Consumentenbond

Consument moet altijd zijn recht kunnen halen

7 december 2001

Bijna alle stemmers op onze stelling "Ook klanten van winkeliers die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, moeten naar de geschillencommissie kunnen" (94%) zijn het met deze stelling eens. Het lijkt ook vrij logisch dat dat moet kunnen, maar helaas is de praktijk anders.

Ondernemers zijn vrij om zich al dan niet bij een branchevereniging aan te sluiten. Wie zich niet aansluit, heeft ook niet te maken met de voorwaarden die daarvoor gelden. Consumenten die bij zo'n winkel iets kopen, hebben niet het recht om naar de geschillencommissie te stappen als er een conflict is. Bovendien kunnen ze te maken krijgen met onredelijke voorwaarden.

De Consumentenbond vindt dat de consument alleen een gelijkwaardige positie op de markt kan innemen, als hij te maken krijgt met evenwichtige voorwaarden. De rechten en plichten van ondernemer en consument moeten goed verdeeld zijn, de consument moet weten welke rechten hij heeft en wanneer hij een geschil door een onafhankelijke instantie kan laten beslechten.

De Consumentenbond heeft met de verschillende brancheverenigingen al afspraken gemaakt. In veel gevallen hebben die geleid tot evenwichtige voorwaarden en tot de instelling van een aanzienlijk aantal onafhankelijke geschillencommissies. De Consumentenbond wil echter dat alle consumenten altijd bij een geschillencommissie terecht kunnen. Dus ook als ze iets kopen bij een winkel die niet bij een branchevereniging is aangesloten. Daartoe moet er een standaardregeling komen, waar ook niet-aangesloten ondernemers zich aan moeten houden.

Met de actie 'Maak kiezen mogelijk!' pleit de Consumentenbond hiervoor bij de overheid. Het resultaat van deze stelling onderschrijft het standpunt van de Bond en steunt ons in onze actie om de politiek te overtuigen.