Carros

Morgan Aero 8 nu in productie

(07 december 2001)

Onlangs heeft op de tentoonstelling Speed & Design in Utrecht de eerste linksgestuurde Morgan Aero 8 gestaan voor de Nederlandse markt. Morgan Motor Company heeft hiervoor de productie in de fabriek in Malvern (G.B.) aangepast, waardoor de levertijd voor alle modellen ingekort kon worden.

Voor de naamgeving van de Aero 8 deed Morgan een greep in de eigen, rijke historie. De Morgan Aero is een driewielig sportmodel dat van 1919 tot 1936 gebouwd werd. Bij dit model is de grote voorruit vervangen door kleine aeroruitjes en is een meer gestroomlijnde carrosserie gemonteerd.

De Aero 8 is een geheel nieuw ontworpen auto. Vier jaar lang werkte het gedreven ontwikkelingsteam van Morgan Motor Company aan dit nieuwe topmodel. Hij heeft een geavanceerd aluminium chassis en zowel thermoplastisch als handgevormde aluminium carrosseriepanelen. De auto kwalificeert zich door de grootschalige toepassing van dit lichte metaal als AIV (aluminium intensive vehicle).

De selectie van de hoge kwaliteit, technologisch geavanceerde lichtgewicht componenten en materialen was een van de speerpunten binnen het ontwikkelingsprogramma van Morgan. De Aero 8 is gebouwd met het modernste voorbehandelde aluminium, door Alcan vervaardigd in het 275 miljoen gulden kostende fabriekscomplex in het Duitse Nachterstedt. De Morgan Aero 8 is de eerste personenauto die geheel is opgetrokken uit deze geavanceerde aluminiumsoort. Het is tevens de eerste Europese auto waarbij dit materiaal toegepast wordt. Alcan ontwikkelde het aluminium speciaal voor toepassing in de auto-industrie.

Het bijzondere ontwerp van de Aero 8 is door Morgan in eigen beheer gerealiseerd, gebruikmakend van moderne CATIA ontwerpsoftware. Het ontwikkelingsteam, aangevoerd door Managing Director Charles Morgan en Technical Director Chris Lawrence, heeft gewerkt aan een evolutie van klassieke lijnen in een aërodynamische vorm met een uitdagende, gespierde uitstraling. Het eindresultaat eerbiedigt de Morgan-tradities en heeft tevens een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,39. Dit resultaat is vrijwel gelijk met zowel geopende als gesloten kap.

BMWs nieuwste V8-motor (M62 B44) en een Gertrag zesbak zorgen voor uitmuntende aandrijving en imposante prestaties. De 4,4-litermotor (4.398 cm3) levert 440 Nm trekkracht bij 3.600 toeren per minuut en 210kW/286 pk bij 5.400 toeren per minuut. De krachtbron maakt gebruik van BMWs variabele timing voor de inlaatkleppen (VANOS). Dankzij het gewicht van circa 1.000 kilo heeft de Aero 8 een prachtige verhouding tussen koppel en massa. Hij bereikt een topsnelheid van 250 kilometer per uur. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur vergt minder dan vijf seconden.

De zesbak is de eerste handbediende versnellingsbak met een zelfstellende koppeling. De pedaalslag is gedurende het leven van de koppeling steeds gelijk.

Het interieur biedt een stijlvolle mix van materialen: Connolly-leer, ongelakt aluminium en delen essenhout zijn zichtbaar. Een uitneembare leren koffer van Mulberry neemt de plaats in van het traditionele dashboardkastje, een innovatie in design. Waardevolle zaken kunnen zo op een eenvoudige manier door de inzittenden worden meegenomen. De handzame koffer is groot genoeg voor het opbergen van de meeste modellen laptopcomputers en doet tevens dienst als stijlvol accessoire.

De dubbel beklede kap van de Aero 8 zit met twee bevestigingspunten vast aan de voorruit. Hij laat zich makkelijk en snel opklappen en neervouwen. De luchtweerstand verandert nauwelijks bij geopende kap. Dat is mede te danken aan het in de windtunnel geteste, gestroomlijnde ontwerp.

De productie is inmiddels op gang gekomen, ook voor (linksgestuurde) exportmodellen. Wie nu een Aero 8 bestelt, krijgt hem op zijn vroegst geleverd eind 2002. De prijs van de Aero 8 bedraagt Euro 111.173,88 (fl. 244.995,00).