Gemeente Rotterdam

Stadsetiquette: Hoe ga jij met je omgeving om?

Rotterdammers vinden het moeilijk om zelf het initiatief te nemen bij het aanspreken van medebewoners op overlast. Ook het incasseren van kritiek van anderen is niet makkelijk. Als ze elkaar aanspreken dan meestal op verkeerd gedrag. Dit bleek het afgelopen voorjaar uit een discussie in samenwerking met het Rotterdams Dagblad over thema's van Stadsetiquette. Als reactie op deze discussie lanceerde de gemeente Rotterdam vanaf 10 december jl. de campagne 'Stadsetiquette: Hoe ga jij met je omgeving om?'.

De campagne wil Rotterdammers aan het denken zetten over thema's als respect en omgangsvormen. Bij Stadsetiquette staat het maken van omgangsafspraken centraal. De idee erachter is dat overeenstemming over een aantal basiszaken het leven in onze metropool makkelijker maakt. De campagne richt zich op wat nodig is om aan Stadsetiquette te kunnen beginnen: respect voor mede Rotterdammers. Onder het motto ' .... of je buurman? Hoe ga jij met je omgeving om?' worden bewoners aan het denken gezet over omgangsvormen. De campagne bestaat uit 10 varianten waarin telkens een ander 'type' Rotterdammer wordt getoond. De 'etiketten' die deze Rotterdammers opgeplakt hebben, zijn herkenbare, neutrale termen die soms in de dagelijkse omgang stigmatiserend worden gebruikt. De campagne is ontwikkeld door bureau De Reclame Divisie uit Rotterdam.

Op buurtniveau is binnen hetzelfde stramien een variant op de campagne ontwikkeld. Hierin staat gedrag in concrete, herkenbare situaties centraal. Bewoners geven aan welke situaties in hun straat illustreren wat negatief (en in een volgende fase ook postief) gedrag is. Deze situaties worden verwerkt in de campagne waarin de buurtbewoners zelf figureren. Het resultaat hiervan is dat de campagne, ondanks de inzet van massamediale middelen, heel herkenbaar en persoonlijk wordt gemaakt.

De campagne is een van de impulsen die wordt gegeven aan de discussie over Stadsetiquette. Net als het stadsgesprek op 20 december levert ook de campagne informatie op over de vraag of Stadsetiquette een breed publiek aanspreekt en aan het denken zet. Ondersteunende middelen zijn de website www.stadsetiquette.nl en advertenties in de huis-aan-huis bladen. Rotterdammers worden hierin aangespoord om zich uit te spreken over de thema's waarover zij in hun buurt afspraken zouden willen maken. De pilot loopt voorjaar 2002 af. Dan wordt besloten of de gemeente verder gaat met het project. Voorwaarde voor een vervolg is uiteraard dat er animo is onder Rotterdammers.