INFODROME

Patiënt moet zelf betere informatie over gezondheid afdwingen

Patiënten moeten zelf meer informatie afdwingen over de kwaliteit van artsen en ziekenhuizen en over de omvang van wachtlijsten in de gezondheidszorg. Internet biedt daarvoor uitgelezen mogelijkheden. Dat is een van de initiatieven in het advies over informatiebeleid in de gezondheidszorg dat maandag 10 december aan minister Borst van VWS wordt aangeboden. Het advies is opgesteld door een groep van tien deskundigen onder auspiciën van Infodrome, een denktank van het kabinet over de informatiesamenleving.

Patiënten zijn nu nog grotendeels afhankelijk van de informatie die de medici zelf willen geven. Met behulp van nog te ontwikkelen internet-software kunnen patiënten de artsen, instellingen en farmaceutische industrie stimuleren meer openheid van zaken te geven over hun prestaties. Consumenten kunnen dan zelf hun beste en slechtste ervaringen uitwisselen om zo tot voorkeurlijstjes en digitale schandpalen te komen. Verder pleiten de tien deskundigen uit de zorg- en de mediasector voor meer 'on line' contact tussen patiënt en arts, onder meer door het vergoeden van digitale consulten.

De voorstellen maken deel uit van een pakket initiatieven waarmee de consument zijn informatiepositie ten opzichte van de medische sector versterkt. Consumenten worden overspoeld met allerlei gezondheidsinformatie op het net, terwijl cijfers over prestaties en wachtlijsten nauwelijks te vinden zijn. De betrouwbaarheid van de wél toegankelijke informatie is vaak moeilijk te achterhalen of die informatie is gekleurd door commerciële belangen. Sommige informatie op het net is ronduit gevaarlijk, doordat die kan leiden tot foutieve zelfdiagnose of tot het gebruik van medicijnen, zoals Viagra, die in Nederland niet vrij verkrijgbaar zijn.

De opstellers van het advies kiezen voor een minimale rol voor de overheid. Die moet zich beperken tot het aanreiken van instrumenten waarmee de consumenten hun verantwoordelijkheid voor de digitale informatie over hun gezondheid beter waar kunnen maken. Die aanpak past in het streven van minister Borst naar meer 'vraaggestuurde' zorg. De vraag van de patiënt staat daarin voorop; niet het aanbod van de medische sector.

Het advies aan Borst bevat een pleidooi voor de oprichting van een 'Programma voor Empowerment van Patiënten op Internet' (PEPI) dat de uitvoering van de voorstellen aanjaagt. Met concrete instrumenten stimuleert het PEPI het 'kritisch vermogen' van de consument om de kwaliteit van de medische dienstverlening te verbeteren. Het programma voorziet daarnaast in de verdere ontwikkeling van software die ervaringen van andere consumenten en patiënten (lotgenotencontact) toegankelijk maakt en in hulp aan de consument bij het beheer van eigen medisch dossier.
Het PEPI zet zich tevens in voor meer duidelijkheid over de herkomst van gezondheidsinformatie, zodat de consument die informatie beter op waarde kan schatten. Het programma ondersteunt de verdere ontwikkeling van de nieuwe site gezondheidskiosk.nl van VWS die in de toekomst meer vraaggericht zal moeten zijn.

Het advies over informatiebeleid in de gezondheidzorg met daarin het PEPI (Programma voor Empowerment van Patiënten op Internet) wordt maandagavond 10 december 2001 aangeboden aan minister Borst van VWS en een aantal Tweede-Kamerleden in een openbaar debat in de De Balie in Amsterdam.

Voor meer informatie en het advies: www.infodrome.nl/zorg.html of Rens Meijkamp (Infodrome) telefoon 020-551 0723 / meijkamp@infodrome.nl


06 dec 01 15:09