Nieuwe Clio zet nieuwe wapens in
(07 december 2001)
Vanaf de start in juni 2001 is de nieuwe Clio een succes door haar
nieuwe design, de nieuwe dieselmotor en de vele nieuwe uitrustingen op
het gebied van comfort en veiligheid. Het gamma van de nieuwe Clio
wordt nu aangevuld met een aantal belangrijke innovaties.
Na de alom geprezen 65 pk versie komt de nieuwe Clio nu ook als eerste
met de 80 pk versie van de 1.5 dCi motor. Deze versie is voorzien van
een intercooler en andere ontwikkelingen die het vermogensniveau
hebben aangepast, waardoor deze 80 pk versie van de 1.5 dCi motor voor
nog meer rijcomfort, een lager brandstofverbruik (4,2 l/100 km) en een
lagere CO2-uitstoot (113 g/km) zorgt.
De nieuwe Clio stond al bekend om haar goede wegligging en biedt
binnenkort zelfs nog meer actieve veiligheid door de aanwezigheid van
het elektronische stabiliteitsprogramma ESP. Deze uitrusting is
zeldzaam in het segment van de compacte autos en zal over enige tijd
standaard worden aangeboden op de 2.0 16v Renault Sport versie en als
optie op de 1.4 16v en 1.6 16v benzinemotor en de nieuwe 1.5 dCi 80 pk
turbodiesel met common rail.
Voor nog meer rijcomfort komt er binnenkort een gloednieuwe
snelheidsregelaar/-begrenzer en wordt het aanbod automatische
versnellingsbakken verder uitgebreid. De nieuwe Clio is vanaf begin
volgend jaar ook verkrijgbaar met de gerobotiseerde versnellingsbak
Quickshift 5 in combinatie met een 1.2 16v motor. Bovendien wordt de
1.6 16v motor gecombineerd met de pro-actieve versnellingsbak (ter
aanvulling van de 1.4 16v, die al verkrijgbaar is met automaat).
Met de Initiale versie van de nieuwe Clio vervolgt Renault haar
traditie om een compacte auto met een afwerking uit het topsegment uit
te brengen. Het uitrustingsniveau Initiale combineert moeiteloos luxe
en technische uitrustingen met elkaar.
Een veelbelovende commerciële introductie
De nieuwe Clio werd vanaf juni 2001 in West-Europa geïntroduceerd en
behoorde al snel tot de koplopers op de markt van de compacte
hatchbacks, waarmee de beoogde doelstellingen werden bereikt. Vanaf de
lancering in juni 2001 tot oktober werden er al bijna 215.000 nieuwe
Clios geregistreerd in West-Europa. Dit betekent een stijging van 14%
in vergelijking met dezelfde periode in 2000.
Sinds augustus 2001 is de nieuwe Clio van de 4e naar de 2e plaats
gestegen in het I-segment in West-Europa. Daarbij werden de Fiat Punto
en de Opel Corsa ingehaald. Sinds de lancering heeft de nieuwe Clio
een gemiddeld marktaandeel van 10,8% in het I-segment. Alleen al in
oktober werden er in West-Europa meer dan 49.000 nieuwe Clios op
kenteken gezet, wat neerkomt op een marktaandeel van 12,3% in het
I-segment en 4% op de totale markt, terwijl de doelstelling rond de
3,2% lag.
In Frankrijk was de nieuwe Clio al meteen een groot succes en de best
verkochte auto op de totale markt in de maanden augustus en september
van 2001. Met meer dan 85.000 geregistreerde autos sinds afgelopen
juni heeft de Clio een penetratie van 24% in het I-segment behaald
(19,4% van januari tot mei 2001), tegenover 24,4% voor de Peugeot 206.
In de periode juni-oktober 2001 was de Clio de tweede best verkochte
auto in het segment met een verschil van slechts 1.775 verkochte autos
met de Peugeot 206.
Tenslotte bewijst ook het aantal verkochte dieselmotoren dat Renault
de juiste keuze heeft gemaakt door turbodieselmotoren met common rail
en een kleine cilinderinhoud te gaan maken. Dankzij de nieuwe 1.5 dCi
motor met 65 pk bedroeg de verkoop van dieselversies tussen juni en
eind september in heel Europa bijna 34% van de mix tegenover 26,3% in
dezelfde periode in 2000. In diezelfde periode bedroeg de verkoop in
het I-segment gemiddeld 19%. Dit resultaat komt perfect overeen met de
doelstellingen die de constructeur voor de nieuwe Clio had
aangekondigd: een dieselmix van 35% in 2001 en 40% in 2002. In oktober
was in Spanje (54%), België (51%) en Frankrijk (51%) meer dan de helft
van de geregistreerde Clios een dieselversie.