European Commission

IP/01/1795

Brussel, 11 december 2001

Commissie lanceert brede discussie over hervorming van het stelsel van fusiecontrole

De Europese Commissie heeft vandaag een Groenboek goedgekeurd, dat ten doel heeft een debat op gang te brengen over het functioneren van het fusiecontrolerecht van de Europese Unie. Na 11 jaar ervaring met de toepassing van de concentratieverordening, een van de pijlers van het EU-mededingingsbeleid, vraagt de Commissie zich onder meer af of niet meer fusies zouden moeten worden afgehandeld op grond van het "one-stop-shop"-beginsel, in plaats dat ze moeten worden aangemeld bij meerdere nationale mededingingsautoriteiten. Zij stelt een eenvoudiger verwijzingssysteem voor voor transacties waarvan het zwaartepunt voornamelijk in één lidstaat ligt. "In de voorbije tien jaar is de concentratieverordening een bruikbaar instrument gebleken voor het toetsen van grote fusies en overnames, waarvan het leeuwendeel het groene licht kreeg na een routineonderzoek van één maand, zodat de betrokken ondernemingen automatisch toegang kregen tot een markt van 380 miljoen consumenten", zei EU-Commissaris voor de mededinging Mario Monti. "Nu is de tijd gekomen om na te gaan of niet meer fusies kunnen worden afgehandeld op grond van het "one-stop-shop"-beginsel, en om de regels aan te passen aan de realiteit van een steeds mondialer bedrijfsleven en aan een Unie in uitbreiding".

De concentratieverordening (Verordening 4064/89 van de Raad) werd vastgesteld in december 1989 en is in werking getreden in september 1990. Zij heeft een einde gemaakt aan de noodzaak om voor fusies en overnames boven bepaalde omzetdrempels(1)
toestemming te vragen in het kader van een veelheid van nationale regelgevingen.

De huidige evaluatie vindt plaats op basis van een herzieningsbepaling die de Commissie oproept de regels en procedures periodiek te herzien. De concentratieverordening is voor het laatst gewijzigd in 1997, welke wijziging van kracht is geworden in maart 1998; toen werd een tweede reeks lagere omzetdrempels ingevoerd, in een poging een oplossing te vinden voor het probleem van de 'meervoudige aanmeldingen' bij nationale mededingingsautoriteiten.

In de voorbije 11 jaar werden niet minder dan 1.850 transacties aangemeld bij de Commissie. Het leeuwendeel daarvan heeft zonder meer groen licht gekregen, en slechts 18 (minder dan één procent) werden verboden.

Het Groenboek betreffende de herziening van Verordening 4064/89 wil een breed debat op gang brengen over het functioneren van dit rechtsinstrument en op grond van de in meer dan 10 jaar opgedane ervaringen op zoek gaan naar mogelijke verbeteringen in het stelsel van fusiecontrole.

Nieuwe uitdagingen aankunnen

Het uiteindelijke doel van de hervorming is de uitdagingen aan te kunnen die voortvloeien uit wereldwijde fusies, de monetaire unie, de integratie van markten, de uitbreiding en de noodzaak om met andere rechtsorden samen te werken.

In de voorbije tien jaar is het aantal fusies aanzienlijk toegenomen, omdat ondernemingen over de gehele wereld trachten een antwoord te vinden op de uitdagingen die uitgaan van de mondialisering en, in Europa, van het nieuwe ondernemingsklimaat dat is geschapen door de totstandbrenging van de geïntegreerde markt in 1993, de komst van de euro in 1999 en de op til zijnde uitbreiding van de Unie.

Terzelfder tijd is het aantal landen in de gehele wereld die over een stelsel van fusiecontrole beschikken spectaculair toegenomen, hetgeen de kosten, het tijdverlies en de rechtsonzekerheid heeft doen stijgen bij fusies en overnames die in verschillende rechtsgebieden goedkeuring behoeven.

In het Groenboek wordt zowel ingegaan op vraagstukken betreffende de rechtsbevoegdheid, als op kwesties betreffende de inhoud en de procedure. Op bepaalde gebieden worden concrete voorstellen gedaan, terwijl op andere terreinen alleen de problematiek wordt geschetst en een oproep wordt gedaan om opmerkingen kenbaar te maken.

Naast andere detailvoorstellen wordt in de evaluatie ook de mogelijkheid aangekaart om de bevoegdheidsdrempels van de concentratieverordening te vereenvoudigen, ten einde het aantal gevallen waarin ondernemingen verplicht zijn een fusie aan te melden in meerdere tot de EU behorende rechtsgebieden te verminderen.

Om te bereiken dat alle gevallen op het meest geschikte niveau worden behandeld, stelt de Commissie tevens een vereenvoudiging voor van het mechanisme voor het doorverwijzen van concentratiezaken naar nationale instanties. Daardoor zouden gevallen waarvan de gevolgen zich niet buiten de landsgrenzen laten gevoelen maar die niettemin onder de bevoegdheid van de Commissie vallen, gemakkelijker naar de lidstaten kunnen worden doorverwezen. Soortgelijke voorstellen worden gedaan met betrekking tot het doorverwijzen van gevallen door een of meer nationale instanties naar de Commissie.

Het Groenboek bevat voorts voorstellen ter verbetering van mogelijkheid voor de Commissie, voor deskundigen van de lidstaten en voor marktdeelnemers die van de voorgenomen transactie nadeel dreigen te ondervinden, om ten volle en correct te kunnen beoordelen wat de waarde is van de voorstellen die de fuserende ondernemingen doen om eventuele bezwaren weg te nemen.

Bij deze voorstellen is rekening gehouden met het strakke tijdschema dat kenmerkend is voor de EU-procedure voor de beoordeling van concentraties en dat deze voorstellen ook expliciet willen behouden.

Het Groenboek neemt voorts de gelegenheid te baat om een breed openbaar debat op gang te brengen over de waarde van de concurrentietoets die in de verordening vervat is, namelijk de regel dat een concentratie niet behoort te worden toegestaan indien zij een machtspositie in het leven dreigt te roepen of dreigt te versterken. Het Groenboek lokt in het bijzonder een discussie uit over de vraag hoe doelmatig deze toets is in vergelijking met die welke in andere rechtsgebieden worden gebruikt. Dat debat wordt op dit ogenblik als bijzonder belangrijk aangevoeld, nu het precies wenselijk wordt geacht dat de belangrijkste rechtsgebieden die het toenemende aantal grote, grensoverschrijdende transacties dienen te onderzoeken, een zo convergerend mogelijk beleid gaan voeren.

Aan de hand van de opmerkingen die in het kader van deze raadpleging van het publiek worden ontvangen, wil de Commissie een voorstel uitwerken voor een herziening van de concentratieverordening in de loop van 2002. Belanghebbenden kunnen tot uiterlijk 31 maart 2002 hun opmerkingen kenbaar maken aan de Task Force Fusiecontrole van de Europese Commissie.

Opmerkingen toezenden aan

* Per post: Europese Commissie
Directoraat-generaal Concurrentie "Groenboek Herziening Concentratieverordening"

Wetstraat 200 - B-1049 Brussel -België

* Per e-mail: mtfmergerreview@cec.eu.int
(1)
Een concentratie komt in aanmerking voor onderzoek door één enkele autoriteit (one-stop-shop) indien:-- de omzet die over de gehele wereld door de betrokken ondernemingen te zamen is behaald, meer dan 5 miljard EUR en de omzet die, elk afzonderlijk, in Europa door ten minste twee der betrokken ondernemingen is behaald, meer dan 250 miljoen EUR bedraagt, tenzij elk van de betrokken ondernemingen meer dan twee derde van haar omzet in Europa in een en dezelfde lidstaat behaalt.-- De Raad heeft in 1997 een aantal secundaire drempels ingevoerd, opdat kleinere transacties in aanmerking konden komen voor onderzoek door de EU, in plaats dat ze moeten worden aangemeld bij meerdere nationale mededingingsautoriteiten in de EER.