Herinrichting van vier kruispunten
Veiliger fietsen op de Hoge Rijndijk
Fietsen op de drukke Hoge Rijndijk moet en kan veiliger. Dat was een
van de conclusies in de Fietsnota uit 1996. In de afgelopen vier jaar
zijn er ruim veertig ongelukken gebeurd met fietsers of bromfietsers.
De gemeente stelt een plan voor waarin fietspaden worden aangelegd en
vier grote kruispunten opnieuw worden ingericht.
De Hoge Rijndijk is een belangrijke ontsluitingsweg voor zowel autoverkeer als fietsers, bromfietsers en bussen. Om te zorgen dat al deze verkeersstromen veiliger gaan verlopen, heeft de gemeente voorstellen gemaakt voor herinrichting van het gedeelte tussen de Meerburgerkade en het Levendaal. Op dit gedeelte van de Hoge Rijndijk rijden de fietsers voor een belangrijk deel op aparte paden, gescheiden van het autoverkeer en de bromfietsen.
Snelheidsremmers
De fietspaden langs de Hoge Rijndijk worden ter hoogte van het
kruispunt met de Meerburgerkade verhoogd aangelegd. Fietsers vallen zo
beter op en de verhoging werkt als een snelheidsremmende drempel voor
gemotoriseerd verkeer. Daarnaast komt er voor de wachtende fietsers
voor de verkeerslichten op de Meerburgerkade meer opstelruimte. Om het
in- en uitrijdende verkeer op de Meerburgerkade bij het kruispunt
beter te beschermen wordt een zogenoemde middengeleider op de rijbaan
aangebracht. Hierop kunnen de overstekende voetgangers wachten als er
verkeer aankomt.
Breder fietspad
Ook het kruispunt van de Hoge Rijndijk met de Kanaalweg wordt
verbeterd. Het fietspad ter hoogte van de Kanaalweg wordt verbreed,
zodat er meer ruimte komt voor fietsers die daar in twee richtingen
rijden. De fiets- en voetgangersoversteekplaatsen komen verhoogd te
liggen, zodat auto's en motoren snelheid moeten minderen. Om de bocht
naar rechts vanaf de Kanaalweg voor grotere voertuigen te
vergemakkelijken, wordt de stopstreep op de brug voor het verkeer dat
naar links afslaat iets teruggelegd.
Kruispunt Burggravenlaan
Net als bij de Kanaalweg komen de fiets- en
voetgangersoversteekplaatsen bij het kruispunt van de Hoge Rijndijk
met de Burggravenlaan hoger te liggen. Verder worden hier de bochten
aangepast, zodat fietsers beter te zien zijn en meer opstelruimte
krijgen voor de verkeerslichten. Fietsers die de Hoge Rijndijk over
willen steken richting de Catharinastraat krijgen hierdoor ook meer
ruimte bij het wachten.
De bushalte midden op de rijbaan tussen de Burggravenlaan en de
Verdamstraat wordt verplaatst naar een plek voor de school. De huidige
bushalte neemt veel ruimte in beslag en kan gevaarlijk zijn voor
overstekende buspassagiers. Het linksaf verbod vanaf de Hoge Rijndijk
naar de Verdamstraat kan dan worden opgeheven.
Plantagelaan
Om op de Hoge Rijndijk aan de kant van de Plantagelaan ruimte te maken
voor aparte fietspaden, wordt de busstrook stad-uit opgeheven. Op dit
moment is bij de Zoeterwoudsesingel geen ruimte voor een vrijliggend
fietspad. Door drie parkeerplaatsen tussen de hoek en het
benzinestation op te heffen, ontstaat over een lengte van dertig meter
ruimte voor een fietspad.
Bij de Plantagelaan zou het aanleggen van een apart fietspad tot
problemen kunnen leiden vanwege de aanwezigheid van wortels van
monumentale bomen. Die ruimte ontstaat wel als de bushalte stad-in
iets wordt verplaatst richting Levendaal. Gevolg is wel dat de bus op
de rijbaan moet stoppen om passagiers in en uit te laten.
Rijrichting omdraaien
Voorgesteld wordt om de rijrichting op de Plantage om te draaien.
Straks is het alleen nog mogelijk om hier de stad in te rijden. Vooral
voor het bevoorradend verkeer betekent dit een hele verbetering, want
zij moeten nu vanaf het Levendaal over het fietspad de smalle stegen
inrijden. De middengeleider voor wachtende voetgangers en fietsers op
de Plantagelaan wordt verbreed, zodat fietsers en voetgangers veiliger
kunnen oversteken als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn. Tot slot
zal de rijbaan op het Utrechtse Veer voor het kruispunt opnieuw worden
ingedeeld met aparte links- en rechtsafstroken voor fietsers.
Reacties
Het uitgebreide plan ligt ter inzage bij de informatiebalies van het
stadhuis en het Stadsbouwhuis. Als u vragen heeft over het plan, kunt
u telefonisch contact opnemen met de heer J. Swank (071-5165885) of
met de heer H. van Gelder (071-5165845) van de afdeling Verkeer en
Vervoer van de gemeente Leiden. Schriftelijke reacties kunnen tot 5
januari 2002 worden opgestuurd naar het college van B&W, postbus 9100,
2300 PC Leiden. Naar verwachting zal de gemeenteraad begin volgend
jaar een besluit nemen.
Ook het kruispunt van de Hoge Rijndijk met het Utrechtse Veer zal
worden aangepast. Foto: Krikke-Pardon.