmfestival (de Volkskrant, Canal+, Grolsch,
VPRO) en door het Rotterdams Dagblad, Radio/TV Rijnmond, Maasstad
Weekbladen en R'Uit Magazine. In de 17 zalen van Pathé
Schouwburgplein, Cinerama, Lantaren/Venster, Luxor en Calypso zal
tegelijkertijd een verrassingsselectie van films uit het
festivalprogramma worden vertoond. Na afloop vinden op diverse
locaties feesten en dance-parties plaats.
Hubert Bals Fonds en CineMart
Door de sterke stijging van het aantal financiële bijdragen uit het
Hubert Bals Fonds vertoont het International Film Festival Rotterdam
een recordaantal van vijfentwintig speelfilms die mede via dit fonds
tot stand zijn gekomen. De verwachtingen over films als ESPERANDO AL
MESIAS (Daniel Burman, Argentinië), DOMÉSTICAS (Fernando Meirelles /
Nando Olival, Brazilië) en A POET (Garin Nugroho, Indonesië) zijn
hooggespannen.
Samen met het Hubert Bals Fonds draagt ook de CineMart in hoge mate
bij aan de grote internationale reputatie van het Film Festival
Rotterdam. De CineMart is de coproductiemarkt waarvoor circa
zeshonderd filmprofessionals uit de hele wereld naar Rotterdam reizen.
Tijdens duizenden 'meetings' wordt van zondag 28 januari tot en met
donderdag 1 februari financiering gezocht voor nieuwe filmprojecten.
Voor de CineMart 2001 zijn veertig filmprojecten geselecteerd
waaronder THE PARAKEETS (Ana Kokkinos), HALCYON (Karim Traïdia),
LIVING FISH (Bakhtiyar Khudoynazarov) en MAGDALENE (Peter Mullan).
Vier films uit het Hoofdprogramma van het komende International Film
Festival Rotterdam - THE GODDESS OF 1967 (Clara Law), THE LAW OF
ENCLOSURES (John Greyson), THOMAS IN LOVE (Pierre-Paul Renders) en
WERCKMEISTER HARMÓNIÁK (Bela Tarr) - begonnen ooit als
CineMart-projecten.
Het 30e International Film Festival Rotterdam vindt plaats van
woensdag 24 januari tot en met zondag 4 februari 2001. Het complete
festivalprogramma verschijnt op 18 januari 2001 in druk als bijlage
bij de Volkskrant en online via www.filmfestivalrotterdam.com.
Telefonisch reserveren is vanaf 18 januari 2001 mogelijk via 010 - 890
90 00; de kaartverkoop start zondag 21 januari 2001 om 09.00 uur aan
de centrale kassa in de Rotterdamse Schouwburg. Rotterdam 2001,
Culturele Hoofdstad van Europa grijpt graag de gelegenheid van het
jubilerende International Film Festival Rotterdam aan om de
gastvrijheid in 2001 te benadrukken.
Noten aan de redactie
1. In bijlage: informatie Hubert Bals Fonds en beschrijvingen van drie
films uit het HBF-programma 2001
2. via www.filmfestivalrotterdam.com (pers) zijn foto's beschikbaar.
3. Voor informatie, interviews en foto's kunt u contact opnemen met de
persvoorlichters van het festival, Bert-Jan Zoet en Anita Baars, tel:
010-8909090, email: press@filmfestivalrotterdam.com
FACTSHEET
Selectie en oogst Hubert Bals Fonds
Het International Film Festival Rotterdam steunt de filmindustrie in
zuidelijke en/of ontwikkelingslanden op twee manieren: met directe
financiële bijdragen en door deelname aan of organisatie van seminars
en workshops op filmfestivals in de betrokken landen. In 1988 is
hiertoe het Hubert Bals Fonds opgericht dat jaarlijks bijdragen
ontvangt van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, NCDO, Hivos,
Stichting Doen en de NPS.
In 2000 was het Hubert Bals Fonds vertegenwoordigd op filmfestivals en
meetings in Buenos Aires (Brazilië), Sarajevo (Joegoslavië), Pusan
(Zuid-Korea), Carthago (Tunesië), Sithengi (Zuid-Afrika), Amiens
(Frankrijk) en Bariloche (Argentinië). Door deze actieve aanwezigheid
groeide het aantal subsidie-aanvragen enorm. In 2000 ontving het Fonds
een recordaantal van 400 aanvragen voor financiële ondersteuning. De
bijdragen die het Fonds verstrekt zijn bescheiden, maar worden gezien
als kwaliteitsstempel en fungeren als katalysator voor andere
financiers.
Onlangs zijn uit de tweede (september 2000-)ronde van 180 aanvragen
vijftien filmprojecten uit Iran, Argentinië, Rusland, China, Algerije,
Uruguay, Bosnië, Chili, Turkije, Kazachstan en India geselecteerd. Het
betreft filmprojecten van onder meer Dariush Mehrjui (Iran), Pablo
Trapero (Argentinië), Andres Wood (Chili), Darezhan Omirbaev
(Kazachstan) en Babak Payami (Iran). De vijftien nieuw geselecteerde
projecten ontvangen voor een totaalbedrag van Euro 290.000 bijdragen
voor script- en projectontwikkeling of voor post-productie.
De volgende projecten zijn geselecteerd voor bijdragen door het Hubert
Bals Fonds in de september 2000-ronde:
Voor script- en projectontwikkeling:
BEMANI, Dariush Merhjui (Iran)
EL BONAERENSE, Pablo Trapero (Argentinië)
LA CASA DE LAS BELLAS DURMIENTES (THE HOUSE OF THE SLEEPING BEAUTIES),
Daniel Rosenfeld (Argentinië)
NO SOS VOS, SOY YO (IT?S NOT YOU, IT?S ME), Juan Taratuto (Argentinië)
MOSCOW, Sergey Dvortsevoy (Rusland)
PPP Pusan International Film Festival, Hubert Bals Fonds Script Award
(10.000 US dollar)
WEEKEND PLOT, Zhang Ming (China)
Journées Cinématographiques de Cartage, 2000 Project's Workshop,
Hubert Bals Fonds Script Award (FFR 50.000)
UN PEU DE COEUR DANS LA PIERRE, Fatmah Zorha Zamoum (Algerije)
Voor postproductie:
25 WATTS, Juan Pablo Rebella & Pablo Stoll (Uruguay)(verwacht op IFFR
2001)
GORI VOTRA (FIRESTARTER), Pjer Zalica (Bosnië)
LA FIEBRE DEL LOCO (THE LOCO FEVER), Andres Wood (Chili)
THE PHOTOGRAPH, Karim Oz (Turkije)(verwacht op IFFR 2001)
LA ROUTE (THE ROAD), Darezhan Omirbaev (Kazachstan)
SAGKOSHI, Bahram Beyzaie (Iran)
SHADOWS IN THE DARK, Adoor Gopalakrishnan (India)
PRICA O TRI SRCA (Story about Three Hearts), Srdan Vuletic (Bosnië)
TAXI, AN ENCOUNTER, Gabriela David (Argentinië)(verwacht op IFFR 2001)
VOID VOTES, Babak Payami (Iran)
Door de stijging van zowel aanvragen als toegekende bijdragen, neemt
het aantal uiteindelijk gerealiseerde films eveneens toe. Mede
hierdoor is tijdens de komende dertigste editie van het International
Film Festival Rotterdam een oogst van vijfentwintig nieuwe speelfilms
te zien die met ondersteuning van het Hubert Bals Fonds tot stand
kwamen. De verwachtingen over films als ESPERANDO AL MESIAS (Daniel
Burman, Argentinië), DOMÉSTICAS (Fernando Meirelles / Nando Olival,
Brazilië) en A POET (Garin Nugroho, Indonesië) zijn hooggespannen.
Esperando al Mesias / Daniel Burman
ESPERANDO AL MESIAS is volgens velen de beste Argentijnse film van dit
jaar. Daniel Burman behoort tot de jongste generatie Argentijnse
regisseurs die momenteel internationaal furore maken. Met een
fijnzinnig script portretteert de film twee tegenovergestelde levens
in Buenos Aires. Terwijl de jonge Ariel een nieuwe wereld buiten zijn
familie zoekt, probeert Santamaria, een man van middelbare leeftijd,
zijn huiselijke kring juist terug te vinden.
Daniel Burman (Buenos Aires, 1973) studeerde Audiovisuele Media aan
het ORT II Technologisch Instituut en Rechten aan de Universiteit van
Buenos Aires. Hij produceerde films als PLAZA DE ALMAS (1997) en
GARAGE OLIMPO (1999). Zijn regiedebuut UN CRISANTEMO ESTALLA EN
CINCOESQUINAS (1996) werd geselecteerd door het Berlijnse filmfestival
en het Sundance Film Festival; zijn tweede speelfilm ESPERANDO AL
MESIAS (2000) werd geproduceerd met onder meer steun van het Hubert
Bals Fonds. Momenteel combineert Burman zijn werk als regisseur en
producer met een docentschap aan de Universiteit van Buenos Aires.
Domésticas / Fernando Meirelles & Nando Olival
Domésticas is de verfilming van een uiterst populaire Braziliaanse
theaterproductie die tot stand kwam via interviews met honderden
Braziliaanse dienstmeisjes. De levens, liefdes, frustraties en de
sterke onderlinge band van drie miljoen hulpen in de huishouding
krijgen een stem via vijf van hen. Na een bijna documentair begin
waaiert de film uit en toont beelden die hun verhalen illustreren.
Fernando Meirelles maakte tijdens zijn studie Architectuur met een
groep vrienden experimentele VHS-producties die diverse prijzen
ontvingen op Braziliaanse videofestivals. De groep produceerde
gedurende de jaren tachtig vele programma?s voor diverse
televisiestations. De afgelopen tien jaar richtte Meirelles zich op
het filmen van commercials. Hij regisseerde in 1997 zijn eerste
speelfilm O MENINO MALUQUINHO (NUTTY NUTTY BOY - THE ADVENTURE). Nando
Olival maakte meer dan 350 televisiecommercials. Na zijn eerste korte
film DAY BY, BYE DAY (1997), regisseerde hij samen met Meirelles de
korte film THE TRAIN MUST GO ON (1998).
A Poet / Garin Nugroho (Indonesië)
A POET is een portret van de dichter Ibrahim Khadir, in wiens persoon
zich de recente geschiedenis spiegelt van de provincie Atjeh. In 1965
woonde hij in het dorp Takengon in de provincie Atjeh. Kort na de
moord op zeven generaals in Jakarta, werd Khadir met vele anderen
opgepakt en gevangengehouden. A POET toont de executies die
plaatsvonden en de wanhoop van zijn medegevangenen. Het maken van de
film, waarin Khadir zichzelf speelt, verliep gelijktijdig met de zeven
dagen durende uitvoering van ?Didong?, een traditionele, gezongen
vertelling. Vele spelers in de film waren in 1965 getuige van de
tragische gebeurtenissen.
Garin Nugroho (Yogjakarta 1961) is de hoop van de Indonesische film.
Het Filmfestival vertoont in het Hubert Bals Fonds-programma zijn
nieuwe speelfilm POET en in het On the Waterfront-programma zijn
videoportret van de haven van Tandjong Priok. De uitgesproken
filmmaker krijgt internationaal erkenning voor zowel zijn
documentaires als zijn speelfilms. Nugroho voltooide een
rechtenstudie, maar gaf uiteindelijk de voorkeur aan een carrière als
filmmaker. Zowel zijn fantasierijke speelfilms als zijn sociaal
betrokken documentaires wonnen internationaal vele prijzen en
vooraanstaande critici zien in hem een van de meest veelbelovende
filmauteurs van Azië. Naast het maken van films schrijft Nugroho
artikelen voor kranten en tijdschriften en geeft hij les aan het
kunstinstituut in Jakarta waar hij zelf werd opgeleid. Nugroho maakte
onder meer CLAPPING HANDS (1986), LOVE ON A SLICE OF BREAD (1991),
WATER AND ROMI (1992), LETTER FOR AN ANGEL (1994), AND THE MOON DANCES
(1996), LEAF ON A PILLOW (1998), A POET (1999).
Het Hubert Bals Fonds wordt ondersteund door:
Ministerie van Buitenlandse Zaken DCO/CO, NCDO, Hivos, Stichting Doen,
NPS
6-12-00 | press@filmfestivalrotterdam.com