Gemeente Sneek


Controle parkeren Singel

PARKEREN SINGEL STRENGER GECONTROLEERD
De parkeerwachters gaan met ingang van 10 december strenger controleren op foutparkeren op de Singel in Sneek. De parkeercontroleurs zullen optreden tegen parkeren buiten de vakken en tegen het laden en lossen op de voetgangersstrook. Zij zullen eerst waarschuwend optreden. Na enige tijd gaan zij over tot het uitschrijven van bekeuringen van 90,-. De herinrichting van de Singel is alweer ruim een jaar geleden voltooid. Bij de herinrichting is nadrukkelijk gekozen voor een brede voetgangersstrook. De Singel geeft daardoor een ruime indruk en de overlast van het gemotoriseerd verkeer in de woningen werd erdoor beperkt. Bovendien biedt een brede voetgangersstrook comfort aan winkelend publiek. In praktijk blijkt echter dat de voetgangerstrook vaak wordt gebruikt voor parkeren. Autos staan dubbel geparkeerd en er wordt over de voetgangersstrook gereden om deze plekken te bereiken en te verlaten. Daarnaast staan er met grote regelmaat bestelbusjes en dergelijke op de voetgangersstrook voor het laden en lossen van goederen. De volgende uitgangspunten zijn van toepassing op de Singel:* Parkeren is alleen toegestaan binnen de parkeervakken.

* Laden en lossen vindt plaats vanaf de rijbaan.
* Geen gemotoriseerd verkeer op de voetgangersstrook.
* Parkeren op uitritten is niet toegestaan. Op de Singel is parkeren alleen toegestaan binnen de parkeervakken. De Singel maakt deel uit van de parkeerverbodzone binnen de stadsgrachten. In een dergelijke zone is parkeren verboden met uitzondering van plaatsen die daartoe zijn bestemd (de parkeervakken). Ook vergunninghouders mogen alleen parkeren binnen de parkeervakken. Mede door het planten van bomen is het aantal parkeervakken bij de herinrichting afgenomen. De gemeente heeft daarom besloten de geldigheid van de parkeervergunningen te verruimen met de parkeergelegenheid op de Rienk Bockemakade en de Harinxmakade. Dit zal met ingang van het nieuwe jaar op de vergunningen worden vermeld. Er kan echter nu al van deze mogelijkheid gebruik worden gemaakt. Belangrijk uitgangspunt is dat laden en lossen plaatsvindt vanaf de rijbaan. De rijbaan is voldoende breed zodat het overige gemotoriseerd verkeer ruimte heeft om te passeren. Laden en lossen vanaf de rijbaan heeft een remmend effect op de snelheid van het overige verkeer. Bevoorrading is ook toegestaan vanaf uitritten. Het voetgangersverkeer dient daarbij echter zo min mogelijk te worden gehinderd.