Ingezonden persbericht


Inleiding uitgesproken door L.J. Frankenhuis, voorzitter van de raad van bestuur, op de persconferentie van TUI Nederland N.V. OP vrijdag 7 december 2001
in kasteel Groeneveld TE Baarn.

Graag heet ook ik u van harte welkom bij deze persconferentie van TUI Nederland. U hoort het goed, vanaf 1 december gaat Travel Unie verder als TUI Nederland. Met deze naamswijziging sluiten wij ons aan bij de keuze van onze Preussag groep voor de naam 'TUI'. Ik kom hier later nog op terug.

11 september en de gevolgen
De aanslagen in de VS hebben grote invloed gehad op onze organisatie, zowel in financieel opzicht als voor onze medewerkers. Wij hebben weer moeten ervaren hoe kwetsbaar de toeristische branche is. Om de ontstane situatie het hoofd te bieden, moesten we een pakket ingrijpende kostenbeperkende maatregelen doorvoeren waaronder een volledige personeelsstop, het opzeggen van contracten van tijdelijk personeel, een beperking van reis- en verblijfskosten, uitstel van diverse commerciële activiteiten en investeringen, het sterk beperken van externe reclame- en verkoopacties, en werktijdverkorting. Gelukkig hebben we als sterke marktpartij de crisis goed doorstaan.

Na 11 september was TUI Nederland de eerste reisorganisatie die werktijdverkorting aanvroeg. Nu de boekingen weer beginnen aan te trekken, hebben we ook als eerste besloten geen verlenging van de werktijdverkorting aan te vragen. Bij het uitkomen van de zomergidsen willen wij graag met alle

onze medewerkers voor de volle 100% klaarstaan om zo onze achterstand in te lopen en de klant optimaal van dienst te zijn.

11 september heeft de reisbranche structureel veranderd. De arbeidsmarkt is iets minder gespannen dan voorheen en sommige zwakkere reisorganisaties hebben de crisis niet doorstaan. De nieuwe situatie vraagt om organisatorische en marketingtechnische aanpassingen. Maximale flexibiliteit is belangrijker dan ooit. Bovendien merken we dat de consument meer dan voorheen op zoek is naar zekerheid. De zekerheid van sterke merken. Daarom worden wij minder dan gemiddeld getroffen. Wij geloven erin dat de markt zich zal herstellen en dat de consument niet snel bereid is om zijn vakantie op te offeren.

Marktontwikkelingen afgelopen jaar
De reismarkt heeft zich afgelopen zomer gestabiliseerd. Het aantal boekingen is vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van de zomer ervoor. Het vakantiegedrag is wél veranderd. Nederlanders gaan vaker en korter op vakantie en schakelen ook steeds vaker een reisorganisatie in bij de keuze van hun vakantie.

Het begin van het boekingsseizoen werd gekenmerkt door een geweldige vraag naar Turkije. Dit werd veroorzaakt door de gunstige prijzen in combinatie met een goede kwaliteit van accommodaties en een gastvrije bevolking. Belangrijke bestemmingen zoals Griekenland, de Canarische eilanden en de Balearen zijn hierdoor later geboekt dan gebruikelijk.

Ondanks de gevolgen van 11 september is de zomer redelijk goed afgesloten, gezien het nog beschikbare aanbod op bijvoorbeeld de Canarische eilanden,

Costa del Sol en Portugal. Turkije en Italië zijn de sterkste stijgers van het afgelopen jaar. Verder maakten de cruises een sterke groei door.

Verre bestemmingen waren afgelopen jaar minder in trek, met name door de hoge dollarkoers en de hoge kerosineprijzen.

Winter 2001/2002
De gevolgen van 11 september zijn duidelijk zichtbaar in de winterboekingen, al zitten we de afgelopen vier weken weer op het niveau van vorig jaar. Ook uit onderzoek van NFO Trendbox blijkt dat de invloed van 11 september op het vakantiegedrag steeds minder wordt. Nog maar 3% van de Nederlanders zegt dat de aanslagen die plannen beïnvloeden, terwijl 10% zegt enigszins beïnvloed te worden. We kijken nog wel aan tegen een achterstand die we in september en oktober hebben opgelopen. Bij de vliegreizen zien we een teruggang. Er is sprake van een verschuiving naar alternatieve vervoersmiddelen zoals trein en auto. Ook de wintersportvakanties doen het relatief goed. Verder merken we dat er een steeds scherpere tweedeling in de markt is. Enerzijds een groep consumenten die zich zeer terughoudend en kostenbewust opstelt. Anderzijds een kleinere groep die zichzelf graag eens lekker verwent. Doordat andere landen balanceren op de rand van een recessie, is er sprake van overcapaciteit bij bijvoorbeeld cruises en vluchten. Consumenten maken gretig gebruik van de aantrekkelijke lastminute-aanbiedingen die daarvan het gevolg zijn.

Als all-round reisbedrijf is het mogelijk snel hierop in te spelen. Zo hadden we succesvolle kortingsacties van meer Panta Reizen en Zeetours. Ook de actie van KLM met zes touroperators blijkt een succes te zijn. Wij hebben intussen honderden passagiers geboekt, waaruit blijkt dat de klant best te verleiden is om op reis te gaan, zelfs naar de USA.

Marktverwachtingen zomer 2002
Ondanks het afgenomen vertrouwen in de economie hebben de afgelopen tien jaren bewezen dat vakantie een geïntegreerd onderdeel is geworden van ons leven. We verwachten daarom dat begin volgend jaar een einde komt aan de afwachtende houding van consumenten. Zodra ze gewend zijn aan de euro, denken we dat consumenten weer vakantieplannen gaan maken. Wel zullen we te maken krijgen met andersoortige vakanties en een ander boekingsgedrag. Ik voorzie een groei van de korte, overzichtelijke en scherp gebudgetteerde vakanties met een hoog last-minute of impuls gehalte. Begin volgend jaar verwachten we een inhaalslag voor de maanden februari en maart, en een boekingsgolf voor de belangrijkste zomerweken. Omdat reisorganisaties behoudender hebben ingekocht, kan een schaarste ontstaan. Wij verwachten dan ook dat er in 2002 veel minder aanbiedingen zijn dan afgelopen jaar. Het betekent echter ook dat afwachten met boeken wel eens tot 'je neus stoten' zou kunnen leiden.

Prijzen zijn wel erg belangrijk geworden
Vanuit de merkproposities van Arke en Holland International zijn we bij onze prijsstrategie voor de winter 2001/2002 meer marktconform gaan werken. Tot 11 september leidde dit bij deze merken tot een groei van 7 à 8 procent. Ook nu de markt zich weer begint te herstellen, zijn er signalen dat Arke en Holland International het iets beter doen dan de markt.

We zetten deze prijspolicy komende zomer voort. Dankzij de inkoopkracht van Europa's grootste reisconcern, de gezamenlijke inkoop voor Arke, Holland International en Fit en het sterk sturen op de kosten, kunnen wij een scherp geprijsd reisaanbod presenteren. Bij vliegreizen naar Middellandse Zee bestemmingen zijn de prijzen zo'n 5% lager dan afgelopen zomer, met name dankzij goede afspraken met luchtvaartmaatschappijen. Bij overland en steden is sprake van een zeer geringe prijsstijging (0 tot 5%), terwijl ver een stijging van 5% laat zien.

De voordelen van de nieuwe organisatiestructuur van ons bedrijfsonderdeel touroperating worden steeds zichtbaarder. Enerzijds vanwege de kostenbesparing en anderzijds vanwege de flexibiliteit, die bij deze steeds veranderende marktomstandigheden belangrijker dan ooit zijn. Zo begonnen we na 11 september met het ontwikkelen van een nieuwe Italiëgids voor Holland International en een nieuwe Frankrijkgids voor Arke, die beide al voor de kerst op de schappen liggen.

Luchtvaart
Naast reisorganisaties hebben ook luchtvaartmaatschappijen sterk te lijden gehad van 11 september. Hierdoor zijn de vluchtcapaciteiten gereduceerd en hebben touroperators minder gecontracteerd dan verwacht. Binnen- en buitenlandse chartermaatschappijen vechten bij de Middellandse Zeebestemmingen om de gunst van de Nederlandse vakantieganger. Daardoor is het mogelijk om lagere vluchtprijzen te bedingen. Ook bij de verre bestemmingen is de strijd nog niet gestreden. Zeker onder deze omstandigheden streeft TUI Nederland naar continuïteit in haar samenwerking met luchtvaartmaatschappijen.

Distributie van reizen
De relatie met de reisagenten is voor TUI Nederland altijd heel belangrijk geweest. Op dit moment behalen wij een aanzienlijk deel van de omzet van onze grote merken via onafhankelijke reisbureaus en ketens. Ook in de toekomst blijven wij constant zoeken naar een goede balans tussen onze verschillende verkoopkanalen. E-commerce is daarbij een hulpmiddel, maar geen doel op zich. Meer dan ooit zal TUI Nederland zich bezinnen op haar kerncompetenties. Dit betekent dat onze hoofdmerken Arke, Holland International en Fit zich concentreren op verkoop via de reisbureaus. Daarom kiezen we bij onze retailmerken vooralsnog voor sites, die een verwijzing naar de reisagent bevatten. KRAS daarentegen heeft een geheel andere, databasegestuurde klantenbenadering. Deze direct seller haalt inmiddels ruim 20% van de omzet uit e-commerce activiteiten. Onze relatie met TravelPlanet is in dit licht gezien nog onderwerp van studie.

World of TUI
Aan het eind van mijn betoog wil ik u graag inwijden in de 'wereld' van TUI. Met een omzet van meer dan 22 miljard euro en ruim 80.000 medewerkers zijn we de grootste reisorganisatie van Europa. Onze groep heeft meer dan 3.600 reisbureaus, 75 touroperators, meer dan 90 vliegtuigen en 250 eigen hotels met 115.000 bedden.

Naast TUI Nederland kent Europa straks een TUI UK, een TUI Belgium enzovoort. Allemaal sterke organisaties met sterke merken die zijn gebundeld tot een nieuw wereldmerk, 'World of TUI', dat garant staat voor hoogstaande kwaliteit en uitstekende service. Met World of TUI zullen we er nog beter in slagen waarde toe te voegen aan iedere schakel van de waardeketen. Deze

professionalisering van de TUI-organisatie werkt door in de hele toeristische sector. De consument is de grote winnaar.

'World of TUI is the most beautiful time of the year.' Dat is onze visie. Wij zorgen ervoor dat mensen er zeker van kunnen zijn dat hun vakantiebelevenis de mooiste tijd van het jaar is.

Een glimlach staat symbool voor onze rol in de wereld, voor de manier waarop wij zaken doen, de kwaliteit van onze service en onze waardering voor het unieke karakter van de mens. Daarom is onze missie: 'Putting a smile on people's faces'.

'Opening doors' is één van de kernwaarden van World of TUI, om aan te geven dat iedereen altijd welkom is. Bovendien openen wij voor onze klanten de deur naar een tijdelijke andere wereld, een tijdelijk ander leventje, dat we vakantie noemen. Onze tweede kernwaarde is 'going beyond', dat het beetje extra symboliseert. Grenzen verleggen en een nieuwe kwaliteitsstandaard neerzetten, dat is wat wij willen. 'Enjoying life' ten slotte staat voor het genieten van 'de mooie dingen in het leven'

Het logo van World of TUI bestaat uit een lachend gezichtje waarin de letters T, U en I zijn verwerkt. Deze 'TUI-smile', gekoppeld aan de woorden 'TUI Nederland', vormt ons nieuwe logo.

Dit betekent niet dat onze merken gaan verdwijnen. Alleen onze naam verandert en als TUI Nederland zijn wij in de toekomst nog beter in staat om onze merken te faciliteren.

Allignment
Op basis van diepgaand onderzoek is besloten om met beide hoofdmerken Arke en Holland International onze positie in Nederland uit te bouwen. De hoofdmerken krijgen een van elkaar onderscheidende, geheel eigen identiteit. Holland International krijgt het logo met de smile en Arke krijgt een geheel nieuwe, eigentijdse uitstraling.

Net zoals de merken TUI, Thomson, Jetair en Fritidsresor in de ons omringende landen, wordt Holland International het op een breed publiek gerichte merk voor kwaliteitsbewuste vakantiegangers. Holland International krijgt de World of TUI identiteit. Naast een nieuw logo betekent dit het gebruik van andere kleuren, andere foto's, etc. Wel zal de gehele uitstraling voortgaan op de weg die we reeds met Holland International zijn ingeslagen.

Arke wordt het op een breed publiek gerichte merk voor prijsbewuste vakantiegangers. Hiertoe wordt de gehele vormgeving inclusief het logo, de brochures en de slogan 'Bent u ook zo verschrikkelijk aan Arke toe' ingrijpend aangepast en in een eigentijds jasje gestoken. Daarbij blijft de kleur oranje een belangrijke rol spelen.

De planning is om vanaf de gidsen voor winter 2002/2003 de veranderingen door te voeren.

Patricia Egelie
manager pers & public relations

TUI Nederland
Volmerlaan 3
2288 GC RIJSWIJK
Telefoon: (070) 326 63 72
Fax: (070) 326 63 91