INFODROME
Patiënt moet zelf betere informatie over gezondheid afdwingen
Patiënten moeten zelf meer informatie afdwingen over de kwaliteit van
artsen en ziekenhuizen en over de omvang van wachtlijsten in de
gezondheidszorg. Internet biedt daarvoor uitgelezen mogelijkheden. Dat
is een van de initiatieven in het advies over informatiebeleid in de
gezondheidszorg dat maandag 10 december aan minister Borst van VWS
wordt aangeboden. Het advies is opgesteld door een groep van tien
deskundigen onder auspiciën van Infodrome, een denktank van het
kabinet over de informatiesamenleving.
Patiënten zijn nu nog grotendeels afhankelijk van de informatie die de
medici zelf willen geven. Met behulp van nog te ontwikkelen
internet-software kunnen patiënten de artsen, instellingen en
farmaceutische industrie stimuleren meer openheid van zaken te geven
over hun prestaties. Consumenten kunnen dan zelf hun beste en
slechtste ervaringen uitwisselen om zo tot voorkeurlijstjes en
digitale schandpalen te komen. Verder pleiten de tien deskundigen uit
de zorg- en de mediasector voor meer 'on line' contact tussen patiënt
en arts, onder meer door het vergoeden van digitale consulten.
De voorstellen maken deel uit van een pakket initiatieven waarmee de
consument zijn informatiepositie ten opzichte van de medische sector
versterkt. Consumenten worden overspoeld met allerlei
gezondheidsinformatie op het net, terwijl cijfers over prestaties en
wachtlijsten nauwelijks te vinden zijn. De betrouwbaarheid van de wél
toegankelijke informatie is vaak moeilijk te achterhalen of die
informatie is gekleurd door commerciële belangen. Sommige informatie
op het net is ronduit gevaarlijk, doordat die kan leiden tot foutieve
zelfdiagnose of tot het gebruik van medicijnen, zoals Viagra, die in
Nederland niet vrij verkrijgbaar zijn.
De opstellers van het advies kiezen voor een minimale rol voor de
overheid. Die moet zich beperken tot het aanreiken van instrumenten
waarmee de consumenten hun verantwoordelijkheid voor de digitale
informatie over hun gezondheid beter waar kunnen maken. Die aanpak
past in het streven van minister Borst naar meer 'vraaggestuurde'
zorg. De vraag van de patiënt staat daarin voorop; niet het aanbod van
de medische sector.
Het advies aan Borst bevat een pleidooi voor de oprichting van een
'Programma voor Empowerment van Patiënten op Internet' (PEPI) dat de
uitvoering van de voorstellen aanjaagt. Met concrete instrumenten
stimuleert het PEPI het 'kritisch vermogen' van de consument om de
kwaliteit van de medische dienstverlening te verbeteren. Het programma
voorziet daarnaast in de verdere ontwikkeling van software die
ervaringen van andere consumenten en patiënten (lotgenotencontact)
toegankelijk maakt en in hulp aan de consument bij het beheer van
eigen medisch dossier.
Het PEPI zet zich tevens in voor meer duidelijkheid over de herkomst
van gezondheidsinformatie, zodat de consument die informatie beter op
waarde kan schatten. Het programma ondersteunt de verdere ontwikkeling
van de nieuwe site gezondheidskiosk.nl van VWS die in de toekomst meer
vraaggericht zal moeten zijn.
Het advies over informatiebeleid in de gezondheidzorg met daarin het
PEPI (Programma voor Empowerment van Patiënten op Internet) wordt
maandagavond 10 december 2001 aangeboden aan minister Borst van VWS en
een aantal Tweede-Kamerleden in een openbaar debat in de De Balie in
Amsterdam.
Voor meer informatie en het advies: www.infodrome.nl/zorg.html of Rens
Meijkamp (Infodrome) telefoon 020-551 0723 / meijkamp@infodrome.nl
06 dec 01 15:09