AutoRai

11-12-2001

Hyundai vergroot 4x4 werkterrein met Terracan

Met de Terracan presenteert Hyundai zijn tweede 4WD. Vorig jaar lanceerde de fabrikant de sportieve Santa Fe die in verrassend korte tijd uitgroeide tot de nummer een in zijn klasse.

De nieuwe Terracan bestrijkt een heel ander deel van het 4x4-segment: dat waar grootte, kracht en luxe de toon zetten. Terracan is een samenvoeging van terra (aarde) en khan (koning).

Geheel in stijl met zijn soevereine uitstraling krijgt hij zeer potente krachtbronnen mee. De 4x4 is leverbaar met een 3.5 V6 benzinemotor (143 kW/194 pk) en een nagelnieuwe commonrail turbodiesel met directe inspuiting (110 kW/150 pk) die 333 Nm koppel levert bij 2.000 toeren per minuut.

Vierwielaandrijving

Beide krachtbronnen garanderen hoge prestaties op de verharde weg en bieden volop trekkracht vanaf lage toerentallen; ideaal op onverharde ondergrond of bij het rijden met zware trailers. In het terrein profiteert de Terracan tevens van het ijzersterke ladderchassis en een bodemvrijheid van 216 mm.

Standaard is de Terracan 2.9 CRDi voorzien van elektronisch inschakelbare vierwielaandrijving met hoge en lage gearing. De bestuurder kan tot een snelheid van tachtig kilometer per uur tussen vier- en tweewielaandrijving heen en weer schakelen. De Executive uitvoering heeft zelfregelende permanente vierwielaandrijving. De Active Torque Transfer verdeelt de aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen. De bestuurder kan wel de lage gearing selecteren, waarbij alle vier de wielen aangedreven worden. Alle versies hebben een beperkt slipdifferentieel achter.

Wielophanging

De voorwielen zijn opgehangen aan double wishbone wieldraagarmen met torsiestang, terwijl de vijfvoudig bevestigde achteras voorzien is van schroefveren. Rondom heeft de Hyundai gasgevulde schokdempers. Zestien-inch velgen en 255-banden zijn standaard. Deze constructie zorgt samen met de imposante spoorbreedte (1,53 meter) voor een solide wegligging. De elektronisch geregelde, variabele stuurbekrachtiging zorgt voor een prima stuurgevoel. Overigens heeft de Terracan ondanks zijn lengte van 4,71 meter een draaicirkel van slechts 11,8 meter.

Het royale formaat vormt een perfecte basis voor veel binnenruimte. Hyundai heeft de mogelijkheden ruimschoots benut en biedt zowel voor- als achter in riante hoofd- en beenruimte. De bagageruimte meet bijna
1.200 liter laadvolume (2.000 liter met neergeklapte achterbank), waarmee hij hele reeksen stationwagons moeiteloos overklast. Onder meer bekerhouders, een bagagenet, een bagageafdekhoes, een berglade, power outlets en armsteunen met bergruimten completeren het interieur.

Comfort en veiligheid

Behalve ruim is de Terracan ook uiterst luxe. Alle voorzieningen op het gebied van comfort en veiligheid zijn aanwezig. Van airco* tot en met verwarmbare buitenspiegels en van ABS/EBD* en airbags tot en met een beperkt slipdifferentieel.


* = m.u.v. Terracan Van 2.9 CRDi basisuitvoering
Het exterieurdesign van de Terracan weerspiegelt zijn pure kracht en luxe en laat allerminst onverhuld dat hij klaar is voor het zware terreinwerk. De afgeronde voorzijde en strakke, heldere lijnen plus een sterk hellende voorruit zetten de toon. Opvallende exterieurelementen zijn de koplampen. Achter het heldere glas liggen duidelijk zichtbaar de verschillende verlichtingselementen en lenzen. Ook de achterlichten hebben een hightech uitstraling.

Prijzen

Vanaf december 2001 is de Hyundai Terracan in ons land leverbaar. De prijzen beginnen bij 37.995 / 83.730 gulden (incl. BTW/BPM) voor de
2.9 CRDi Luxe. De uitvoering op grijs kenteken is er vanaf 22.175 / 48.867 gulden (excl. BTW).

Hoofdpunten Hyundai Terracan

* Luxe, kracht en ruimte

* 3.5 V6 en 2.9 CRDi motoren

* Elektronisch inschakelbare vierwielaandrijving met lage gearing of zelfdenkende, permanente vierwielaandrijving met inschakelbare lage gearing

* Wisselen tussen twee- en vierwielaandrijving tijdens het rijden
* Zeer ruim interieur met veel gebruiksmogelijkheden
* Complete uitrusting

* Leverbaar vanaf december op geel en grijs kenteken