Ministerie van Financien

Persbericht

No 01/330
Den Haag
10 december 2001

Notitie internationale financiële architectuur naar Tweede Kamer

Minister Zalm van Financiën heeft vandaag een notitie naar de Tweede Kamer gestuurd die een beeld geeft van initiatieven die naar aanleiding van de Azië-crisis zijn genomen ter versterking van de internationale financiële architectuur.

De notitie beschrijft hoe naar aanleiding van financiële crises in de jaren '90 onder leiding van het IMF en de Wereldbank op verschillende terreinen preventieve maatregelen zijn genomen en geeft aandachtspunten voor toekomstig beleid. Ook in de ontwikkelende landen zelf zijn tal van hervormingsmaatregelen doorgevoerd, waardoor deze landen er thans veel beter voorstaan dan aan de vooravond van de Azië-crisis. Er is gewerkt aan het vergroten van transparantie van macro-economische informatie en bedrijfsinformatie. Dit maakt een betere risico-inschatting door financiële markten mogelijk en kan leiden tot een disciplinering van overheden en bedrijven. Nederland ziet de ontwikkeling van codes en standaarden voor het beschikbaar stellen van deze informatie als een belangrijk instrument voor crisispreventie. Daarnaast is voortgang geboekt bij het realiseren van gezondere en efficiëntere financiële sectoren. Verschillende internationale organisaties waaronder het IMF en de Wereldbank hebben ook hiervoor diverse codes en standaarden ontwikkeld (bijvoorbeeld op het gebied van bankentoezicht). Daarnaast zijn het IMF en de Wereldbank in 1999 begonnen met het beoordelen van financiële systemen ("Financial Sector Asessment Programmes", FSAP). Ook diverse internationale fora werken aan initiatieven om internationale financiële stabiliteit te waarborgen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het 'Financial Stability Forum' dat op diverse beleidsterreinen het bewustzijn en de internationale consensus vergroot heeft. Nederland meent dat in een aantal landen nog veel hervormingen moeten plaatsvinden. Versterking van financiële sectoren moet meer aandacht te krijgen in de landenbeoordelingen van het IMF. Een derde terrein waarop actie is ondernomen is de versterking van de rol van de particuliere sector bij schuldherstructurering en het oplossen van financiële crises. Onvoldoende particuliere-sector-betrokkenheid kan leiden tot een te groot beroep op publieke middelen en daarnaast tot 'moral hazard'. De recente crises in Turkije en Argentintië laten zien dat dit onderwerp nog steeds actueel is. Tenslotte hebben de financiële crises van de jaren '90 laten zien dat een onzorgvuldig uitgevoerde liberalisering van het kapitaalverkeer in combinatie met bepaalde wisselkoersregimes een belangrijke rol kunnen spelen bij het ontstaan van crises. De belangrijkste voorwaarden voor het optimaal benutten van de voordelen en het beperken van de risico's van kapitaalliberalisering, zijn een sterke financiële sector met een adequaat toezicht, en een solide macro-economisch beleid. Nederland vindt dat het IMF ook aan deze onderwerpen aandacht dient te geven in het toezicht en de programma's.
Alhoewel het nog te vroeg is voor een definitieve beoordeling, is de inschatting van de Nederlandse regering dat de geschetste maatregelen een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het vergroten van de internationale financiële stabiliteit. Nederland zal zich ook in de toekomst blijven inspannen om verdere verbeteringen te realiseren.