Ingezonden persbericht

Return-Path: redactie@nieuwsbank.nl

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Granulatie
10 december 2001 | 13.30 uur
hr. D. Verkoeijen | scheikundig ingenieur
Promotor | Prof. B. Scarlett | M.Sc. (fac. TNW)

The measurement and modeling of granulation processes - a turbo view

Voor verder lezen:

1. Handbuch der Agglomerationstechnik von Gerald Heinze, 2000
2. Particle deposition and aggregation; measurement, modelling and simulation by M. Elimelech, 1995 Size enlargement by agglomeration by Wolfgang Pietsch, 1991 Measurement of the mechanical strength of granules and agglomerates by Willem Johan Beekman, 2000

Bewegingssysteem
10 december 2001 | 16.00 uur
hr. S.H. Koekebakker | werktuigbouwkundig ingenieur promotor | Prof.ir. O.H. Bosgra (fac OCP)
toeg.prom. | Dr.ir. A.J.J. van der Weiden (UHD-fac OCP)

Model based control of flight simulator motion systems Het nauwkeurig reproduceren van beweging in een hoogwaardige vluchtsimulator is een uitdagende regeltaak die het uiterste uit het bewegingssysteem van een simulator moet halen. Deze bewegingssystemen bestaan meestal uit zes hydraulische lineaire servomotoren, die ook in veel robotsystemen worden toegepast. In de robotwereld wordt veel gebruik gemaakt van geavanceerde modelgebaseerde regelingen waarmee hoge prestaties kunnen worden behaald en veel inzicht kan worden verworven. Bij bewegingsregelingen van vluchtsimulatoren werden deze methoden nog vrijwel niet toegepast. Het centrale probleem van dit onderzoek was na te gaan welke informatie relevant was voor een modelgebaseerde regeling en in hoeverre toepassing ervan het systeem verbeterde. Het hele regelaarontwerpproces is hiervoor gedefinieerd, gestructureerd en geëvalueerd, beginnend met modelvorming en analyse, vervolgend met regelaarontwerp en tenslotte het testen van het systeem. Inzicht in de systeemkinematica en dynamica was noodzakelijk om de prestatie en voorspelbaarheid te verhogen en onderwijl de robuustheid van het systeem op niveau te houden vergeleken met conventioneel geregelde apparaten. Een bijdrage van het onderzoek van Koekebakker is een methode om singuliere punten in de kinematica uit te sluiten waarna vervolgens de veiligheid van iteratieve methode om de simulatorstand te bepalen nagegaan kan worden. De hiermee toepasbare modelgebaseerde regeling kan verschillende doelen behalen die conventioneel niet bereikt konden worden. In de praktijk is aangetoond dat de modelgebaseerde regeling een hogere bandbreedte, minder opslingering, en een meer geëgaliseerde responsie bereikt dan eerder mogelijk was. In de toekomst kan nog meer worden bereikt omdat deze methode t.z.t. effectiever gebruik kan maken van de voorspellende kracht van een vliegtuigsimulatiemodel. Beperkingen van de voorgestelde methode laten zich gelden als parasitaire effecten zoals vervormingen van de simulator, hydraulisch 'zingende' leidingen en kleppen ofwel een niet goed vastgeklonken vloer, een relevante rol gaan spelen in de dynamica van het systeem. Echter, door toepassing van een stijf en toch lichtgewicht systeemontwerp in combinatie met de voorgestelde regeling is aangetoond dat een voldoende hoogwaardige bewegingssimulatie kan worden gerealiseerd waardoor een veel breder scala aan manoeuvres realistisch kan worden aangeboden.

Voor verder lezen:

1. The kinematic design of flight simulator motion-bases by Sunjoo Kan Advani, 1998

2. Flight simulator evaluation of advanced MLS procedures by L.J.J. Erkelens, 1991

3. Modelling of long-stroke hydraulic servo-systems for flight simulator motion control and system....., 1997