Carros

Subaru winnaar AutoWeek Tevredenheids Trofee 2001

Oordeel van de automobilist

(07 december 2001)

Subaru is de winnaar van AutoWeeks Tevredenheids Trofee 2001 geworden. Uit de grote AutoWeek-enquête naar de tevredenheid van automobilisten over hun auto en hun dealer blijkt dat Subaru-rijders het meest enthousiast zijn over hun merk. Een verrassende nummer 2 is Skoda, dat na de vernieuwing onder de vleugels van Volkswagen autorijders heeft verblijd met modellen als de Fabia en Octavia. Nummer 3 werd BMW, dat de eisen van hun veeleisende klanten weet waar te maken. Opvallend aan de uitslag is dat de bestverkochte merken in Nederland vrij laag op de ranglijst van 29 merken zijn terechtgekomen: Volkswagen op de 19de plaats en Opel op de laatste.

Aan de enquête van AutoWeek werd in het voorjaar van 2001 door ruim 10.000 lezers en autoweek.nl-bezoekers meegedaan. De vragenlijst, die werd ontwikkeld door het gerenommeerde marktonderzoeksbureau Trend box, draaide om de volgende vier vragen:

· Hoe tevreden bent u over het algemeen over uw huidige auto? · Zou u uw huidige auto aanbevelen aan vrienden, familie of kennissen?

· Hoe groot is de kans dat, wanneer u nu opnieuw een auto zou kopen of leasen, u voor hetzelfde merk zou kiezen?
· Hoe groot is volgens u het voordeel van het rijden in uw huidige auto in vergelijking met het rijden in een ander merk/model?

AutoWeeks Tevredenheids Trofee is niet de zoveelste prijs van de autojournalistiek voor de automobielindustrie. Het is met recht een trofee, een teken van een overwinning, zoals Van Dale het woord uitlegt. Want bij de AutoWeek Tevredenheids Trofee gaat het om de stem van de automobilist: zij rijden dagelijks met hun auto, zij betalen de garagerekeningen en zij staan - als ze pech hebben - langs de kant van de weg te wachten op de Wegenwacht.

Samen met Trend box stelde de redactie van AutoWeek een uitvoerige vragenlijst op. Voorop stond dat het een geloofwaardige en betrouwbare test moest zijn, waar zowel AutoWeek als de consument en de auto-importeurs van Nederland wat aan zouden hebben. Trend box is een bureau dat veelvuldig, ook internationaal, voor de auto-industrie tevredenheidsonderzoeken uitvoert. In de afgelopen drie jaar heeft NFO Worldgroup, waar Trend box een onderdeel van is, meer dan 350.000 respondenten over auto's ondervraagd. Voor AutoWeek een prima partner in crime dus, omdat ze vaker met dit bijltje hakken.

Hoe ging het onderzoek verder in zijn werk? De enquête werd op de website www.autoweek.nl geplaatst. Middels advertenties in AutoWeek, maar ook in andere bladen en een groot landelijk dagblad, werden consumenten opgeroepen te reageren. En dat deden zij massaal. Na drie maanden werd het onderzoek afgesloten met ruim 10.000 ingevulde formulieren van Nederlandse automobilisten.

Rest natuurlijk de allerbelangrijkste vraag: hoeveel waarde mag men aan dit onderzoek hechten? Trendbox zegt het zo: "De resultaten van dit onderzoek zijn representatief voor Nederlandse automobilisten met internettoegang. Als we dan weten dat zeker 70% van de automobilisten in ons land wel eens gebruikmaakt van internet, en we kijken naar de lezersaantallen van AutoWeek, dan geeft dit volgens ons een goed beeld van de mening van de Nederlandse automobilist."

De onderzoeksresultaten van de enquête zullen de komende weken in AutoWeek worden gepubliceerd (de nrs. 50, 51 en 52). Volgend jaar gaat AutoWeek het tevredenheidsonderzoek opnieuw uitvoeren. En nog groter opzetten. Niet alleen zal de enquête op www.autoweek.nl geplaatst worden, maar ook in AutoWeek zelf, zodat zoveel mogelijk lezers de gelegenheid krijgen hun mening te geven.