Carros

Nieuwe Clio zet nieuwe wapens in

(07 december 2001)

Vanaf de start in juni 2001 is de nieuwe Clio een succes door haar nieuwe design, de nieuwe dieselmotor en de vele nieuwe uitrustingen op het gebied van comfort en veiligheid. Het gamma van de nieuwe Clio wordt nu aangevuld met een aantal belangrijke innovaties.

Na de alom geprezen 65 pk versie komt de nieuwe Clio nu ook als eerste met de 80 pk versie van de 1.5 dCi motor. Deze versie is voorzien van een intercooler en andere ontwikkelingen die het vermogensniveau hebben aangepast, waardoor deze 80 pk versie van de 1.5 dCi motor voor nog meer rijcomfort, een lager brandstofverbruik (4,2 l/100 km) en een lagere CO2-uitstoot (113 g/km) zorgt.

De nieuwe Clio stond al bekend om haar goede wegligging en biedt binnenkort zelfs nog meer actieve veiligheid door de aanwezigheid van het elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Deze uitrusting is zeldzaam in het segment van de compacte autos en zal over enige tijd standaard worden aangeboden op de 2.0 16v Renault Sport versie en als optie op de 1.4 16v en 1.6 16v benzinemotor en de nieuwe 1.5 dCi 80 pk turbodiesel met common rail.

Voor nog meer rijcomfort komt er binnenkort een gloednieuwe snelheidsregelaar/-begrenzer en wordt het aanbod automatische versnellingsbakken verder uitgebreid. De nieuwe Clio is vanaf begin volgend jaar ook verkrijgbaar met de gerobotiseerde versnellingsbak Quickshift 5 in combinatie met een 1.2 16v motor. Bovendien wordt de 1.6 16v motor gecombineerd met de pro-actieve versnellingsbak (ter aanvulling van de 1.4 16v, die al verkrijgbaar is met automaat).

Met de Initiale versie van de nieuwe Clio vervolgt Renault haar traditie om een compacte auto met een afwerking uit het topsegment uit te brengen. Het uitrustingsniveau Initiale combineert moeiteloos luxe en technische uitrustingen met elkaar.

Een veelbelovende commerciële introductie

De nieuwe Clio werd vanaf juni 2001 in West-Europa geïntroduceerd en behoorde al snel tot de koplopers op de markt van de compacte hatchbacks, waarmee de beoogde doelstellingen werden bereikt. Vanaf de lancering in juni 2001 tot oktober werden er al bijna 215.000 nieuwe Clios geregistreerd in West-Europa. Dit betekent een stijging van 14% in vergelijking met dezelfde periode in 2000.

Sinds augustus 2001 is de nieuwe Clio van de 4e naar de 2e plaats gestegen in het I-segment in West-Europa. Daarbij werden de Fiat Punto en de Opel Corsa ingehaald. Sinds de lancering heeft de nieuwe Clio een gemiddeld marktaandeel van 10,8% in het I-segment. Alleen al in oktober werden er in West-Europa meer dan 49.000 nieuwe Clios op kenteken gezet, wat neerkomt op een marktaandeel van 12,3% in het I-segment en 4% op de totale markt, terwijl de doelstelling rond de 3,2% lag.

In Frankrijk was de nieuwe Clio al meteen een groot succes en de best verkochte auto op de totale markt in de maanden augustus en september van 2001. Met meer dan 85.000 geregistreerde autos sinds afgelopen juni heeft de Clio een penetratie van 24% in het I-segment behaald (19,4% van januari tot mei 2001), tegenover 24,4% voor de Peugeot 206. In de periode juni-oktober 2001 was de Clio de tweede best verkochte auto in het segment met een verschil van slechts 1.775 verkochte autos met de Peugeot 206.

Tenslotte bewijst ook het aantal verkochte dieselmotoren dat Renault de juiste keuze heeft gemaakt door turbodieselmotoren met common rail en een kleine cilinderinhoud te gaan maken. Dankzij de nieuwe 1.5 dCi motor met 65 pk bedroeg de verkoop van dieselversies tussen juni en eind september in heel Europa bijna 34% van de mix tegenover 26,3% in dezelfde periode in 2000. In diezelfde periode bedroeg de verkoop in het I-segment gemiddeld 19%. Dit resultaat komt perfect overeen met de doelstellingen die de constructeur voor de nieuwe Clio had aangekondigd: een dieselmix van 35% in 2001 en 40% in 2002. In oktober was in Spanje (54%), België (51%) en Frankrijk (51%) meer dan de helft van de geregistreerde Clios een dieselversie.