EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

STAKING FRANSE SLUISWACHTERS DUPEERT NEDERLANDSE VERLADERS

EVO vraagt Europese Commissie op te treden

Het personeel van de sluizen in de Seine in Frankrijk is sinds afgelopen vrijdag in staking. Zij protesteren tegen de verplichte 35-urige werkweek, omdat zij hierdoor minder salaris ontvangen. EVO heeft bij EU-commissaris Bolkestein een verzoek ingediend om op te treden tegen de staking, omdat het vrij verkeer van goederen binnen de EU hierdoor ernstig wordt gehinderd.

Door de staking kunnen binnenvaartschepen de sluizen niet meer door en komen de goederen te laat bij de ontvanger aan. Het staken van het sluispersoneel maakt het voor binnenvaartschepen onmogelijk om door te varen en leidt tot een blokkade. Een aantal Nederlandse schepen, beladen met maïs, tarwe en staalproducten, ligt al enkele dagen stil. Vooral de mengvoederindustrie ondervindt hierdoor aanvoerproblemen. Tarwe en maïs vormen de hoofdgrondstoffen voor het maken van mengvoer.

Het moment van de staking is erg ongelukkig gekozen. De staking is dubbel vervelend omdat aan het eind van het jaar de meeste schippers op tijd terug in Nederland willen zijn. Verladers merken dit doordat het in deze periode moeilijker is om een schip te krijgen voor het vervoer van hun goederen.

EVO heeft de Europese Commissie opgeroepen om actie te ondernemen. Door de staking wordt het vrij verkeer van goederen binnen de Europese Unie gehinderd. EVO is van mening dat de Europese Commissie hiertegen moet optreden omdat partijen, die niets met het conflict van het sluispersoneel te maken hebben, benadeeld worden.

Verwacht wordt dat de staking nog enige tijd zal voortduren. De vrees bestaat dat de stakingen zich uitbreiden naar andere delen van Frankrijk. Dat betekent dat al het binnenvaartverkeer ten noorden van de lijn Parijs-Nancy stil komt te liggen.

PB 2001.061
10 december 2001