Website als uithangbord ontoereikend
'Internet integreren in interne bedrijfsprocessen'
12 december 2001
Het merendeel van ondernemers gebruikt nog maar een fractie van de mogelijkheden
van internet. Van echt elektronisch zakendoen ? het integreren van de website
met interne systemen ? is nog nauwelijks sprake. Daarmee laat het MKB kansen
liggen, volgens Peter Koudstaal van Syntens.
Peter Koudstaal, manager nieuwe ontwikkelingen binnen het project Nederland gaat
digitaal: "Ondernemers denken niet te ver vooruit. Ze richten zich vooral op de
kwartaalcijfers en zijn minder strategisch ingesteld. Daarmee benutten ze de
mogelijkheden van internet onvoldoende. De vragen die Syntens krijgt voorgelegd,
zijn vaak praktisch van aard. De Syntensadviseurs benadrukken de ondernemer
verder te kijken. Om met internet echt voordelen te halen, moeten ondernemers
nagaan hoe zij internet kunnen inzetten om hun klanten beter te bedienen. Veelal
vergt dit het integreren van internet in hun bedrijfsprocessen. En dat vraagt
van onze adviseurs meer dan ooit maatwerk."
Van visitekaartje naar product/dienst versterken
Ondernemers keken argwanend naar de hype van dot.com en telecom in de afgelopen
jaren. "Moet ik nou echt zoveel investeren? Gaan die snelle jongens geld over
mijn rug verdienen? Ten dele hadden ondernemers in dat denken gelijk. Vergelijk
het met de automatisering in de jaren 80." Ook toen was er weerstand: "Moet ik
wel aan de computer? Te duur, te moeilijk en wat levert het op? Zo is dat nu ook
met internet," vervolgt Koudstaal. Maar internet is een blijvertje. Aanwezigheid
op het internet wordt net zo gewoon als vermelding in de telefoongids.
Koudstaal: "Het hebben van een kale website is niet innovatief. Het gaat nu om
zaken als interactiviteit en bijvoorbeeld het deelnemen aan marktplaatsen. Van
visitekaartje op het internet naar product/dienst versterken via internet. Daar
ligt de uitdaging! Bedrijven die hier niet op inspelen, verliezen de slag."
Maatwerk
Internet is de afgelopen jaar complex geworden. Er zijn geen algemene
oplossingen meer. Het vereist maatwerk, waarvan de aanpak verschilt per branche
en per bedrijf. "Het zal daarbij steeds meer aankomen op creativiteit. Denken
over vorm, opbouw, relaties met klanten en toeleveranciers, nieuwe
businessconcepten en samenwerken. Digitale samenwerking bijvoorbeeld is erg
eenvoudig en snel te realiseren. Denk maar aan de bakker, de slager en de
groenteman die samen een barbecuesite opzetten. Er geldt nog maar een regel. Je
moet het terugverdienen of het moet geld opleveren."
Inmiddels heeft Syntens in opdracht van het ministerie van Economische Zaken
meer dan 3000 bedrijven geadviseerd en heeft een veelvoud hiervan deelgenomen
aan één of meerdere van de bijna 1000 gratis workshops die door het hele land
gehouden zijn.
Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers, ondersteunt ondernemers in het
midden- en kleinbedrijf via tal van projecten bij innovatie in de meest brede
zin van het woord. Syntens levert expertise op het gebied van Nieuw
Ondernemerschap, Informatie & Communicatietechnologie, Product &
Procesontwikkeling, Personeel & Organisatie, Samenwerken en Marketing &
Strategie. Doel is het rendement van die bedrijven door vernieuwing en
verbetering te verhogen. Het gaat dan om kennis op technologisch, commercieel,
organisatorisch en bedrijfsmatig gebied. De adviseurs van Syntens werken
onafhankelijk en koppelen ? via hun uitgebreide kennisnetwerk van bedrijven en
instellingen ? de ondernemer aan de juiste (markt)partijen. Syntens wordt
gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, dat hiermee het
vernieuwend vermogen ? en daarmee de concurrentiepositie ? van het midden- en
kleinbedrijf wil stimuleren. De organisatie telt in totaal circa 450 mensen
verspreid over 16 vestigingen in Nederland waarvan een Centraal Kantoor in Den
Haag.
Wilt u meer weten over het project Nederland gaat digitaal, neem dan eens
contact op met een van onze adviseurs. U vindt ons via www.syntens.nl of u kunt
bellen met 0900 2000345 naar de dichtstbijzijnde vestiging