CD&V
Wetstraat 89
1040 Brussel
Tel : 02.238.38.11
Fax : 02.230.43.60
www.cdenv.be

E-mail : inform@cdenv.be

Persmededeling van CD&V
10 december 2001
Vele vragen bij een weekendvlucht

De bekende paars-groene improvisatiepolitiek kende dit weekend weer een pijnlijk dieptepunt. Na de verwarrende berichten omtrent een mogelijke deelname van de Vlaamse regering aan DAT+ (de Vlaamse regering doet mee - ze doet niet mee - ze doet toch mee...), kwam een bedenkelijke constructie uit de bus. De Vlaamse overheid zou nu participeren in luchthavenexploitant BIAC, die op zijn beurt zou participeren in DAT+. Een constructie die vele vragen oproept:


* BIAC staat in voor het beheer van de activiteiten op de luchthaven en heeft dus een verantwoordelijkheid t.a.v. alle maatschappijen die op Zaventem vliegen. Als BIAC nu gaat participeren in een maatschappij, wordt ze tegelijk rechter en partij. Kan belangenvermenging in zo een constructie worden vermeden?

* Tot nu toe heeft BIAC zich steeds tegen een voorkeursbehandeling verzet. Zullen de andere luchtvaartmaatschappijen zo een dubbelzinnige situatie willen aanvaarden? Komt de commerciele aantrekkelijkheid van Zaventem niet in gevaar door deze dubbelzinnigheid?

* Zal enkel het Vlaams Gewest in BIAC participeren of ook de andere gewesten? Wat is het antwoord van de regering op het veto van Di Rupo tegen een Vlaamse participatie in BIAC?

* Bestaat er in de Vlaamse regering eensgezindheid over dit resultaat van een liberaal onderonsje?

* Staat een Vlaamse participatie in BIAC een Vlaams luchtvaartbeleid niet in de weg? Is er wel een Vlaams luchtvaartbeleid?

* Door de omweg via BIAC in te bouwen, willen Verhofstadt en Dewael nu de indruk geven dat er geen overheidsparticipatie meer is in DAT+. Deze doorschuifoperatie is echter zeer doorzichtig. Zal de Europese Commissie met deze verdoken staatssteun instemmen?

* BIAC verliest 1,2 tot 1,4 miljard frank per jaar door het faillissement van Sabena. Is er wel een degelijk business plan voor BIAC zelf?
* Als BIAC participeert in DAT kan het volgens de offerte geen deel uitm aken van het management team van de luchthaven van Oostende, zoals de Vlaamse regering dat wil.

* De Vlaamse regering legde een eerste negatief advies van de Inspectie van Financien naast zich neer omdat het zogezegd "achterhaald" was. Het nieuwe advies is nog vernietigender. Wat gaat de Vlaamse regering nu doen?
* Bij de doorstart van DAT kondigde premier Verhofstadt aan dat er nieuwe financiers waren. Ondertussen haken er steeds meer af (Interbrew, Recticel, Bekaert), terwijl andere de kat uit de boom kijken. Hoe wil de regering aan voldoende kapitaal komen?

* Hoe gaat de regering een bijzonder fiscaal statuut voor investeerders in DAT juridisch verantwoorden t.a.v. andere bedrijven?

Vele vragen en voorlopig weinig antwoorden. CD&V wil uiteraard graag dat er een nieuwe maatschappij van de grond komt die zoveel mogelijk Sabena-personeelsleden kan opvangen. Maar dit is niet mogelijk door een improvisatie-aanpak die elk moment in elkaar dreigt te klappen. Verhofstadt en Dewael ondermijnen de kansen van een nieuwe luchtvaartactiviteit. Na het sociale drama van Sabena dreigt een economisch en sociaal drama rond DAT en filialen zoals Sabena Technics en Sobelair.

Stefaan De Clerck
Voorzitter