Consument moet altijd zijn recht kunnen halen
7 december 2001
Bijna alle stemmers op onze stelling "Ook klanten van winkeliers die
niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, moeten naar de
geschillencommissie kunnen" (94%) zijn het met deze stelling eens. Het
lijkt ook vrij logisch dat dat moet kunnen, maar helaas is de praktijk
anders.
Ondernemers zijn vrij om zich al dan niet bij een branchevereniging
aan te sluiten. Wie zich niet aansluit, heeft ook niet te maken met de
voorwaarden die daarvoor gelden. Consumenten die bij zo'n winkel iets
kopen, hebben niet het recht om naar de geschillencommissie te stappen
als er een conflict is. Bovendien kunnen ze te maken krijgen met
onredelijke voorwaarden.
De Consumentenbond vindt dat de consument alleen een gelijkwaardige
positie op de markt kan innemen, als hij te maken krijgt met
evenwichtige voorwaarden. De rechten en plichten van ondernemer en
consument moeten goed verdeeld zijn, de consument moet weten welke
rechten hij heeft en wanneer hij een geschil door een onafhankelijke
instantie kan laten beslechten.
De Consumentenbond heeft met de verschillende brancheverenigingen al
afspraken gemaakt. In veel gevallen hebben die geleid tot evenwichtige
voorwaarden en tot de instelling van een aanzienlijk aantal
onafhankelijke geschillencommissies. De Consumentenbond wil echter dat
alle consumenten altijd bij een geschillencommissie terecht kunnen.
Dus ook als ze iets kopen bij een winkel die niet bij een
branchevereniging is aangesloten. Daartoe moet er een
standaardregeling komen, waar ook niet-aangesloten ondernemers zich
aan moeten houden.
Met de actie 'Maak kiezen mogelijk!' pleit de Consumentenbond hiervoor
bij de overheid. Het resultaat van deze stelling onderschrijft het
standpunt van de Bond en steunt ons in onze actie om de politiek te
overtuigen.
Consumentenbond