PERSBERICHT - 07 DECEMBER 2001

TUI Nederland verwijst op eigen sites naar reisagent

TUI Nederland heeft bekend gemaakt alle boekingen op de merkensites van Holland International, Arke en Fit uitsluitend via haar reisagenten te laten afwikkelen. Er kan vanaf april 2002 weliswaar online beschikbaarheid gecheckt en geboekt worden maar de afwikkeling van de boeking geschiedt via de agent.

Als de consument een reis heeft geselecteerd, kan hij op het laatste scherm door middel van de eigen postcode een reisagent selecteren. Het is ook mogelijk om een eigen voorkeur in te vullen buiten het eigen woongebied. Ook in de nieuwe zomergidsen van Holland International, Arke en Fit wordt de klant op geen enkele wijze gestimuleerd tot direct boeken.

De voorzitter van de raad van bestuur van TUI Nederland, Louis Frankenhuis, zegt hierover: "Dat TUI een multichannelbeleid voert, wil nog niet zeggen dat we elk merk via elk kanaal aan de consument aanbieden. De merken Holland International, Arke en Fit zijn onze merken die we via reisagenten verkopen en dat houden we voorlopig ook zo. Voor klanten die geen tussenkomst van een reisagent wensen, hebben we andere merken zoals KRAS, TravelPlanet en Lastminute.nl."

Koppeling
Verder biedt TUI in het eerste kwartaal van 2002 een koppeling aan waarmee reisagenten de beschikbaarheid en boekingsmogelijkheden van de drie TUI-merken online op hun eigen site kunnen tonen. Deze gegevens kunnen dan in de eigen `look and feel' aan de consument worden gepresenteerd.

Ten slotte heeft TUI zijn online systeem voor reisagenten, voorheen bekend onder de naam Viewcosta, geheel vernieuwd en omgedoopt in TUI Online. Dit systeem is gebaseerd op de XML-standaard. Hierdoor kan de reisagent beschikken over een betere functionaliteit waarmee sneller de gewenste informatie op het scherm gepresenteerd kan worden. Ook het systeem voor lastminute-beschikbaarheid, Vliegensvlug, is geheel vernieuwd. Beide systemen worden begin 2002 aan de reisagent aangeboden.