LANDELIJK CENTRUM OPBOUWWERK
Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam bestaat 10 jaar
Een Pinguin maakt nog geen winter
10 jaar Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam
Op 7 december 2001 zal burgemeester Opstelten de ?Pluimpenning?
uitgereikt krijgen wegens de positieve instelling van het Rotterdamse
gemeentebestuur jegens het Stedelijk Kwaliteitspanel. De burgemeester
zal bij deze gelegenheid tevens het eerste exemplaar van de bundel
?Eén pinguïn maakt nog geen winter? in ontvangst nemen met een
overzicht van 10 jaar Kwaliteitspanel.
Bij deze wordt u van harte uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn op 7
december tussen 15.30 en 16.00 uur in de Burgerzaal van het Stadhuis
tijdens de Internationale Vrijwilligersdag.
?Het Kwaliteitspanel is wat mij betreft een van de beste instrumenten
van de stad Rotterdam waarbij burgers iets doen waar de politiek wat
aan heeft.? (Maddy Knol, vice-fractievoorzitter PvdA Rotterdam).
?Ik vind de toetsuitkomsten niet altijd plezierig, maar het is niet
verkeerd om geprikkeld te worden, het houdt je scherp.? (Nico
Janssens, wethouder VVSR te Rotterdam).
?In die discussie over bestuurlijke vernieuwing is het Stedelijk
Kwaliteitspanel Rotterdam steeds een opvallend initiatief geweest. Al
vanaf het begin was het iets waarvan je dacht: ?wat goed verzonnen.?
(Pieter Tops, hoogleraar bestuurskunde Katholieke Universiteit
Brabant).
Hoe schoon zijn de liften op de metrostations? Hoe behulpzaam is het
baliepersoneel bij de Dienst Burgerzaken, is er een koffieautomaat om
het wachten aangenamer te maken? Staan er (genoeg) drinkfonteintjes en
prullenbakken in de parken, valt er voor de jeugd nog te voetballen op
de voetbalpleintjes en trapveldjes in de binnenstad? Allemaal zaken
die het dagelijks leven in de stad kunnen veraangenamen of tot kleine
ergernissen aanleiding geven, maar waar de burger weinig invloed op
heeft.
Het Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam onderwerpt dergelijke zaken
aan een uitgebreide controle: het toetst gemeentelijke diensten en
(semi-)overheidsinstellingen op de kwaliteit van hun dienstverlening.
Het deelt kritieken uit waar nodig, en geeft een pluim als dat op zijn
plaats is. Het gaat er om de stad nog leefbaarder te maken, niet om
gal te spuwen. Als er punten van kritiek zijn, betekent dat niet dat
er niks deugt. Immers: één pinguïn maakt nog geen winter. Knelpunten
moeten gesignaleerd en uit de weg geruimd, daar gaat het om. Volgens
het Kwaliteitspanel heeft het Rotterdamse gemeentebestuur voor zijn
positieve grondhouding jegens deze ?luis in de pels? de Pluimpenning
ruimschoots verdiend.
De bundel ?Eén pinguïn maakt nog geen winter? geeft een overzicht van
tien jaar Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam, met een knipoog naar de
volgende tien jaar. De geïnterviewden variëren van panelleden tot
bestuurders en beleidsmakers, van vertegenwoordigers van
belangenorganisaties tot directeuren van dienstverlenende instanties.
Over één ding is iedereen het eens: door de vruchtbare wisselwerking
tussen Kwaliteitspanel en gemeente zijn er heel wat verbeteringen tot
stand gebracht, zoals de invoering van de gemeentelijke klachten- en
suggestiekaart, 8 ton subsidie voor achterstallig onderhoud aan de
beelden in de buitenruimte, structurele verbeteringen aan de
toegankelijkheid van stemlokalen, etc.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
Gerard Nijssen, projectleider Stedelijk Kwaliteitspanel Rotterdam,
tel. 06.254.25.648. Een presentexemplaar van ?Eén pinguïn maakt nog
geen winter? kunt u aanvragen bij: LCO, tel. 070 ? 380.44.31 of email
info@opbouwwerk.nl
07 dec 01 15:30