PERSBERICHT - 07 DECEMBER 2001
TUI Nederland verwijst op eigen sites naar reisagent
TUI Nederland heeft bekend gemaakt alle boekingen op de merkensites
van Holland International, Arke en Fit uitsluitend via haar
reisagenten te laten afwikkelen. Er kan vanaf april 2002 weliswaar
online beschikbaarheid gecheckt en geboekt worden maar de afwikkeling
van de boeking geschiedt via de agent.
Als de consument een reis heeft geselecteerd, kan hij op het laatste
scherm door middel van de eigen postcode een reisagent selecteren. Het
is ook mogelijk om een eigen voorkeur in te vullen buiten het eigen
woongebied. Ook in de nieuwe zomergidsen van Holland International,
Arke en Fit wordt de klant op geen enkele wijze gestimuleerd tot
direct boeken.
De voorzitter van de raad van bestuur van TUI Nederland, Louis
Frankenhuis, zegt hierover: "Dat TUI een multichannelbeleid voert, wil
nog niet zeggen dat we elk merk via elk kanaal aan de consument
aanbieden. De merken Holland International, Arke en Fit zijn onze
merken die we via reisagenten verkopen en dat houden we voorlopig ook
zo. Voor klanten die geen tussenkomst van een reisagent wensen, hebben
we andere merken zoals KRAS, TravelPlanet en Lastminute.nl."
Koppeling
Verder biedt TUI in het eerste kwartaal van 2002 een koppeling aan
waarmee reisagenten de beschikbaarheid en boekingsmogelijkheden van de
drie TUI-merken online op hun eigen site kunnen tonen. Deze gegevens
kunnen dan in de eigen `look and feel' aan de consument worden
gepresenteerd.
Ten slotte heeft TUI zijn online systeem voor reisagenten, voorheen
bekend onder de naam Viewcosta, geheel vernieuwd en omgedoopt in TUI
Online. Dit systeem is gebaseerd op de XML-standaard. Hierdoor kan de
reisagent beschikken over een betere functionaliteit waarmee sneller
de gewenste informatie op het scherm gepresenteerd kan worden. Ook het
systeem voor lastminute-beschikbaarheid, Vliegensvlug, is geheel
vernieuwd. Beide systemen worden begin 2002 aan de reisagent
aangeboden.