Gemeente Eindhoven

Persbericht: 11 december 2001

Gemeente Eindhoven scoort gemiddeld tot goed

Eindrapportage Benchmark sociale diensten afgerond

Bijna honderd sociale diensten in Nederland vergeleken het afgelopen hun prestaties over het jaar 2000 met elkaar. Ze deden dit met behulp van 'benchmarking'. Eindhoven was één van die gemeenten. De resultaten van de vergelijking van de dienst Werk, Zorg en Inkomen (WZI) met andere (sociale) diensten zijn nu beschikbaar in de vorm van een eindrapportage.

Het benchmarkproject is een samenwerkingsverband van een aantal organisaties, te weten de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), het onderzoeksbureau SGBO en de verbeterorganisatie StimulanSZ. Met subsidie van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) zijn zij een jaar geleden een pilot gestart die inmiddels haar vruchten heeft afgeworpen. Met een aantal relevante indicatoren op het gebied van effectiviteit (doeltreffendheid), kosten (doelmatigheid) en toegankelijkheid hebben de deelnemende gemeenten een beeld gekregen van hun eigen sterke en zwakke kanten.

Ervaringen
Belangrijkste doel van de benchmark is dat de deelnemende gemeenten optimaal kunnen profiteren van elkaars ervaringen op het gebied van de uitvoering van de Algemene Bijstandwet. Startpunt daarvoor vormde het onderzoeken van de eigen organisatie, met behulp van de uitgebreide vragenlijst van de benchmarkorganisatie. Vervolgens bespraken de deelnemende gemeenten de resultaten van de eigen onderzoeken met elkaar. Dat deden ze in kringen van acht tot vijftien vergelijkbare gemeenten. Zo nam Eindhoven deel aan een kring met Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen, Arnhem en Enschede. Met de benchmark plaatsen diensten als WZI zich qua bedrijfsvoering in de voorhoede van gemeenteland, waarbij kwaliteit, transparantie en verantwoording naar de burger belangrijke uitgangspunten zijn. Eindhoven heeft nu een eindrapport ontvangen, waarin de dienst Werk, Zorg en Inkomen is vergeleken met diensten van de andere kringgemeenten. Aan de hand van deze rapportage heeft de dienst WZI een analyse gemaakt: het verhaal achter de cijfers. En waar die resulaten niet naar tevredenheid zijn, is hier een doorkijk naar de resultaten in 2001 toegevoegd. Met de cijfers en de analyse heeft de dienst WZI een beeld van de mogelijke verbeterpunten. Dat stemt overigens overeen met het eigen inzicht van resultaten in 2000.

Scores
In de Benchmark scoort Eindhoven overwegend gemiddeld tot goed, in vergelijking met prestaties van andere gemeenten. De score op doeltreffendheid is goed en doelmatigheid is gemiddeld. De wettelijke voorschriften worden gehaald en de kosten van de inzet van personeel wijken niet af van andere grote gemeenten. Daarnaast is de score op toegankelijkheid goed. Nieuwe en bestaande cliënten kunnen de dienst goed bereiken en zo van het recht op bijstand gebruik maken. Eindhoven scoort in totaal gemiddeld op de zogenaamde inputfactoren: de beschikbare middelen, mensen en de manier waarop die georganiseerd zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om inrichting van organisatie en werkprocessen, gehanteerde instrumenten, het bereiken van de doelgroep, deskundigheid van personeel en de overhead. Eindhoven staat er goed voor als we naar de achtergrondkenmerken bij deze benchmark kijken. Het aantal bijstandsgerechtigden op het aantal inwoners (=bijstandsdichtheid) is laag.

Het college van B&W heeft het rapport van de benchmarkorganisatie en de analyse van de dienst WZI op dinsdag 11 december vastgesteld.