Ingezonden persbericht

Blue Martini Software introduceert nieuwe branchespecifieke oplossing voor productiebedrijven

Blue Martini Manufacturing biedt selfservice-portals voor klanten en partners

Amsterdam, 10 december 2001 - Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE) introduceert Blue Martini Manufacturing. Deze nieuwe oplossing combineert de external Customer Relationship Management-applicaties (eCRM) van Blue Martini met branchespecifieke, geautomatiseerde processen en templates voor productieomgevingen. Hierdoor is een snelle implementatie mogelijk. Met Blue Martini Manufacturing kunnen productiebedrijven selfservice-portals voor klanten en partners opzetten. Hiermee kunnen deze bedrijven hun marketing, sales en dienstverlening via directe en indirecte distributiekanalen verbeteren.

Met Blue Martini Manufacturing dalen de kosten voor het vullen, beheren en inzetten van product- en content-catalogi aanzienlijk. Ook verkort het de time-to-market van nieuwe producten. Verder biedt het mogelijkheden voor gerichte marketingcampagnes om nieuwe klanten te werven. Bovendien stijgt de potentiële omzet doordat het mogelijk is beter in te spelen op de manier waarop klanten willen kopen. Ook de effectievere inzet van partners stimuleert de omzet.

Momenteel gebruiken meer dan 20 toonaangevende productiebedrijven de applicatiesuite van Blue Martini voor de automatisering van hun marketing- en salesprocessen en dienstverlening via zowel directe als indirecte kanalen. Blue Martini heeft uitgebreide kennis, expertise en 'best practices' opgebouwd op het gebied van branchespecifieke verkoopprocessen bij productiebedrijven. Blue Martini Manufacturing is hiervan het resultaat.

"Blue Martini Software bood altijd al onderscheidende toegevoegde waarde voor productiebedrijven, zoals voor Levi Strauss & Co en Harley Davidson", aldus Laurent Pacalin, Vice-President Marketing van Blue Martini Software. "Met Blue Martini Manufacturing bieden we nu meer
out-of-the-box-functionaliteiten en beter op maat gesneden oplossingen voor productieomgevingen."

"Met deze oplossing verscherpt Blue Martini haar focus op verticale markten waar het bedrijf al succesvol is", aldus Steve Smith, Vice-President Business Innovation Services en Global Consumer Packaged Goods Leader bij IBM Global Services. "In combinatie met onze expertise van de productiesector biedt Blue Martini productiebedrijven een complete oplossing voor marketing en verkoop via e-business-initiatieven."

De belangrijkste bedrijfsprocessen die met Blue Martini Manufacturing gestroomlijnd worden, zijn de volgende.

* Catalogus- en content management - De kosten hiervan nemen af door dynamische samenstelling, ontwikkeling en publicatie van catalogi uit verschillende bronnen, zoals ERP-systemen. Catalogi, inclusief productgegevens, prijzen en kortingen, zijn eenvoudig openbaar te maken via websites, marktplaatsen, gedrukte catalogi, verkoopinformatiesystemen en call centers. Gestructureerde productgegevens zijn daarbij eenvoudig te koppelen aan digitale afbeeldingen, flash-animaties, video en audio. Bovendien vereenvoudigt de oplossing het beheer van product-, prijs- en promotiegegevens.


* Marketing - Productiebedrijven kunnen marketing- en loyaliteitsprogramma's binnen een gesloten circuit beheren. Verder kunnen ze klantenonderzoek uitvoeren en de uitkomsten analyseren. Op basis hiervan kunnen ze gerichte campagnes, nieuwsbrieven, gepersonaliseerde aanbiedingen en cross- en upselling-strategieën vormgeven.


* Commerce - Klanten kunnen voortdurend zien of artikelen uit voorraad leverbaar zijn, hun eigen offertes samenstellen en altijd en overal bestellingen plaatsen en betalen. Individuele contractafspraken met distributeurs, resellers, dealers en on line retailers worden automatisch toegepast. Daarnaast biedt Blue Martini mogelijkheden voor gestuurde verkoopprocessen en configuraties, zowel via de eigen software als via partners zoals Kaidara, Selectica en Cybrant.


* Channel management - Door channel management beschikken partners steeds over het meest recente verkoopmateriaal. Partner- en resellerkanalen worden effectiever, en de kosten nemen af door de selfservice-functionaliteit. Productiebedrijven kunnen eenvoudig partners werven, ondersteunen en trainen. Productcatalogi worden direct doorgeplaatst naar de resellers van de partners. Via de partnerportal krijgen resellers toegang tot alle verkoopinstrumenten, kunnen ze belangrijke accounts in de gaten houden en kijken of de verkoop op schema ligt. Bovendien kunnen productiebedrijven voor iedere partner een op maat gesneden programma samenstellen, inclusief catalogi, prijzen en aanbiedingen.


* Service - Deze functionaliteit draagt bij aan verbetering van klantloyaliteit en -behoud tegen lagere kosten voor klantenservice. Via selfservice-portals, die 24x7 beschikbaar zijn, kunnen klanten de status van orders en facturen checken. Bestel- en accountinformatie kan direct worden gewijzigd. Indien nodig kunnen klanten met klantenservicemedewerkers communiceren via browser, chat of telefoon. Klantenservicemedewerkers kunnen klantdossiers aanmaken, retouren autoriseren en extra verkoopfuncties uitvoeren. Dit alles resulteert in een consistente klantenservice voor uiteenlopende situaties en vragen.

De nieuwe oplossing sluit naadloos aan op de meest gebruikte ERP-systemen, supply chain visibility- en fulfilment-applicaties en marktplaatsen. Blue Martini Software ondersteunt de meeste integratiestandaarden, zoals eXtensible Mark-up Language (XML), Common Object Request Broker Architecture (CORBA), Microsoft Component Object Model (COM) en Distributed Component Object Model (DCOM), Java Message Service (JMS) en Enterprise JavaBeans, en MQSeries van IBM.

Via deze standaarden heeft Blue Martini zowel batch- als dynamische integratie gerealiseerd met diverse externe systemen voor fulfilment, pricing, voorraad, payment, tax, referral, OFX en beveiliging.

Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4 eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen op specifieke behoeften van bedrijven; de complete suite kan worden ingezet voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en personalisering. Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.