Gemeente Tilburg

7-12-2001
Alternatief plan voor verruiming Wilhelminakanaal

De gemeente Tilburg heeft in nauw overleg met Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant een alternatief plan ontwikkeld voor de kanaalverruiming in Tilburg. Nader onderzoek in opdracht van de gemeente Tilburg en berekeningen naar besparingsmogelijkheden hebben uitgewezen dat een verruiming in afgeslankte vorm haalbaar is en waarschijnlijk een stuk goedkoper kan.

Daarmee is de kans dat het project met geld van het Rijk kan worden uitgevoerd belangrijk toegenomen. Het is op dit moment nog een plan op hoofdlijnen. Dit moet de komende tijd in overleg met alle betrokken bedrijven en bewoners nog verder worden uitgedetailleerd. Het college van burgemeester en wethouders heeft een brief naar minister Netelenbos gestuurd, waarin verzocht wordt om het alternatief plan gezamenlijk verder uit te werken. De optie om het kanaal mogelijk in (gedelegeerd) opdrachtgeverschap door Tilburg te laten uitvoeren zou daarbij serieus moeten worden meegenomen.

Medio 2000 verscheen de Projectnota / MER Wilhelminakanaal Tilburg, met daarin een beschrijving van de verschillende mogelijkheden om het ca. 12 km. lange traject in Tilburg te verruimen. Op basis van deze nota koos Tilburg in juni van het vorig jaar voor het Meest Milieuvriendelijk Alternatief (het zgn. MMA). Dit hield onder meer in dat het kanaal verbreed en verdiept zou worden naar een zogenaamde klasse IV-vaarweg (schepen dan te beladen tot ca. 1500 ton, in tegenstelling tot nu minder dan 500 ton). Verder worden de twee bestaande sluizen (nrs. II en III) samengetrokken tot één nieuw te bouwen sluis naast de bestaande sluis III. Een dergelijke ingreep werd geraamd op ca. 229 (ca. 104) miljoen. Deze kosten overtreffen ver het bedrag wat in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) 2001-2005 staat opgenomen (ca. 104 (47) miljoen.

Base-case
Omdat de te hoge kosten een serieus breekpunt dreigde te worden, heeft Tilburg in nauw overleg met Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant een alternatief ontwerp laten opstellen, de zogenaamde 'base-case'. De naam geeft al aan dat in dit ontwerp wordt teruggekeerd naar de 'kale' vaarwegfunctie die bediend moet worden in zijn meest essentiële basisvorm. Voorwaarde was wel dat het ontwerp nog moest voldoen aan de functioneel technische en inhoudelijke minimumeisen (ondermeer geschikt voor klasse IV-schepen). Ten opzichte van de varianten uit de Projectnota / MER is er dus sprake van een afwijkend plan met andere kwaliteiten en andere uitgangspunten. Rijkswaterstaat heeft immers in haar studie alle uitgangspunten (zakelijk gebruik, ecologie, recreatie, kruisend verkeer) die uit inspraak en overleg naar voren kwamen zo veel mogelijk meegenomen. Hierdoor ontstaat automatisch meer opeenstapeling van zaken en dito stapeling van kosten.

De belangrijkste verschillen tussen het alternatieve ontwerp ('base-case') zitten allereerst in het vervangen van dure stalen damwanden door natuurlijke taluuds. Verder is de nieuw te bouwen sluis III enigszins anders gesitueerd, waardoor onder andere de bestaande bruggen in de burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg kunnen blijven liggen. Verder wordt in de 'base-case' het vrijkomende zand hergebruikt. Naast voorstellen om het ontwerp anders in te richten, is ook ingegaan op de te lage prijsindexering van het projectbedrag in het MIT. Tussen 1999 en 2001 is nu een prijsstijging van 100 (45) miljoen naar 104 (47) miljoen voorzien, terwijl de feitelijke prijsontwikkeling in de bouw in die periode veel hoger ligt. Het nieuwe ontwerp biedt goede nieuwe kansen om te komen tot een (financieel) haalbare vorm voor een kanaalverruiming naar vaarklasse IV. De ideeën van Tilburg zijn door Rijkswaterstaat globaal getoetst en kansrijk bevonden. In een verdere uitwerking moeten onduidelijkheden en onzekerheden (risico's) nog verder worden uitgewerkt.

Het college van b&w heeft een brief naar minister Netelenbos gestuurd. In deze brief wordt het alternatieve ontwerp gepresenteerd en aangeboden deze alternatieve plannen in een vervolgtraject verder uit te werken. Dit alles moet erop gericht zijn om het Wilhelminakanaal in Tilburg dan ook daadwerkelijk snel te verruimen.