http://www.evo.nl
Ondernemersorganisatie EVO noemt ontwikkelingsvisie Veghel doodsteek
voor bereikbaarheid bedrijven
EVO heeft wethouder J. Kerkhof van Veghel laten weten dat de onlangs
gepresenteerde ontwikkelingsvisie voor Veghel haaks staat op de
bereikbaarheid van de bedrijven in de oude industriële kern, met name
aan de Zuidkade. Daardoor wordt Veghel als vestigingsplaats minder
aantrekkelijk, hetgeen de economie van de stad ernstig kan schaden.
Als belangenbehartiger van 34.000 leveranciers en ontvangers van
goederen, vindt EVO dat bereikbaarheid integraal deel uit moet maken
van de gemeentelijke plannen. Bovendien is EVO van mening dat de
verkeersveiligheid gevaar loopt in de nieuwe plannen.
De gemeente Veghel wil de industriële kern en de enkele honderden
meters verder gelegen woon-winkelkern laten opgaan in één
stadscentrum. Bovendien wil Veghel een eenrichtingsregime instellen op
verschillende verkeersaders in en naar het centrum.
EVO vindt dat deze plannen voorbijgaan aan het industriële karakter
van de gemeente. Veghel is vanouds een belangrijke vestigingsplaats
voor industrie. Die industriële functie laat zich niet vermengen met
woon- en winkelgebieden omdat het indruist in tegen voorschriften op
het gebied van milieu en verkeersveiligheid.
Als op de Zuidkade eenrichtingsverkeer wordt ingesteld, moeten alle
goederen via de N 279 en de Rijksweg worden aangevoerd. Na gereedkomen
van de A50 komt de goederenstroom naar verwachting voor negentig
procent uit noordwestelijke richting. Om via de N279 de Rijksweg te
kunnen benaderen, moeten vrachtwagens dus ergens op de N279 (of elders
in Veghel) keren. Dat vormt per saldo een ernstige verslechtering van
de verkeersveiligheid.
Bedrijfsverplaatsing is naar de mening van EVO geen optie. Grote
mengvoerder- en zuivelbedrijven zijn juist gevestigd aan het kanaal
omdat zij voor hun aan- en afvoer afhankelijk zijn van de binnenvaart.
Jaarlijks worden er honderdduizenden tonnen grondstof over de
Zuid-Willemsvaart aangevoerd. Dat is geheel in lijn met het
overheidsbeleid om meer wegvervoer over hevelen naar water en spoor.
Terug ...