Syntens

Website als uithangbord ontoereikend

'Internet integreren in interne bedrijfsprocessen'

12 december 2001

Het merendeel van ondernemers gebruikt nog maar een fractie van de mogelijkheden van internet. Van echt elektronisch zakendoen ? het integreren van de website met interne systemen ? is nog nauwelijks sprake. Daarmee laat het MKB kansen liggen, volgens Peter Koudstaal van Syntens.

Peter Koudstaal, manager nieuwe ontwikkelingen binnen het project Nederland gaat digitaal: "Ondernemers denken niet te ver vooruit. Ze richten zich vooral op de kwartaalcijfers en zijn minder strategisch ingesteld. Daarmee benutten ze de mogelijkheden van internet onvoldoende. De vragen die Syntens krijgt voorgelegd, zijn vaak praktisch van aard. De Syntensadviseurs benadrukken de ondernemer verder te kijken. Om met internet echt voordelen te halen, moeten ondernemers nagaan hoe zij internet kunnen inzetten om hun klanten beter te bedienen. Veelal vergt dit het integreren van internet in hun bedrijfsprocessen. En dat vraagt van onze adviseurs meer dan ooit maatwerk."

Van visitekaartje naar product/dienst versterken
Ondernemers keken argwanend naar de hype van dot.com en telecom in de afgelopen jaren. "Moet ik nou echt zoveel investeren? Gaan die snelle jongens geld over mijn rug verdienen? Ten dele hadden ondernemers in dat denken gelijk. Vergelijk het met de automatisering in de jaren 80." Ook toen was er weerstand: "Moet ik wel aan de computer? Te duur, te moeilijk en wat levert het op? Zo is dat nu ook met internet," vervolgt Koudstaal. Maar internet is een blijvertje. Aanwezigheid op het internet wordt net zo gewoon als vermelding in de telefoongids. Koudstaal: "Het hebben van een kale website is niet innovatief. Het gaat nu om zaken als interactiviteit en bijvoorbeeld het deelnemen aan marktplaatsen. Van visitekaartje op het internet naar product/dienst versterken via internet. Daar ligt de uitdaging! Bedrijven die hier niet op inspelen, verliezen de slag."

Maatwerk
Internet is de afgelopen jaar complex geworden. Er zijn geen algemene oplossingen meer. Het vereist maatwerk, waarvan de aanpak verschilt per branche en per bedrijf. "Het zal daarbij steeds meer aankomen op creativiteit. Denken over vorm, opbouw, relaties met klanten en toeleveranciers, nieuwe businessconcepten en samenwerken. Digitale samenwerking bijvoorbeeld is erg eenvoudig en snel te realiseren. Denk maar aan de bakker, de slager en de groenteman die samen een barbecuesite opzetten. Er geldt nog maar een regel. Je moet het terugverdienen of het moet geld opleveren."

Inmiddels heeft Syntens in opdracht van het ministerie van Economische Zaken meer dan 3000 bedrijven geadviseerd en heeft een veelvoud hiervan deelgenomen aan één of meerdere van de bijna 1000 gratis workshops die door het hele land gehouden zijn.
Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers, ondersteunt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf via tal van projecten bij innovatie in de meest brede zin van het woord. Syntens levert expertise op het gebied van Nieuw Ondernemerschap, Informatie & Communicatietechnologie, Product & Procesontwikkeling, Personeel & Organisatie, Samenwerken en Marketing & Strategie. Doel is het rendement van die bedrijven door vernieuwing en verbetering te verhogen. Het gaat dan om kennis op technologisch, commercieel, organisatorisch en bedrijfsmatig gebied. De adviseurs van Syntens werken onafhankelijk en koppelen ? via hun uitgebreide kennisnetwerk van bedrijven en instellingen ? de ondernemer aan de juiste (markt)partijen. Syntens wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, dat hiermee het vernieuwend vermogen ? en daarmee de concurrentiepositie ? van het midden- en kleinbedrijf wil stimuleren. De organisatie telt in totaal circa 450 mensen verspreid over 16 vestigingen in Nederland waarvan een Centraal Kantoor in Den Haag.
Wilt u meer weten over het project Nederland gaat digitaal, neem dan eens contact op met een van onze adviseurs. U vindt ons via www.syntens.nl of u kunt bellen met 0900 2000345 naar de dichtstbijzijnde vestiging