Gemeente Den Haag

2001-10-16: Gemeente organiseert APK-keuring fietsen

In het eerste kwartaal van 2002 kan men in Den Haag op vier woensdagmiddagen zijn/haar fiets een vrijwillige fiets-APK laten ondergaan bij een viertal bewaakte fietsenstallingen. Met het voorstel voor deze actie heeft het college van B&W vandaag ingestemd. Dit met name inspelend op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers.
Als de fiets wordt goedgekeurd krijgt de eigenaar een gemeentelijk certificaat en twee spaakreflectoren cadeau. Het voorstel wordt 7 november besproken in de commissie VBBS (Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten).

Fietskeuring
De fiets-APK, een initiatief van GroenLinks in Den Haag, heeft van wethouder Bruno Bruins (verkeer) het groene licht gekregen omdat het op een positieve manier de eigen verantwoordelijkheid van de fietser benadrukt. Bovendien is het een goede gelegenheid om het fietsen in Den Haag in een positief daglicht te stellen.

De fietskeuring zal o.a. met behulp van posters worden aangekondigd. Bij de keuring worden vooral de remmen, bel en lichten gecontroleerd. Want het niet hebben van goede remmen en het ontbreken van verlichting kan tot gevaarlijke situaties leiden. De locaties die elkaar op de vier woensdagmiddagen afwisselen zijn de bewaakte fietsenstallingen van Biesieklette aan het Spuiplein, Leyweg, Dagelijkse Groenmarkt (in de snoeptrommel) en Palaceplein. Bij succes volgt herhaling in het najaar van 2002 waarbij gedacht wordt om er ook schoolstallingen bij te betrekken.

Verkeersveiligheid
Ondanks dat er in Den Haag een dalende trend is van het aantal slachtoffers onder fietsers, blijft de gemeente met deze actie ook ten aanzien van de fietser investeren in verkeersveiligheid. De fiets-APK is een onderdeel van maatregelen op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Zo laat namelijk de staat van de fiets nog wel eens te wensen over.

Daarnaast spelen infrastructurele maatregelen een belangrijke rol in het verbeteren van de verkeersveiligheid voor fietsers. Daarbij gaat het o.a. om het inrichten van 30 km/uur-gebieden, een eigen fietspaden-netwerk voor de fiets, het herinrichten van gevaarlijke kruisingen en het verhogen van de oversteekbaarheid van hoofdwegen.

16 oktober 2001

last update: 10 december 2001 ;pag.: 8953; auteur: 77