Gemeente Leiden

Herinrichting van vier kruispunten

Veiliger fietsen op de Hoge Rijndijk

Fietsen op de drukke Hoge Rijndijk moet en kan veiliger. Dat was een van de conclusies in de Fietsnota uit 1996. In de afgelopen vier jaar zijn er ruim veertig ongelukken gebeurd met fietsers of bromfietsers. De gemeente stelt een plan voor waarin fietspaden worden aangelegd en vier grote kruispunten opnieuw worden ingericht.

De Hoge Rijndijk is een belangrijke ontsluitingsweg voor zowel autoverkeer als fietsers, bromfietsers en bussen. Om te zorgen dat al deze verkeersstromen veiliger gaan verlopen, heeft de gemeente voorstellen gemaakt voor herinrichting van het gedeelte tussen de Meerburgerkade en het Levendaal. Op dit gedeelte van de Hoge Rijndijk rijden de fietsers voor een belangrijk deel op aparte paden, gescheiden van het autoverkeer en de bromfietsen.

Snelheidsremmers
De fietspaden langs de Hoge Rijndijk worden ter hoogte van het kruispunt met de Meerburgerkade verhoogd aangelegd. Fietsers vallen zo beter op en de verhoging werkt als een snelheidsremmende drempel voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast komt er voor de wachtende fietsers voor de verkeerslichten op de Meerburgerkade meer opstelruimte. Om het in- en uitrijdende verkeer op de Meerburgerkade bij het kruispunt beter te beschermen wordt een zogenoemde middengeleider op de rijbaan aangebracht. Hierop kunnen de overstekende voetgangers wachten als er verkeer aankomt.

Breder fietspad
Ook het kruispunt van de Hoge Rijndijk met de Kanaalweg wordt verbeterd. Het fietspad ter hoogte van de Kanaalweg wordt verbreed, zodat er meer ruimte komt voor fietsers die daar in twee richtingen rijden. De fiets- en voetgangersoversteekplaatsen komen verhoogd te liggen, zodat auto's en motoren snelheid moeten minderen. Om de bocht naar rechts vanaf de Kanaalweg voor grotere voertuigen te vergemakkelijken, wordt de stopstreep op de brug voor het verkeer dat naar links afslaat iets teruggelegd.

Kruispunt Burggravenlaan
Net als bij de Kanaalweg komen de fiets- en
voetgangersoversteekplaatsen bij het kruispunt van de Hoge Rijndijk met de Burggravenlaan hoger te liggen. Verder worden hier de bochten aangepast, zodat fietsers beter te zien zijn en meer opstelruimte krijgen voor de verkeerslichten. Fietsers die de Hoge Rijndijk over willen steken richting de Catharinastraat krijgen hierdoor ook meer ruimte bij het wachten.
De bushalte midden op de rijbaan tussen de Burggravenlaan en de Verdamstraat wordt verplaatst naar een plek voor de school. De huidige bushalte neemt veel ruimte in beslag en kan gevaarlijk zijn voor overstekende buspassagiers. Het linksaf verbod vanaf de Hoge Rijndijk naar de Verdamstraat kan dan worden opgeheven.

Plantagelaan
Om op de Hoge Rijndijk aan de kant van de Plantagelaan ruimte te maken voor aparte fietspaden, wordt de busstrook stad-uit opgeheven. Op dit moment is bij de Zoeterwoudsesingel geen ruimte voor een vrijliggend fietspad. Door drie parkeerplaatsen tussen de hoek en het benzinestation op te heffen, ontstaat over een lengte van dertig meter ruimte voor een fietspad.
Bij de Plantagelaan zou het aanleggen van een apart fietspad tot problemen kunnen leiden vanwege de aanwezigheid van wortels van monumentale bomen. Die ruimte ontstaat wel als de bushalte stad-in iets wordt verplaatst richting Levendaal. Gevolg is wel dat de bus op de rijbaan moet stoppen om passagiers in en uit te laten.

Rijrichting omdraaien
Voorgesteld wordt om de rijrichting op de Plantage om te draaien. Straks is het alleen nog mogelijk om hier de stad in te rijden. Vooral voor het bevoorradend verkeer betekent dit een hele verbetering, want zij moeten nu vanaf het Levendaal over het fietspad de smalle stegen inrijden. De middengeleider voor wachtende voetgangers en fietsers op de Plantagelaan wordt verbreed, zodat fietsers en voetgangers veiliger kunnen oversteken als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn. Tot slot zal de rijbaan op het Utrechtse Veer voor het kruispunt opnieuw worden ingedeeld met aparte links- en rechtsafstroken voor fietsers.

Reacties
Het uitgebreide plan ligt ter inzage bij de informatiebalies van het stadhuis en het Stadsbouwhuis. Als u vragen heeft over het plan, kunt u telefonisch contact opnemen met de heer J. Swank (071-5165885) of met de heer H. van Gelder (071-5165845) van de afdeling Verkeer en Vervoer van de gemeente Leiden. Schriftelijke reacties kunnen tot 5 januari 2002 worden opgestuurd naar het college van B&W, postbus 9100, 2300 PC Leiden. Naar verwachting zal de gemeenteraad begin volgend jaar een besluit nemen.

Ook het kruispunt van de Hoge Rijndijk met het Utrechtse Veer zal worden aangepast. Foto: Krikke-Pardon.