Betuweroute Internet site

Spiksplinternieuw NS-station Barendrecht
10 December 2001

Vanaf heden maken de treinreizigers gebruik van het nieuwe NS-station van Barendrecht. Op het traject tussen Rotterdam-Dordrecht passeren de treinen dit nieuwe station. Bewoners van Barendrecht zullen naar verwachting minder last hebben van de reizigerstreinen omdat deze door een 1500 meter lange overkapping rijden. De reizigers maken nu gebruik van het nieuwe glazen station dat 300 meter lang en 10 meter hoog is.

De Kap van Barendrecht
Barendrecht neemt een belangrijke plaats in op het Nederlandse spoorwegnet. Er wordt gebouwd aan de Betuweroute, de Hogesnelheidslijn-Zuid en de verdubbeling van de reizigerssporen Rotterdam-Dordrecht. Deze drie projecten worden uitgevoerd in opdracht van de Projectorganisatie Betuweroute.
Als alles klaar is, zullen er negen in plaats van de huidige vier sporen door Barendrecht lopen. Om overlast van het treinverkeer op deze sporen zoveel mogelijk te beperken is een bijzondere oplossing ontworpen. Er komt een 1500 meter lange overkapping (de Kap) over alle sporen heen. Onder en op de kap wordt een aantal functies samengebracht. Het station wordt geïntegreerd in de overkapping, terwijl de ruimte op de kap zo wordt ingericht dat Barendrecht er een groen, parkachtig gebied bij krijgt.

De Overkapping van Barendrecht maakt onderdeel uit van de Betuweroute en wordt aangelegd door combinatie Hegeman-Besix-Mowlem in opdracht van de Projectorganisatie Betuweroute. De Betuweroute is de toekomstige goederenspoorlijn die van de Rotterdamse haven naar de Duitse grens voorbij Zevenaar loopt. Deze 160 kilometer lange goederenspoorlijn zal volgens de huidige planning in 2006 in gebruik worden genomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miebeth de Horn, Projectvoorlichter van de Projectorganisatie Betuweroute in Barendrecht, telefoonnummer 0182-645812 of per e-mail: m.dehorn@br.railinfrabeheer.nl