Ingezonden persbericht

Return-Path: redactie@nieuwsbank.nl

Alle promoties, intree- en afscheidsredes worden gehouden in de Aula van de TU Delft, Mekelweg 5, Delft

Productgebruik
11 december 2001 | 10.30 uur
hr. G.J. Gelderblom | doctorandus in de psychologie Promotoren | Prof. W.S. Green (fac OCP) en Prof.dr. W.A. Wagenaar (U-Leiden)

User cognition in product operation
Dagelijks wordt een enorme hoeveelheid alledaagse consumentenproducten gebruikt. Helaas verloopt een deel van dit gebruik niet succesvol. Eén van de redenen voor dit mislukken is gelegen in de cognitieve aspecten van productgebruik, gebruikers weten niet hoe het product gebruikt moet worden of proberen het product te gebruiken op een manier die niet tot succes leidt. Idealiter zou de ontwerper van een product door middel van het ontwerp de nodige informatie moeten over dragen die de beoogde gebruiker in staat stelt om het product succesvol te gebruiken. De theoretische inzichten die hiervoor als basis zouden dienen ontbreken echter. De inzichten die bijvoorbeeld de psychologie biedt in (gebruiks)gedrag geven nauwelijks aanknopingspunten voor een ontwerper. Deze studie maakt het belang van cognitieve aspecten voor het gebruik van alledaagse producten duidelijk en onderzoekt de invloed van een aantal factoren. In een reeks van zes experimenten is onderzocht hoe de combinatie van menselijke cognitie enerzijds (kennis, ervaring en verwachting) en productkenmerken anderzijds kan leiden tot problemen bij het gebruik van onbekende modellen of functies van bekende producten zoals de waterkraan, blikopener, kurkentrekker en telefoon. Voor het ontstaan van deze gebruiksproblemen bij onbekende productmodellen zijn twee oorzaken gevonden, Lage raadbaarheid, het tekortschieten van aanwijzingen voor het gebruik in het ontwerp van het product en fixatie, de neiging van gebruikers om bekende bedieningswijzen toe te passen zonder te overwegen of die tot succes zullen leiden. Op basis van de resultaten van de eerste vier experimenten worden twee relaties geformuleerd over het ontstaan van gebruiksproblemen als gevolg van enerzijds het niet corresponderen van uiterlijk en bedieningswijze van een product en anderzijds de bestaande ervaring van de gebruiker. Het toetsen van die twee relaties in de laatste twee experimenten leidt tot een aanbeveling over de aard van de relatie tussen uiterlijk en bedieningswijze van een ontwerp. Voor de veronderstelde relatie tussen type ervaring en het voorkomen van gebruiksproblemen wordt minder duidelijke bevestiging verkregen.

Voor verder lezen:

1. Human-computer interaction in the new millenium ed. by John M. Carroll, 2002

2. Advanced process control and information systems for the process industries ed. by Les A. Kane, 1999