FACULTEIT EDUCATIE NIJMEGEN
Pabo's verzorgen nieuwe opleidingsroute groepsleerkracht VMBO
Nijmegen, vrijdag 7 december 2001 - Wie in september 2002 begint met de pabo, kan straks ook voor de klas in het vmbo en wie start met een tweedegraads lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs van het Instituut voor Leraar en School, kan gaan lesgeven in meer dan één vak.
Vanaf september 2002 biedt de Faculteit Educatie van de HAN twee flexibele leerwegen aan voor nieuwe typen leerkrachten in het voortgezet onderwijs. Vanaf dan kunnen pabo-studenten van Pabo Arnhem en Pabo Groenewoud Nijmegen na hun propedeuse behalve voor het basisonderwijs ook kiezen voor de specialisatie Groepsleerkracht VMBO / Basisvorming. En studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen, die de HAN samen met de KUN verzorgt binnen het Instituut voor Leraar en School, kunnen naast de opleiding tot leraar in één vak ook kiezen voor het profiel Clusterleerkracht vakkencombinatie. Dit profiel wordt tevens als 'pabo plus'-variant toegankelijk voor pabo-studenten. Ook kunnen de studenten van de lerarenopleiding voortgezet onderwijs hun bevoegdheid verbreden via de specialisatie Groepsleerkracht VMBO.
Beide nieuwe leerwegen staan als maatwerktrajecten op den duur
eveneens open voor zij-instromers, leerkrachten in het vmbo zonder
passende bevoegdheid en zittende leerkrachten in het
basisonderwijs.
Groepsleerkracht VMBO / Basisvorming
De meeste pabo-studenten willen groepsleerkracht worden in het
basisonderwijs en specialiseren zich na hun basisopleiding in het
jongere kind (4-8 jaar) of oudere kind (8-12 jaar). Voortaan kunnen
pabo-studenten in Arnhem en Nijmegen ook kiezen voor de leeftijdsgroep
12-16 jaar via de specialisatie Groepsleerkracht VMBO / Basisvorming.
In de propedeuse is er mogelijkheid om zich te oriënteren op de
praktijk in het vmbo, maar de specialisatie komt met name tot
uitdrukking in en rond de stages. Wie zich thuis voelt in het vmbo,
kan na de pabo desgewenst een aanvullende tweedegraads
onderwijsbevoegdheid halen via de kopopleiding Clusterleerkracht VO
van de lerarenopleiding voortgezet onderwijs.
Clusterleerkracht VO
De meeste studenten kiezen voor een lerarenopleiding uit interesse
voor een vak, maar lang niet iedereen kiest daadwerkelijk voor het
beroep leraar voortgezet onderwijs. Mensen met een bredere interesse
vinden het beroepsperspectief van vakleerkracht vaak te beperkt, ook
al trekt het omgaan met jongeren hen aan. Via het nieuwe
opleidingsprofiel Clusterleerkracht VO verbreden ze hun vakkennis in
meerdere verwante schoolvakken op een leergebied, bijvoorbeeld kunst
en cultuur, mens en maatschappij of een combinatie van
natuurwetenschappelijke vakken. Na de basisopleiding kunnen studenten
dit profiel kiezen. Wie hart heeft voor het vmbo en daar nog breder
inzetbaar wil zijn, kan na de opleiding desgewenst een aanvullende
specialisatie Groepsleerkracht VMBO / Basisvorming volgen.
Stapstenen voor flexibele beroepsontwikkeling
De HAN is de eerste hogeschool die deze flexibele opleidingsroute
aanbiedt. Iedereen met een havo-, mbo- of vwo-diploma die zich
inschrijft voor een vierjarige pabo- of lerarenopleiding komt ervoor
in aanmerking. Veel studenten ontdekken pas tijdens de opleiding en
met name in hun praktijkstage waar hun talenten het meest tot hun
recht komen. Met deze nieuwe doorstroommogelijkheden kunnen zij
verschillende keuzemomenten in hun opleiding gebruiken als
'stapstenen' voor verdere verbreding of verdieping van hun bekwaamheid
al naar gelang hun interesse en behoefte. Anderen, onder wie
zij-instromers met een hbo- of wo-diploma, volgen (deels) een eigen,
vaak kortere leerroute, al naar gelang hun vooropleiding en
werkervaring. Beide nieuwe onderwijskwalificaties bieden gevarieerder
beroepsmogelijkheden dan de opleiding tot groepsleerkracht voor
uitsluitend het basisonderwijs of enkelvoudig vakleerkracht in het
voortgezet onderwijs. Hiermee komt de Faculteit Educatie tegemoet aan
de vraag vanuit met name het voortgezet onderwijs om meer en breder
inzetbare beroepskrachten. Het is tevens een volgende stap op weg naar
een breed, veelzijdig opleidingsaanbod voor het hele educatieve
werkterrein - zowel binnen als buiten het reguliere onderwijs en van
basiseducatie tot onderwijskundig onderzoek - waaraan HAN en KUN
gezamenlijk binnen het Instituut voor Leraar en School gestalte
geven.
---