Carros

Jaguar breidt programma uit met X-TYPE 2 liter V6

(10 december 2001)

In maart 2002 verschijnt in de showroom van de Nederlandse Regionale jaguar Centra de Jaguar X-TYPE 2 liter V6, een concurrerend geprijsde 117 kW/157 DIN-pk sterke zescilinder die het rijden van een jaguar bereikbaarder dan ooit maakt. Hij is dan leverbaar in drie uitvoeringen: X-TYPE 2 liter V6, X-TYPE 2 liter V6 Sport en X-TYPE 2 liter V6 Executive.

De voorwielaangedreven X-TYPE 2 liter V6 is in elk opzicht een volbloed jaguar die uitstekend presteert, dynamisch en comfortabel rijdt, traditionele luxe én absolute hightech biedt, kwalitatief tot de top in zijn klasse behoort en een boeiende nieuwe invulling geeft aan zowel Jaguars huidige motto 'Jaguar,The Art of Performance' als aan het aloude Jaguar. Grace, Pace and Value for Money'. Door zijn aantrekkelijke combinatie van stijl, dynamiek, technologische innovatie, kwaliteit en prijs (in aanschaf en in onderhoud) zal de jongste Jaguar zowel zakelijke automobilisten als particulieren aan-spreken. Hij heeft de kwaliteiten om het succes van jaguars meest compacte model aanzienlijk verder uit te bouwen en om flinke veranderingen in het luxe middenklassesegment teweeg te brengen. Voorlopig wordt uitgegaan van een prijs voor de X-TYPE 2 liter V6 vanaf circa euro 37.200,-. Het leasetarief bedraagt vanaf euro 799,- per maand (Full Operational Leasing via Jaguar lease op basis van 48 maanden / 20.000 km per jaar).

De Jaguar X-TYPE 2 liter V6 heeft dwars voorin een nieuwe uitvoering van de AJ V6 2.5 liter- en 3 liter-motoren. Deze heeft een cilinderinhoud van 2.099 cm3, is net als beide andere motoren volledig uit aluminium vervaardigd en uitgerust met vier bovenliggende nokkenassen met een variabele elektronische sturing van de inlaatnokkenassen, vier kleppen per cilinder, een inlaatspruitstuk met viertraps variabele geometrie en een 32 bit elektronisch management van injectie, ontsteking en emissie. De motor levert een maximum vermogen van 117 kW/157 DIN-pk bij 6.800 tpm en bereikt een hoogste koppel van 200 Nm bij 4.100 tpm.

De X-TYPE 2 liter V6, Jaguars eerste model met voorwielaandrijving, is net als de overige X-TYPE-uitvoeringen leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vijftrapsautomaat. Zijn ontwikkeling vond gelijktijdig plaats met die van de X-TYPE-modellen met permanente vierwielaandrijving en de doelstelling daarbij was om de auto ten opzichte van andere auto's in zijn prijssegment een superieur weggedrag en dito veercomfort mee te geven, passend bij de perceptie die mensen van een Jaguar hebben.

Het wat lagere gewicht van de X-TYPE 2 liter V6, de kracht en souplesse van de motor en de aanwezigheid van Traction Control resulteren bovendien in uitstekende prestaties. De auto kan vanuit stilstand in 9,4 sec naar 100 km/u accelereren, bereikt een topsnelheid van 210 km/u en het gecombineerde verbruik bedraagt 9,2 1/100 km (alle gegevens handgeschakelde transmissie). Het doordachte onderstel wordt gedeeld met dat van de 2.5- en 3 liter-uitvoeringen. In combinatie met de zeer torsiestijve carrosserie, de nauwkeurige ZF-besturing met variabele overbrenging en de 16" velgen (lichtmetaal op de Executive- en 1 7" lichtmetaal op de Sport-uitvoering) met 205/55 R 16-banden garandeert dat inderdaad een uitermate plezierig en veilig weggedrag, aangename dynamiek en een hoge mate van comfort en verfijning. De X-TYPE 2 liter V6 vormt hiermee zonder twijfel de top in zijn klasse.

Ook van binnen is de X-TYPE 2 liter V6 een even aangename auto als de andere X-TYPE-uitvoeringen. Het interieur biedt qua materiaaltoepassing, raffinement, comfort en warmte een eigentijdse interpretatie van klassieke Jaguar-waarden. Ook hier dus mooi hoogglanzend esdoomhoutfineer, zachte en hoogwaardige bekledingsmaterialen en in de Executive-uitvoering standaard lederen bekleding. Het is daarbij ook ruim en praktisch, biedt veel bergruimte (dat geldt ook voor de bagageruimte met maar liefst 452 liter inhoud) en fungeert bij calamiteiten als een uitermate sterke en veilige veiligheidscapsule.
Bestuurder en passagiers kunnen vertrouwen op een solide constructie; sensorbesturing voor de inschakeling van de airbags op basis van de aanwezigheid van de inzittenden voorin én van hun zitpositie en op twee fasen-airbags in het dashboard en side-airbags in de stoelleuningen; gordels met spanners en krachtbegrenzers en op hoofdairbags voorin en achterin. De X-TYPE is zo geconstrueerd dat hij in Europese en in Amerikaanse NCAP-tests minstens een 4 sterren-classificatie moet kunnen behalen.

Naast de genoemde veiligheidssystemen is er de aangename persoonlijke veiligheid van gedegen antidiefstal-voorzieningen; automatische vergrendeling bij het wegrijden; afstandbediende centrale vergrendeling met twee fasen-ontgrendeling en een paniekalarm. Als optie is onder meer een zeer fraai multimediasysteem leverbaar dat dankzij glasvezelbekabeling diverse systemen integreert en via een TFT Touch Screen faciliteiten biedt als DVD-navigatie en tiptoetsbediening van de Automatic Climate Control, het audiosysteem en de telefoon.