Blue Martini Software introduceert nieuwe branchespecifieke oplossing voor productiebedrijven
Blue Martini Manufacturing biedt selfservice-portals voor klanten en partners
Amsterdam, 10 december 2001 - Blue Martini Software, Inc. (Nasdaq: BLUE) introduceert Blue Martini Manufacturing. Deze nieuwe oplossing combineert de external Customer Relationship Management-applicaties (eCRM) van Blue Martini met branchespecifieke, geautomatiseerde processen en templates voor productieomgevingen. Hierdoor is een snelle implementatie mogelijk. Met Blue Martini Manufacturing kunnen productiebedrijven selfservice-portals voor klanten en partners opzetten. Hiermee kunnen deze bedrijven hun marketing, sales en dienstverlening via directe en indirecte distributiekanalen verbeteren.
Met Blue Martini Manufacturing dalen de kosten voor het vullen, beheren en inzetten van product- en content-catalogi aanzienlijk. Ook verkort het de time-to-market van nieuwe producten. Verder biedt het mogelijkheden voor gerichte marketingcampagnes om nieuwe klanten te werven. Bovendien stijgt de potentiële omzet doordat het mogelijk is beter in te spelen op de manier waarop klanten willen kopen. Ook de effectievere inzet van partners stimuleert de omzet.
Momenteel gebruiken meer dan 20 toonaangevende productiebedrijven de applicatiesuite van Blue Martini voor de automatisering van hun marketing- en salesprocessen en dienstverlening via zowel directe als indirecte kanalen. Blue Martini heeft uitgebreide kennis, expertise en 'best practices' opgebouwd op het gebied van branchespecifieke verkoopprocessen bij productiebedrijven. Blue Martini Manufacturing is hiervan het resultaat.
"Blue Martini Software bood altijd al onderscheidende toegevoegde waarde
voor productiebedrijven, zoals voor Levi Strauss & Co en Harley Davidson",
aldus Laurent Pacalin, Vice-President Marketing van Blue Martini Software.
"Met Blue Martini Manufacturing bieden we nu meer
out-of-the-box-functionaliteiten en beter op maat gesneden oplossingen voor
productieomgevingen."
"Met deze oplossing verscherpt Blue Martini haar focus op verticale markten
waar het bedrijf al succesvol is", aldus Steve Smith, Vice-President
Business Innovation Services en Global Consumer Packaged Goods Leader bij
IBM Global Services. "In combinatie met onze expertise van de
productiesector biedt Blue Martini productiebedrijven een complete oplossing
voor marketing en verkoop via e-business-initiatieven."
De belangrijkste bedrijfsprocessen die met Blue Martini Manufacturing
gestroomlijnd worden, zijn de volgende.
* Catalogus- en content management - De kosten hiervan nemen af door
dynamische samenstelling, ontwikkeling en publicatie van catalogi uit
verschillende bronnen, zoals ERP-systemen. Catalogi, inclusief
productgegevens, prijzen en kortingen, zijn eenvoudig openbaar te maken via
websites, marktplaatsen, gedrukte catalogi, verkoopinformatiesystemen en
call centers. Gestructureerde productgegevens zijn daarbij eenvoudig te
koppelen aan digitale afbeeldingen, flash-animaties, video en audio.
Bovendien vereenvoudigt de oplossing het beheer van product-, prijs- en
promotiegegevens.
* Marketing - Productiebedrijven kunnen marketing- en loyaliteitsprogramma's
binnen een gesloten circuit beheren. Verder kunnen ze klantenonderzoek
uitvoeren en de uitkomsten analyseren. Op basis hiervan kunnen ze gerichte
campagnes, nieuwsbrieven, gepersonaliseerde aanbiedingen en cross- en
upselling-strategieën vormgeven.
* Commerce - Klanten kunnen voortdurend zien of artikelen uit voorraad
leverbaar zijn, hun eigen offertes samenstellen en altijd en overal
bestellingen plaatsen en betalen. Individuele contractafspraken met
distributeurs, resellers, dealers en on line retailers worden automatisch
toegepast. Daarnaast biedt Blue Martini mogelijkheden voor gestuurde
verkoopprocessen en configuraties, zowel via de eigen software als via
partners zoals Kaidara, Selectica en Cybrant.
* Channel management - Door channel management beschikken partners steeds
over het meest recente verkoopmateriaal. Partner- en resellerkanalen worden
effectiever, en de kosten nemen af door de selfservice-functionaliteit.
Productiebedrijven kunnen eenvoudig partners werven, ondersteunen en
trainen. Productcatalogi worden direct doorgeplaatst naar de resellers van
de partners. Via de partnerportal krijgen resellers toegang tot alle
verkoopinstrumenten, kunnen ze belangrijke accounts in de gaten houden en
kijken of de verkoop op schema ligt. Bovendien kunnen productiebedrijven
voor iedere partner een op maat gesneden programma samenstellen, inclusief
catalogi, prijzen en aanbiedingen.
* Service - Deze functionaliteit draagt bij aan verbetering van
klantloyaliteit en -behoud tegen lagere kosten voor klantenservice. Via
selfservice-portals, die 24x7 beschikbaar zijn, kunnen klanten de status van
orders en facturen checken. Bestel- en accountinformatie kan direct worden
gewijzigd. Indien nodig kunnen klanten met klantenservicemedewerkers
communiceren via browser, chat of telefoon. Klantenservicemedewerkers kunnen
klantdossiers aanmaken, retouren autoriseren en extra verkoopfuncties
uitvoeren. Dit alles resulteert in een consistente klantenservice voor
uiteenlopende situaties en vragen.
De nieuwe oplossing sluit naadloos aan op de meest gebruikte ERP-systemen,
supply chain visibility- en fulfilment-applicaties en marktplaatsen. Blue
Martini Software ondersteunt de meeste integratiestandaarden, zoals
eXtensible Mark-up Language (XML), Common Object Request Broker Architecture
(CORBA), Microsoft Component Object Model (COM) en Distributed Component
Object Model (DCOM), Java Message Service (JMS) en Enterprise JavaBeans, en
MQSeries van IBM.
Via deze standaarden heeft Blue Martini zowel batch- als dynamische
integratie gerealiseerd met diverse externe systemen voor fulfilment,
pricing, voorraad, payment, tax, referral, OFX en beveiliging.
Blue Martini Software
Blue Martini Software maakt de belofte van CRM waar. Met de Blue Martini 4
eCRM-applicatiesuite kunnen bedrijven hun kennis over klanten en partners
vergroten, relevante doelgroepen vaststellen en de interactie met deze
doelgroepen over meerdere contactkanalen bevorderen. De suite omvat vier
applicaties: Blue Martini Marketing, Blue Martini Commerce, Blue Martini
Channels en Blue Martini Service. Elke applicatie kan afzonderlijk inspelen
op specifieke behoeften van bedrijven; de complete suite kan worden ingezet
voor het beheer van catalogi, content, transacties, campagnes, analyses en
personalisering. Klanten van Blue Martini Software zijn onder andere
Amsterdam Schiphol Airport, Benetton, Dockers, Harley Davidson, Iomega
Corporation, Levi Strauss & Co., NUON, Polaroid Corporation en Virgin.