Wetstraat 89
1040 Brussel
Tel : 02.238.38.11
Fax : 02.230.43.60
www.cdenv.be
E-mail : inform@cdenv.be
Persmededeling van CD&V
10 december 2001
Vele vragen bij een weekendvlucht
De bekende paars-groene improvisatiepolitiek kende dit weekend weer een
pijnlijk dieptepunt. Na de verwarrende berichten omtrent een mogelijke
deelname van de Vlaamse regering aan DAT+ (de Vlaamse regering doet mee -
ze doet niet mee - ze doet toch mee...), kwam een bedenkelijke constructie
uit de bus. De Vlaamse overheid zou nu participeren in luchthavenexploitant
BIAC, die op zijn beurt zou participeren in DAT+. Een constructie die vele
vragen oproept:
* BIAC staat in voor het beheer van de activiteiten op de luchthaven en
heeft dus een verantwoordelijkheid t.a.v. alle maatschappijen die op
Zaventem vliegen. Als BIAC nu gaat participeren in een maatschappij, wordt
ze tegelijk rechter en partij. Kan belangenvermenging in zo een constructie
worden vermeden?
* Tot nu toe heeft BIAC zich steeds tegen een voorkeursbehandeling verzet.
Zullen de andere luchtvaartmaatschappijen zo een dubbelzinnige situatie
willen aanvaarden? Komt de commerciele aantrekkelijkheid van Zaventem niet
in gevaar door deze dubbelzinnigheid?
* Zal enkel het Vlaams Gewest in BIAC participeren of ook de andere
gewesten? Wat is het antwoord van de regering op het veto van Di Rupo tegen
een Vlaamse participatie in BIAC?
* Bestaat er in de Vlaamse regering eensgezindheid over dit resultaat van
een liberaal onderonsje?
* Staat een Vlaamse participatie in BIAC een Vlaams luchtvaartbeleid niet
in de weg? Is er wel een Vlaams luchtvaartbeleid?
* Door de omweg via BIAC in te bouwen, willen Verhofstadt en Dewael nu de
indruk geven dat er geen overheidsparticipatie meer is in DAT+. Deze
doorschuifoperatie is echter zeer doorzichtig. Zal de Europese Commissie
met deze verdoken staatssteun instemmen?
* BIAC verliest 1,2 tot 1,4 miljard frank per jaar door het faillissement
van Sabena. Is er wel een degelijk business plan voor BIAC zelf?
* Als BIAC participeert in DAT kan het volgens de offerte geen deel uitm
aken van het management team van de luchthaven van Oostende, zoals de
Vlaamse regering dat wil.
* De Vlaamse regering legde een eerste negatief advies van de Inspectie van
Financien naast zich neer omdat het zogezegd "achterhaald" was. Het nieuwe
advies is nog vernietigender. Wat gaat de Vlaamse regering nu doen?
* Bij de doorstart van DAT kondigde premier Verhofstadt aan dat er nieuwe
financiers waren. Ondertussen haken er steeds meer af (Interbrew, Recticel,
Bekaert), terwijl andere de kat uit de boom kijken. Hoe wil de regering aan
voldoende kapitaal komen?
* Hoe gaat de regering een bijzonder fiscaal statuut voor investeerders in
DAT juridisch verantwoorden t.a.v. andere bedrijven?
Vele vragen en voorlopig weinig antwoorden. CD&V wil uiteraard graag dat er
een nieuwe maatschappij van de grond komt die zoveel mogelijk
Sabena-personeelsleden kan opvangen. Maar dit is niet mogelijk door een
improvisatie-aanpak die elk moment in elkaar dreigt te klappen. Verhofstadt
en Dewael ondermijnen de kansen van een nieuwe luchtvaartactiviteit. Na het
sociale drama van Sabena dreigt een economisch en sociaal drama rond DAT en
filialen zoals Sabena Technics en Sobelair.
Stefaan De Clerck
Voorzitter