Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Veiligheidsbeleid Veiligheids- en Defensiebeleid Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 10 december 2001 Auteur Daphne Bergsma
Kenmerk Dvb/vd 647/01 Telefoon 070 - 3485393
Blad /4 Fax 070 - 3485479
Bijlage(n) 2 E-mail daphne.bergsma@minbuza.nl
Betreft OVSE/Ministeriële Raad Boekarest, 3-4 december 2001

Zeer geachte Voorzitter,

Op 3 en 4 december jl. vond in Boekarest de negende Ministeriële Raad van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) plaats. De Nederlandse delegatie stond onder mijn leiding. De door de Raad aangenomen besluiten en verklaringen, alsmede mijn interventie treft u bijgevoegd aan.

Algemeen

Na een moeizame en langdurige discussie werd de Raad afgesloten met een korte, politieke Bucharest Ministerial Declaration en een groot aantal besluiten en verklaringen. Het belangrijkste besluit is het "Bucharest Plan of Action on combatting terrorism". Daarnaast is Nederland aangewezen als voorzitter van de OVSE in 2003. Teleurstellend was het magere besluit over hervorming van de OVSE. De overeengekomen verklaringen hebben betrekking op regionale kwesties, waaronder Zuid-Oost Europa, en op de menselijke dimensie.

Ten grondslag aan het moeizaam verloop van de discussie lag aan de ene kant de Russische onvrede met de OVSE en aan de andere kant een minder dan de laatste jaren gebruikelijk activistische opstelling van de VS. De EU, tezamen met de geassocieerden, laveerde daar tussendoor. Een nieuwe ontwikkeling vormde de duidelijke etalering van de onvrede van de landen zonder NAVO en/of EU-toetredingsperspectief. Met name landen in de Kaukasus en in Centraal-Azie zijn van mening dat de OVSE te weinig bijdraagt aan de oplossing van hun problemen.

Bucharest Ministerial Declaration

De Raad werd afgesloten met een korte, politieke verklaring: de Bucharest Ministerial Declaration. Deze bekrachtigt het OVSE Actieplan inzake terrorisme, verwijst naar de besluiten ter versterking van de politieke dialoog, de economische dimensie en politie-activiteiten. Opgedragen wordt de discussie over hervorming van de OVSE komend jaar voort te zetten. Een nieuwe opdracht, aan zowel Permanente Raad als Forum voor Veiligheidssamenwerking, vormt het ontwikkelen van een strategie inzake "dreigingen in de 21e eeuw". Deze worden in de betreffende paragraaf niet nader gedefinieerd, maar gedacht moet worden aan georganiseerde misdaad, handel in drugs en mensenhandel. De verklaring bevat geen concrete verwijzingen naar conflicten binnen het OVSE gebied, de Russische Federatie verzette zich hier ten sterkste tegen.

Bucharest Plan of Action on Combatting terrorism

Het belangrijkste besluit van de Ministeriële Raad betrof het aannemen van een OVSE Actie Plan ter bestrijding van terrorisme. De OVSE levert daarmee een bijdrage aan de internationale strijd tegen het terrorisme. De leidende rol van de VN wordt erkend. Het actieplan richt zich vooral op het bestrijden van de voedingsbodem van terrorisme binnen zowel de menselijke, de economische als de politiek-militaire dimensie. Het gaat hier o.a. om activiteiten ter versterking van de democratische rechtsstaat, politie, nationale anti-terrorisme wetgeving, bevorderen mensenrechten en tolerantie, bestrijding financiering van terrorisme en voorkoming gewapend conflict.

Een eerstkomende concrete uitwerking van dit plan vormt de op 13 en 14 december a.s. in Bishkek, Kyrgystan, te houden conferentie "Enhancing Security and Stability in Central Asia: Strengthening Comprehensive Efforts to Counter Terrorism".

Alhoewel er al voor Boekarest overeenstemming over het actieplan bestond, maakten Armenië en Azerbaidjan uiteindelijke instemming met deze tekst afhankelijk van het verkrijgen van een verklaring over Nagorno Karabach. Oezbekistan wees lange tijd een verwijzing naar de Bishkek conferentie van de hand. Het land is van mening dat een conferentie over terrorismebestrijding in Centraal-Azië stigmatiserend voor de regio is. Mijn Oezbeekse collega was overigens niet aanwezig.

Hervorming OVSE

Een ander belangrijk onderwerp vormde de discussie over de hervorming van de OVSE. Nederland hechtte hier in het kader van het dit voorjaar gepresenteerde Duits -Nederlands initiatief veel belang aan. De resultaten op dit terrein zijn echter, ondanks niet al te hoge verwachtingen, teleurstellend. Rusland had al van te voren aangegeven deze discussie, voor het land nauw verbonden met de positionering van de OVSE in de Europese veiligheidsstructuur, voorlopig niet af te willen ronden.

Geen overeenstemming kon worden verkregen over versterking van het management binnen de OVSE. Voor de westerse OVSE landen waren inperkingen van de rol van de Voorzitter en de Secretaris-Generaal niet aanvaardbaar. Noch kon worden ingestemd met het vooraf verkrijgen van toestemming door het betreffende land van vrijwillige financiering van OVSE instellingen ter plaatse.

Wel werd een, helaas beperkt, besluit aangenomen over het versterken van de politieke dialoog. Oorspronkelijk werd hiermee beoogd nieuwe overlegstructuren in te voeren in de vorm van een sub-comité voor de menselijke dimensie, een voor de economische dimensie en een nauwere samenwerking tussen de Permanente Raad en het Forum voor Veiligheidssamenwerking. De laatste twee zijn in het besluit opgenomen, het sub-comité voor de menselijke dimensie haalde de eindstreep niet. De VS verzette zich hiertegen uit vrees voor uitholling van het debat in de Permanente Raad over dit onderwerp. Daarnaast waren landen tegen zoals Turkije en de Centraal-Aziatische republieken, die een teveel aan aandacht voor de menselijke dimensie vreesden.

Regionale verklaringen

Over diverse regionale onderwerpen werden verklaringen uitgegeven: Zuid-Oost Europa, Moldavië, Georgië, Centraal-Azië en Nagorno-Karabach. De verklaring over Zuid-Oost Europa bevat inhoudelijk weinig nieuws en heeft vooral tot doel de boodschap af te geven dat de oostelijke en westelijke OVSE-staten, die niet altijd op een lijn zitten voor wat betreft deze regio, wel degelijk op een aantal hoofdzaken eenzelfde mening zijn toegedaan. De verklaring over Moldavië gaat in op het tijdig naleven door de Russische Federatie van de in Istanbul (1999) overeengekomen verplichting inzake het opruimen van militair materieel. Nederland draagt hier overigens NLG 6 miljoen aan bij, zoals ik ook in mijn speech heb meegedeeld. De tekst over Georgië verwijst o.a. naar de recente gesprekken (30 november jl.) tussen de presidenten Putin en Shevardnadze, die verdere oploping van de spanningen tussen Rusland en Georgië hebben voorkomen. De verklaring over Centraal-Azië weerspiegelt de groeiende belangstelling van de OVSE voor deze regio. In de kwestie Nagorno-Karabach kon helaas geen vooruitgang gemeld worden.

Menselijke dimensie

Inzake de menselijke dimensie droeg de Raad op opzet en organisatie van de Menselijke Dimensie Implementatie Bijeenkomst te verbeteren en daarmee de effectiviteit daarvan te vergroten. Andere besluiten over dit onderwerp betroffen: versterking activiteiten ter bevordering van tolerantie en non-discriminatie, bestrijding mensenhandel, uitwerking actieplan Roma en Sinti en het voorkomen van vrouwenmishandeling.

Politie-activiteiten

Besloten werd de bestaande OVSE activiteiten op het gebied van training en advisering van politie uit te breiden en te onderzoeken of er ook een rol is weggelegd voor de organisatie bij uitvoerende politietaken. Het besluit tot het aanstellen van een senior politie adviseur, naast de al aanwezige adviseur, werd genomen op het niveau van de Permanente Raad en marge van de Ministeriële Raad.

Nederlands OVSE voorzitterschap.

Een apart besluit werd gewijd aan de aanwijzing van Nederland als voorzitter van de OVSE in 2003. Dit betekent dat Nederland per 1 januari 2002 deel zal uit maken van de OVSE troika, tezamen met oud-voorzitter Roemenië en de nieuwe voorzitter Portugal.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Kenmerk
Blad /1