EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Ondernemersorganisatie EVO noemt ontwikkelingsvisie Veghel doodsteek voor bereikbaarheid bedrijven

EVO heeft wethouder J. Kerkhof van Veghel laten weten dat de onlangs gepresenteerde ontwikkelingsvisie voor Veghel haaks staat op de bereikbaarheid van de bedrijven in de oude industriële kern, met name aan de Zuidkade. Daardoor wordt Veghel als vestigingsplaats minder aantrekkelijk, hetgeen de economie van de stad ernstig kan schaden. Als belangenbehartiger van 34.000 leveranciers en ontvangers van goederen, vindt EVO dat bereikbaarheid integraal deel uit moet maken van de gemeentelijke plannen. Bovendien is EVO van mening dat de verkeersveiligheid gevaar loopt in de nieuwe plannen.

De gemeente Veghel wil de industriële kern en de enkele honderden meters verder gelegen woon-winkelkern laten opgaan in één stadscentrum. Bovendien wil Veghel een eenrichtingsregime instellen op verschillende verkeersaders in en naar het centrum. EVO vindt dat deze plannen voorbijgaan aan het industriële karakter van de gemeente. Veghel is vanouds een belangrijke vestigingsplaats voor industrie. Die industriële functie laat zich niet vermengen met woon- en winkelgebieden omdat het indruist in tegen voorschriften op het gebied van milieu en verkeersveiligheid.

Als op de Zuidkade eenrichtingsverkeer wordt ingesteld, moeten alle goederen via de N 279 en de Rijksweg worden aangevoerd. Na gereedkomen van de A50 komt de goederenstroom naar verwachting voor negentig procent uit noordwestelijke richting. Om via de N279 de Rijksweg te kunnen benaderen, moeten vrachtwagens dus ergens op de N279 (of elders in Veghel) keren. Dat vormt per saldo een ernstige verslechtering van de verkeersveiligheid.

Bedrijfsverplaatsing is naar de mening van EVO geen optie. Grote mengvoerder- en zuivelbedrijven zijn juist gevestigd aan het kanaal omdat zij voor hun aan- en afvoer afhankelijk zijn van de binnenvaart. Jaarlijks worden er honderdduizenden tonnen grondstof over de Zuid-Willemsvaart aangevoerd. Dat is geheel in lijn met het overheidsbeleid om meer wegvervoer over hevelen naar water en spoor.

Terug ...