LANDELIJK CENTRUM OPBOUWWERK

Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam bestaat 10 jaar

Een Pinguin maakt nog geen winter
10 jaar Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam

Op 7 december 2001 zal burgemeester Opstelten de ?Pluimpenning? uitgereikt krijgen wegens de positieve instelling van het Rotterdamse gemeentebestuur jegens het Stedelijk Kwaliteitspanel. De burgemeester zal bij deze gelegenheid tevens het eerste exemplaar van de bundel ?Eén pinguïn maakt nog geen winter? in ontvangst nemen met een overzicht van 10 jaar Kwaliteitspanel.

Bij deze wordt u van harte uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn op 7 december tussen 15.30 en 16.00 uur in de Burgerzaal van het Stadhuis tijdens de Internationale Vrijwilligersdag.

?Het Kwaliteitspanel is wat mij betreft een van de beste instrumenten van de stad Rotterdam waarbij burgers iets doen waar de politiek wat aan heeft.? (Maddy Knol, vice-fractievoorzitter PvdA Rotterdam). ?Ik vind de toetsuitkomsten niet altijd plezierig, maar het is niet verkeerd om geprikkeld te worden, het houdt je scherp.? (Nico Janssens, wethouder VVSR te Rotterdam).
?In die discussie over bestuurlijke vernieuwing is het Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam steeds een opvallend initiatief geweest. Al vanaf het begin was het iets waarvan je dacht: ?wat goed verzonnen.? (Pieter Tops, hoogleraar bestuurskunde Katholieke Universiteit Brabant).

Hoe schoon zijn de liften op de metrostations? Hoe behulpzaam is het baliepersoneel bij de Dienst Burgerzaken, is er een koffieautomaat om het wachten aangenamer te maken? Staan er (genoeg) drinkfonteintjes en prullenbakken in de parken, valt er voor de jeugd nog te voetballen op de voetbalpleintjes en trapveldjes in de binnenstad? Allemaal zaken die het dagelijks leven in de stad kunnen veraangenamen of tot kleine ergernissen aanleiding geven, maar waar de burger weinig invloed op heeft.
Het Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam onderwerpt dergelijke zaken aan een uitgebreide controle: het toetst gemeentelijke diensten en (semi-)overheidsinstellingen op de kwaliteit van hun dienstverlening. Het deelt kritieken uit waar nodig, en geeft een pluim als dat op zijn plaats is. Het gaat er om de stad nog leefbaarder te maken, niet om gal te spuwen. Als er punten van kritiek zijn, betekent dat niet dat er niks deugt. Immers: één pinguïn maakt nog geen winter. Knelpunten moeten gesignaleerd en uit de weg geruimd, daar gaat het om. Volgens het Kwaliteitspanel heeft het Rotterdamse gemeentebestuur voor zijn positieve grondhouding jegens deze ?luis in de pels? de Pluimpenning ruimschoots verdiend.

De bundel ?Eén pinguïn maakt nog geen winter? geeft een overzicht van tien jaar Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam, met een knipoog naar de volgende tien jaar. De geïnterviewden variëren van panelleden tot bestuurders en beleidsmakers, van vertegenwoordigers van belangenorganisaties tot directeuren van dienstverlenende instanties. Over één ding is iedereen het eens: door de vruchtbare wisselwerking tussen Kwaliteitspanel en gemeente zijn er heel wat verbeteringen tot stand gebracht, zoals de invoering van de gemeentelijke klachten- en suggestiekaart, 8 ton subsidie voor achterstallig onderhoud aan de beelden in de buitenruimte, structurele verbeteringen aan de toegankelijkheid van stemlokalen, etc.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
Gerard Nijssen, projectleider Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam, tel. 06.254.25.648. Een presentexemplaar van ?Eén pinguïn maakt nog geen winter? kunt u aanvragen bij: LCO, tel. 070 ? 380.44.31 of email info@opbouwwerk.nl


07 dec 01 15:30